לקראת הסגר הצפוי בחגים, כאשר טרם ברורות ההנחיות המדויקות הצפויות, שוחחה ענת דוידוב בתוכנתיה "איפה הכסף" ב-103FM עם פרופ' נדב דוידוביץ' מהצוות המייעץ לפרוייקטור פרופ' גמזו ועם עו"ד יעל כהן שאואט, מהמועצה לצרכנות. בין השאר אמר כהן שאואט כי בעלי אולמות אירועים שקיבלו צ'קים לאירועים בתקופת הסגר, ידרשו להחזיר 100% מהסכום שקיבלו. גם כל מי שרכש כרטיס טיסה יזכה לכל הפחות לשובר חלופי, בכפוף לאישור הלקוח.

ענת דוידוב: מצטרפים אלינו שניים. שלום לפרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור, וחלק מהצוות המייעץ לפרויקטור פרופ' גמזו. תכף נדבר על המתווה, ולפני כן נאמר שלום גם לעורכת הדין יעל כהן שאואט מהמועצה לצרכנות. בואי, אני רוצה לשאול אותך קודם כל, יש לנו המון שאלות שהגיעו אלינו, על ביטולים, ביטולי בתי מלון, ביטולי טיסות, סוגרים את מערכת החינוך, מה מגיע להורים בחזרה. מה את יכולה לענות למאזינים שלנו על ביטולי נסיעות וביטולי טיסות?
עו"ד יעל כהן שאואט: "לגבי ביטולי נסיעות וטיסות. ביטולי טיסות זה דבר שמוסדר בחוק שירותי התעופה. חברת התעופה שביטלה טיסה חייבת להחזיר את הכסף לצרכן. בכל מקרה, לא משנה קורונה או לא קורונה, זו חובה בסיסית. כמובן, החוק תוקן לאחרונה כדי להאריך את מועד ההחזר לשלושה חודשים, או עד האחד לאוקטובר, לפי המאוחר מביניהם".

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה על הטלת סגר במהלך חגי תשרי. צילום: עומר מירון, לע״מ

דוידוב: בואי רגע נעשה סדר. אם החברה מבטלת, היא חייבת להחזיר את הכסף ללקוח.
שאואט: "כן, השאלה לא נשאלת אפילו. אבל חברות התעופה יכולות להציע שובר או כרטיס חלופי, כמובן שזה תקף בתנאי שהצרכן הסכים לכך".

דוידוב: ואם אנחנו לא מסכימים לזה?
שאואט: "אז נמתין למועד ההחזר שנקבע בחוק, שלושה חודשים ממועד ההמראה הכתוב בכרטיס".

דוידוב: אם החברה ביטלה ואנחנו לא מסכימים לקבל כרטיס חלופי, עדיין מגיע לנו כסף.
שאואט: "זה ברור".

דוידוב: יפה. עכשיו אני רוצה לפנות לפרופסור דוידוביץ'. קודם כל, אני רוצה לשאול אותך על המתווה. תן לי קווים כלליים, כי הציבור מאוד מבולבל ולא יודע מה מותר ומה אסור. מה יהיה פתוח ומה יהיה סגור? מה אתה יודע להגיד לנו?
דוידוביץ': "יש לנו את אותם עקרונות שתמיד ליוו אותנו, על-פיהם פעילות שנעשית בתוך חלל סגור היא פעילות יותר מדבקת, לעומת פעילות בחלל פתוח שהיא פחות מדבקת. אנחנו בעצם מדברים בגדול על סגר, לצערי. אני חושב שזה יום מאוד עצוב וחבל שהגענו אליו, אבל בתי החולים הרימו דגל אדום. לא יהיה אפשר להתקדם יותר מ-500 מטר מהבית, אבל – וזה מאוד חשוב לי להגיד – כאשר עושים פעילות גופנית הדבר הזה הוא לא מגבלה. זאת אומרת, אם אדם עושה ריצה, אין לו את המגבלה של ה-500 מטר".

דוידוב: כלומר אדם יכול לרוץ גם 10 ק"מ, לצאת מהבית לרוץ ולחזור הביתה, ולא יעצרו אותו, לא יקנסו אותו.
דוידוביץ': "כמובן. הכל, בסופו של דבר וגם אחרי שנצא מהסגר, בנוי על שיתוף הפעולה של התושבים. לצערי גם בסגר הקודם וגם כשיצאנו ממנו אנשים ניסו למצוא כל מיני פתחים. המטרה היא ללמוד לקח מהסגר הראשון, כדי שאנשים יוכלו לעשות פעילות גופנית, במיוחד כאשר היא מתרחשת בחוץ. לגבי נושא המסחר, כל המקומות שקשורים בקבלת קהל לא יוכלו לעבוד".

דוידוב: מספרות לא ומכוני קוסמטיקה לא? כי אנשים מבולבלים פה.
דוידוביץ': "לפי המתווה הנוכחי, לא. כן יוכלו לעבוד אנשים שעומדים בתו תקן סגול, שאין בהם קבלת קהל. לגבי המגזר הציבורי, תהיה מגבלה – גם כן עוד לא ברור עד הסוף, אם זה 30 אחוז או כמה".

דוידוב: מיום שישי ב-14:00 בצהריים מספרות ומכוני קוסמטיקה יהיו סגורים. מה לגבי מכוני כושר?
דוידוביץ': "גם מכוני כושר יהיו סגורים. בריכות, מלונות, כל הדברים שקשורים בקבלת קהל, במיוחד כשמדובר על הצטופפות בתוך חלל סגור. כן תהיה אפשרות של TAKE AWAY ממסעדות".

חדר כושר, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
חדר כושר, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

דוידוב: TAKE AWAY זה אומר שאני אוכל לצאת למסעדה ולקחת בעצמי, או שאצטרך להשתמש רק בשליחים?
דוידוביץ': "תצטרכי להשתמש בשליחים, אלא אם כן זה מקום שממש סמוך לבית שלך".

דוידוב: טוב, אני רוצה לדבר עם מאזינים. משה נמצא איתנו על הקו.

משה המאזין: לגבי תנועה בדרכים. אני ומשפחתי נמצאים כרגע בצפון, אנחנו אמורים לחזור הביתה ביום ראשון או ביום שני, כי אנחנו גרים בפתח תקווה. השאלה היא – האם נוכל לחזור הביתה?
דוידוביץ': "נכון לעכשיו המטרה היא שאנשים לא יעברו מעיר לעיר. כמובן שזה תלוי מה הסיבה... אם אתה עובר מעיר לעיר בהקשר של חינוך מיוחד..."

דוידוב: אם הוא בצפון כבר והוא רוצה לחזור הביתה, מה יעשו?
דוידוביץ': "נכון לעכשיו אין אמירה לגבי הדבר הזה, צריך לראות איך אנשים חוזרים לביתם או נמצאים באותו מקום החל מיום שישי אחרי הצהריים. מעבר מעיר לעיר לא יתאפשר אלא במקרים מיוחדים, שלא נראה לי שהמקרה הזה, לצערי, כלול בו".

דוידוב: משה קיבלת תשובה? אני מניחה שיתנו לך ולמשפחה שלך לחזור, אבל אולי כדאי לבדוק את זה שוב כדי שלא תיכנסו לסיטואציה לא נעימה. יעל שאואט, יש לך תשובה לאנשים שנמצאים בצימרים, ומקצרים את החופשה שלהם? יחזירו להם את הכסף באמצע?
שאואט: "במקרה הזה, מבחינה משפטית, מדובר במצב של הפרת חוזה מצד הספק, שלא מרצונו כמובן, כי הוא נמנע מלתת את השירות. אנחנו צריכים להבחין בין שני מצבים: מצב בו בכלל לא ניתן לקיים את החוזה – נניח שמישהו הזמין חופשה בסוכות למשל, ואנחנו כבר יודעים שלא ניתן לנסוע בכלל ושהצימר סגור ואסור לו לפתוח, וההזמנה נעשתה עוד לפני ההחלטה על הסגר, אז יש פה אי קבלת תמורה, והצרכן זכאי להחזר".

דוידוב: מי שתכנן חתונה בשבוע הבא ועכשיו זה לא יתאפשר לו, מגיע לו כסף בחזרה?
שאואט: "חתונה, כמובן, אסור לקיים בנסיבות של הסגר, ומבחינת החוק יש פה סיכון. אני מניחה שהחתונה נקבעה לפני חודשים רבים, ועוד לפני הסגר הראשון ולא לפני שבועיים או חודש, ולכן יש פה הפרת חוזה, שוב, אותו דבר. צריך לומר על כך שני דברים. דבר ראשון, במקרה זה אסור בכלל לבעל האולם להפקיד את הצ'קים שניתנו להבטחת התשלום, והדבר השני הוא לגבי המקדמה. השאלה הגיעה לבית המשפט ולאחרונה הגיע פסק דין בו ביהמ"ש קבע כי בגלל שבעל האולם לא הוציא אף הוצאה לגבי החתונה הספציפית הזו, הוא לא יכול לבקש פיצויים בגובה המקדמה ועל בעל האולם להחזיר 100 אחוז מהתמורה. אני מבקשת להדגיש, מדובר בהישג מבחינה צרכנית משום שבהמלצה של הרשות להגנת הצרכן במתווה המוצע, הוצע שהצרכן יצטרך לשלם דמי ביטול של 10 אחוז – כשאין בעצם שום קשר להוצאות בפועל".

עידו המאזין: האם התחבורה הציבורית תעבוד בסגר? איך אנשים יגיעו לעבודה?
דוידוביץ': "התחבורה הציבורית תרד מאוד בתדירות שלה. עוד לא נקבע סופית, כי אנשים כן יצטרכו להגיע למקומות העבודה שיהיו מותרים על-פי החוק, אז התחבורה הציבורית לא תיעלם לגמרי אבל היא תהיה מופחתת, וזה אחד מהדברים שעדיין לא ברורים עד הסוף".

דוידוב: רצוי היה שהכל יהיה הרבה יותר ברור, זה עדיין משאיר אותנו בתוך איזה מין מסך עשן כזה שאנחנו לא יודעים בדיוק איך להתנהג. פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור, אני מאוד מודה לך שהצטרפת אלינו, וגם לעורכת הדין יעל כהן שאואט מהמועצה לצרכנות, תודה רבה לשניכם.