יו"ר ימינה, נפתלי בנט, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, מתח ביקורת נוקבת על התנהלות הממשלה במשבר הקורונה והציע את עצמו לתפקיד פרויקטור אחראי על המאבק בנגיף. לאור דבריו, קרא ח"כ גדעון סער (ליכוד) בציוץ בטוויטר לחדש את המו"מ על צירוף ימינה לקואליציה.

בנט הגיב בציוץ משלו: "אנחנו לא רוצים להיכנס לממשלה המנופחת, המנותקת והעצלה הזו, שמפקירה את אזרחי ישראל ברגע הקשה בחייהם, ללא פרנסה. אמרתי שאני תמיד אהיה מוכן לסייע לעם שלי ולמדינה שלי במערכה נגד הקורונה, כאזרח שאוהב את המדינה וכואב את אובדן הפרנסה של מיליון ישראלים".

מה התרחש אתמול בוועדת הכספים? אי אפשר לעבור על זה לסדר היום.
"את צודקת. הדבר היחיד שנבחרי הציבור שלנו צריכים להתעסק בו בימים אלה זה להחזיר את הפרנסה למיליון מובטלים כמה שיותר מהר. לפתוח את הכלכלה. יש פה מכל המגזרים, יהודים, ערבים, חרדים חילונים, כל כך הרבה אנשים נאנקים, וזה הדבר היחיד שצריך לעניין את כולם, הממשלה, את הכנסת והכל. מה שלא פרנסה לא מעניין אותי, ובטח לא להתעסק בהטבות רטרואקטיביות".

אז מה קרה לו? מה קרה לאיש הזה שהוא גם איש כלכלה ומבין בתקשורת. מה כל כך דחוף עכשיו?
"זה משהו מאוד רחב. הוא לא לבד שם הרי, יש נבחרת – שני ראשי ממשלה, שר בריאות ושר אוצר. אני חושב שהמכנה המשותף לכולם שהם לא אנשים רעים, אבל אף אחד מהם מעולם לא הוציא חשבונית. אף אחד מהם מעולם לא פיטר עובד, ולא גייס עובד, ולא הקים חברה, ולא יודע מה זה תזרים מזומנים ולא יודע מה זה לא לישון בלילה כי אין לו איך לשלם לעובדים".

גם גנץ אף פעם לא הוציא חשבונית?
"נכון. עזוב, אני לא רוצה ללכת אישית על אף אחד. הם מנותקים לגמרי מהמצוקה הנוראה. אני לא זוכר בחיי כזה דבר".

אי אפשר להתעלם מהעובדה שגנץ ויתר ונתניהו מנותק. בכלל לא אכפת לו.
"אני חושב שבתקופה הזאת צריך בדיוק הפוך. מתחילת הדרך אמרתי ועשיתי. כולנו במגזר הציבורי, בעלי המשכורות גבוהות, צריכים להפריש בערך 20 אחוז מהמשכורת כדי להעביר את זה לאנשים במצוקה. מתחילת האירוע אני תורם 20 אחוז מהנטו שלי כדי לעזור. זה מינימום ערבות הדדית. פגשתי אתמול בעל אולם אירועים בירושלים שחטף עכשיו קנס של 214 אלף שקלים ממשרד העבודה ומשרד הבריאות על קשקוש. על זה שאחד העובדים לא שם את האצבע על כרטיס הכניסה האלקטרוני ושבין הבלטות לא היה מספיק נקי. יכול להיות שזה לא בסדר, אבל הוא סגר את האולם שקיים כבר עשרות שנים, שלח את העובדים הביתה ונגמר הביזנס הזה. יש כזאת רמת ניתוק". 

גולן: הרי נתניהו מבין תקשורת? למה זה כל כך דחוף עכשיו?
ענת: אתה מספר שאתה תורם ואני מדברת על בן אדם שהולך בלי ארנק.
"אני לא יודע מה עובר על הממשלה הזאת. אני יכול להבין את הרצון ביציבות וגם תמכתי בזה שתקום ממשלת אחדות אפילו אם אני בחוץ. זה בסדר כי אנחנו צריכים יציבות, אבל מאז הקמת הממשלה רק מפצלים משרדים ומייצרים משרדים. לכו תמנו 10 שרים בלי תיק, אני אתמוך".

נתניהו נהג פה בסדר לפי דעתך?
"כל האירוע לא מנוהל מא' ועד ת'. כאילו הרימו ידיים".

עזוב אירוע, המקרה הספציפי הזה. דנים באיש הזה. הוא נהג בסדר?
"יש רק דבר אחד אני שקם נושם מבוקר ועד לילה – להחזיר את מטה לחמם של הציבור הישראלי. יש כרגע מיליון מובטלים שלא מבקשים טובות. הם לא מבקשים כסף מהשמיים, הם מבקשים לחזור לעבוד. הם לא בטלנים, זה אנשים שנכנסים לדיכאונות והתאבדויות גם. זו פגיעה בנפש. אני פגשתי טכנאי סאונד שהבת שלו אמרה לו שהיא יוצאת לאכול והיא צריכה 35 שקלים והוא ענה שאין. אנשים הגיעו לאפס הכנסות".

ממשלת הקורונה לא מתפקדת?
"מההתרשמות שלי נראה שהיא הרימה ידיים מהמערכה של הקורונה".

למה? זה לא מעניין אותה? היא פשוט נכנעה?
"הם מנותקים מהמצוקה האמיתית של הציבור. הם לא יוצאים ופוגשים אנשים. הייתי שר במשך שמונה שנים, יצאתי ודיברתי עם אנשים".

אם הממשלה לא מתפקדת ויש פה מחדל שאתה מדבר עליו כבר כמה ימים. למה אתה לא נכנס עם החברים שלך לממשלה, אפילו זמנית, כדי לשנות מבפנים. מה זה משנה איזה שרים תהיו. בואו תטפלו בקורונה.
"ההבדל בנינו שאני מבין היטב איפה יש אפקט ואיפה אין אפקט. כשהייתי שר ביטחון הרי לקחתי את כל משרד הביטחון וכל צה"ל, והתנפלנו על הקורונה. הקמנו מלוניות וגיבשתי תוכנית ופרסמתי אותה".

גם על הלהיטות יתר שלך בעניין הזה חטפת.
"כשאני פועל מתוך הממשלה ואומר שצריך בדיקות, אומרים שאני יורה בנגמ"ש. כשאני מחוץ לממשלה אומרים שאני יורה בנגמ"ש. אני לא יורה בשום דבר. רק אכפת לי מאחיי ואחיותיי מכל המגזרים. הציבור הישראלי במצוקה כלכלית נוראה והממשלה לא עושה כלום".

הממשלה סוגרת שוב. זה הפתרון?
"בדיוק. זה האסון הכי גדול. פרסמתי תוכנית לקראת הגל השני לפני שבועיים, כל אחד מהמאזינים יכול להיכנס לפייסבוק שלי, להוריד את התוכנית בת ה־20 עמודים ולקרוא מה לעשות, איך ומתי. זה לא מדע טילים, צריך פשוט ללכת לעשות. אני לא יודע מה קורה אבל הממשלה באווירת סוף קורס. כרגע יש בערך אלף שריפות קטנות של קורונה ברחבי הארץ. אתן לכם דוגמא אחת: עם פרוץ הקורונה, נגד רצון משרד הבריאות והפקידים, הלכתי והקמתי מלוניות לבידוד. כי כשאתה שם אתה לא יכול להדביק אף אחד. עכשיו הפסיקו עם זה, שולחים את כל מי שמאומת הביתה, הוא מדביק את המשפחה, המשפחה מדביקה את הקהילה ואז מתפלאים שעכשיו יש עוד גל".

לא קיבלתי תשובות למה אתה לא נכנס.
"אני אגיד לך למה אני לא נכנס. לא מעניין אותי הכיבוד. הנה אני מצהיר עכשיו, אני לא צריך להיות שר ולא צריך כלום. כחבר כנסת מהאופוזיציה וכאזרח אני מתייצב לכל משימה. תנו לי סמכות ואני לוקח את כל האירוע הזה. אני יודע מה צריך לעשות, את מי לגייס, איך להכשיר ואיזה מעבדות פרטיות להקים".

אתה אומר את זה לראש הממשלה או לאנשיו אם שומעים אותך? 'תנו לי תפקיד ואני נכנס פנימה'.
"אחראי על המערכה מול קורונה עם כל הסמכויות ואני נכנס בדקה וחצי".

אם אתה מקבל מינוי להיות אחראי למאבק בקורונה, עם סמכויות אתה לוקח את זה עכשיו.
"ברור אני משרת את העם שלי. המדינה שלי". 

זאת פעם ראשונה שאתה אומר את זה, נכון?
"לדעתי כן כי איכשהו זה הגיע אבל אני עומד מאחורי זה. כואב לי הלב. זה לא ימין או שמאל שהם ימשיכו לעשות את השטויות שלהם. תנו לי את הסמכויות".

מה זה אומר 'תנו לי את הסמכויות'? תלך מעל הראש של שר הבריאות ושר האוצר?
"צריך לגייס 2,500 חוקרים אפידמיולוגים, שהם בעצם סטודנטים שמכשירים אותם בחמישה ימים. צריך לפתוח בערך חמש עד שבע מעבדות, להגיע לכמאה אלף בדיקות ביום בחורף, וצריך לפתוח מחדש את המלוניות".

אבל טכנית, אתה תלך מעל הראש של השרים ואתה תקבל את ההחלטות? מה הפורמט?
"זה ככה אלתור בשיחה. בסוף אני אומר שזה לא חייב להיות אני. צריך להקים מערך חירום ולהעמיד פרוייקטור אחד. אין היום מערך. מי היום מנהל את האירוע?"

אם אתה הפרוייקטור, אתה נכנס עם איילת שקד וימינה לממשלה.
"לא אכפת לי בתוך הממשלה או מחוץ לממשלה. זאת משימת מילואים. להפך, אני לא רוצה להיות שר ולא כלום".

מעניין מה אומרים בליכוד על ההצעה הזאת.
"אני כבר יודע מה אומרים. לא יעשו כלום. זאת חבורה של לא מבצעים. הם מדברים ומדברים כל היום אבל לא מבצעים. לא ראיתי דבר כזה. אתה יודע הייתי מנכ"ל עשור מחיי במגזר הפרטי. אם ככה היו מנהלים חברה, מזמן הדירקטוריון היה מעיף את כל המנהלים".

כשר הביטחון היוצא. מה העמדה שלך בעניין סגירת גלי צה"ל.
"אני חושב שהמון שנים גלי צה"ל הייתה תחנה מאוד מוטה לכיוון השמאל. אני מדבר עד לפני עשר שנים. משש בבוקר ועד הערב היו שומעים רק בעלי עמדות שמאל. אני לא בעד להעיף אנשים עם עמדות משמאל – אני בעד שיהיה גיוון. היום התחנה הרבה יותר מגוונת. לא גיבשתי עמדה מוחלטת בדבר הזה, אבל ברגע שיש תחנה שהיא דווקא כן מגוונת יותר, אני לא בטוח שנכון להתנפל עליה".

למי זה מפריע שהיא מגוונת?
"לא פרנסה לא מעניין. דברו איתי על פרנסה לציבור הישראלי, יש לי מה להגיד".

לא דחוף לך לסגור את גלי צה"ל.
"רק דבר אחד דחוף – לפתוח את הכלכלה, למנוע עוד סגר ולאפשר לאנשים להביא לחם הביתה בכבוד".