התפטרותה של מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר אייל, אתמול, גרמה לכך ששלושת הפקידים הבכירים במשרד סיימו את תפקידם. לממונה על התקציבים טרם נמצא מחליף, רוני חזקיהו יסיים את תפקידו כחשב הכללי בסוף החודש ויוחלף על ידי יהלי רוטברג, וכעת גם אין מנכ"ל למשרד, אף על פי שהשר ישראל כ"ץ אמר כי מינה ממלא מקום

נתניהו מתייחס לנושא התקציב בראיון בערוץ 20

רוני בר און, לשעבר שר האוצר בממשלת אולמרט, התייחס הבוקר (שני) בשיחה עם ענת דוידוב וגולן יוכפז לטלטלה במשרד האוצר: "זה נורא ואיום אבל כתוב על הקיר כבר לא מעט זמן. זה התחיל בעצם לפני למעלה משלושה חודשים כששאול מרידור הביע את דעתו באופן נחרץ לגבי כל מיני דברים שקשורים בעבודת המטה של משרד רה"מ והעובדה שהדרג המקצועי נרמס שם על ידי השר, מבוזה על ידי השר, ואז אותה קרן טרנר, שצריך לציין שהובאה על ידי כ"ץ אחרי שהוא מינה אותה למנכ"ל במשרד התחבורה".

היא עבדה איתו מצויין ומירי רגב פיטרה אותה.
"מירי רגב פיטרה אותה. אנחנו לא מדברים עליה כי אין לכם מספיק זמן בתוכנית. אבל לא מדובר פה באיזה מינוי שנכפה על השר או מערכת יחסים אישית מעורערת. יש שם סיפור של לכאורה הצלחה משותפת ואז היא העזה כמנכ"לית המשרד לתמוך בדרג המקצועי וננזפה, מה שנקרא נשטפה מלמעלה עד למטה".

אתה יכול להסביר מה יסוד חילוקי הדעות ביניהם? המקצועיים, הכלכליים? מה היא רוצה ומה הוא רוצה?
"אני רק רוצה לבודד לך, להראות לך שאלה לא רק חילוקי דעות מקצועיים. כל החברים האלה שהודחו, גם קרן וגם שאול וגם חזקיהו שלא הודח".

אבל פרש, הוא הודיע שהוא הולך.
"חתך את הקדנציה שלו, מה זה הודיע שהוא הולך? יהודי בא מתפקיד של יו"ר בנק, והרי כל החברים האלה מואשמים שהם עושים את הקריירה באוצר כדי להגיע לבנקים או לפירמות".

פה זה הפוך, אבל מה אתה רוצה להגיד פה, שזה גם עניין של אווירה, של התנהגות?
"אני רוצה להגיד שהשר פשוט לא מבין את תפקידו. אני לא נותן לו את ההנחה שהוא עובד 100% נטו אצל נתניהו עבורו לרבות כל האג'נדות הפרטיות של נתניהו שקשורות בהישרדות המשפטית פוליטית שלו. הוא לא מבין את תפקידו. הוא הרי תמיד מתגאה שהוא ביצועיסט ובולדוזר. אני חולק גם על זה אבל זה לא הדיון כרגע. אבל זה בדיוק הפוך מתפקיד שר האוצר. משרד האוצר הוא לא תפקיד ביצועי הוא תפקיד מטה. שר האוצר לא צריך להיות בולדוזר שדורס גם את הפקידים שלו אלא להיות כירורג נחוש. תארו לעצמכם מה היה קורה אם היינו מתעוררים בוקר אחד ובתוך שלושה חודשים בצה"ל, הרמטכ"ל, מפקד חיל האוויר וראש אמ"ן מתפטרים, למה? דעתנו לא נשמעת ושר הביטחון רומס אותנו וכולי. הייתה פה מהומת אלוהים".

אבל אני מנסה לדייק אותך, בסופו של דבר מה שקורה פה הוא ששר האוצר כ"ץ מנסה למשוך לכיוון הפוליטי לטובתו של רה"מ, ושלושת הפקידים שהתפטרו הם מה, הם מושכים לכיוון המקצועי? זו ליבת הוויכוח?
"זה חלק מהתמונה, אבל ייתכן גם ששר האוצר איננו יודע מה הוא עושה. תפקיד השר הוא לקבל את עבודת המטה של הדרג המקצועי שלו. עם כל הכבוד לו, הוא מעולם לא היה שר אוצר, הוא לא כלכלן או בעל שם עולמי שבא להציל את המדינה".

אבל אתה יודע את זה ששר אוצר שהוא לא ביצועיסט של המטה שלו או של אנשי המקצוע שלו, הוא צריך להתוות מדיניות.
"בסדר, על בסיס עבודת מטה, תוכניות עבודה".

בסדר, שמע אותם, לא קיבל את עמדתם.
"אין דבר כזה. תראה, אם היו לדברים שהוא עושה תוצאות אז הכל היה נפלא, אבל איפה התחיל הוויכוח? על התקציב. אני רוצה להזכיר לכם. היה ויכוח בין בנימין נתניהו לבני גנץ על תקציב דו שנתי או חד שנתי. שאול מרידור התייצב ואמר את העמדה שהתאימה לביבי, ואז כולם עשו אותו היהלום שבכתר, וכל משפט של ביבי או של שר אוצר בוויכוח הפוליטי בינם לבין גנץ".

אחר כך היו גם עמדות אחרות.
"ואז כשבא מרידור ואמר מה עשיתם עם החלוקה הזאת של כסף מההליקופטרים של ה-750 שקל לכל תושב, אני לא אומר שזה לא בסדר וגם הוא לא אמר אבל את אותו הכסף תחלקו דיפרנציאלי, אני צריך 750 שקל? אני אגדיל את הצריכה שלי? את ענת, אתה גולן?"

אגב זה לא תרם שוב דבר לשום צריכה.
"אבל אז פתאום למה הפף היהלום שבכתר? מחבל קראו לו. אז גם חזקיהו, שהבין שאין תקציב הלך הביתה, אז גם הוא מחבל ושקרן? טרנר הבינה".

אז מתי היא תהפוך למחבלת? היא כבר לא שם.
"עוד יומיים. כולם עבדו איתי, גם קרן וגם שאול וגם חזקיהו, אני מכיר אותם. הם באמת סיירת המטכ"ל של כל הכסף ושל כל התקציב של מדינת ישראל, אלו אנשים מופלאים, אבל מה שהם סופגים, במקרה אצלי לא היו קטטות בתוך האוצר, אבל מה שהם סופגים מהכנסת ומיו"ר ועדת הכספים, ומהקואליציה ומהשרים האחרים שלא מאשרים להם את התקציבים זה דבר שאדם נורמלי לא עומד בו".

יש היום יועץ אחד שאף אחד לא מדבר עליו שזה פרופ' אבי שמחון ונדמה לי שהוא מתווה מדיניות.
"חבל לדבר עליו, האיש הזה שאמר העניים נפגעים הכי מעט זה המצב הכלכלי זה איש שמיותר לבזבז עליו מילים".

אבל זה מה שנשאר בסוף.
"יש פה עוד פיגורה שחטפה והורחקה מהדיונים, היועמ"ש של המשרד בימים האלה שכל התוכניות של האוצר כפופות לחקיקה לא פשוטה, מהירה, הייתי אומר אקרובטית, זרקו אותו מהחדר, הוא לא השתתף".

אתה מכיר אותו?
"בוודאי. הוא היה סגנה של ימימה מזוז שעבדה איתי, הוא איש נפלא".

ואתה חושב שהוא הבא בתור?
"מה זה הבא בתור? להבדיל ממי שהם מכנים פקידים, לאותם ראשי אגפי תקציבים ומנכל"ית, יועץ משפטי כפוף מקצועית ליועץ המשפטי לממשלה. הוא כפוף מנהלית לשר, השר יכול להגיד לו תלך ברגל אני לוקח את האוטו או תדפיס לבד אני לוקח לך את המזכירה, הוא לא יכול להגיד לו מקצועית שום דבר, זה הייחוד של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, הוא פרח מוגן. אבל חברים, אנחנו מאבדים פה את האנשים היחידים שהאינטרס שלהם הוא חף מפוליטיקה, אנחנו משאירים גם את הכלכלה, את הדורות הבאים, טרף לשיני הפוליטיקה של כ"ץ ונתניהו".

מצד אחד אנחנו רואים שהוא עושה הכל כדי להיענות כלכלית לתביעות הפוליטיות משפטיות של נתניהו. מצד שני, אנחנו רואים שהוא מתבטא גם נגד נתניהו, הוא התבטא בשבוע האחרון, בימים האחרונים מאוד בחריפות נגד מערכת הבריאות, במילים אחרות נגד נתניהו.
"אבל זו בדיחה, הוא התנגד מן הפה ומן החוץ".

אבל את זה אפילו מאחרים אתה לא שומע.
"אני מסכים איתך, בסדר גמור, אז אשלח לו מיד זר פרחים לשבת על ההתבטאות הזו. אבל תראה מה קרה פה, טרנר אייל הודיעה לו ביום רביעי שהיא רוצה לעזוב אז הוא סיכם איתה שהיא עוזבת מרצונה והכל בסדר ונפרדים ברוח טובה. אבל רק ביום ראשון. ואז מה הוא עשה ביום חמישי? הלך עוד פעם לתקשורת. אני עכשיו הוריתי למ"מ ראש אגף תקציבים וליועץ המשפטי להכין תקציב, אנחנו נעביר את 2021 עד סוף השנה. זה צחוק מעבודה. אתה לא מאמין כי תקציב חייב להיות מונח בכנסת 60 יום לפני סיום השנה".  

נכון, וזה לא יקרה, הוא ידחה וידחה.
"אם הוא עוד לא עבר בממשלה, אתה יודע מה זה להעביר תקציב בממשלה? זה סיוט מהסיוטים הכי גדולים בעולם, אז נגיד עשרה ימים מעבירים עכשיו ואנחנו ב-20 באוקטובר, אז נגיד שהמינימום שהתקציב שוכב בכנסת זה 20 בדצמבר, אתה מבין שזה לא ייגמר. איבדו את הבושה לספר סיפורי בדים לעם?".