טלטלה נוספת באוצר: מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר אייל, הודיעה אתמול (ראשון) על התפטרותה מתפקידה. בהודעה משותפת עם משרד האוצר, נטען כי ההחלטה התקבלה באופן משותף עם שר האוצר ישראל כ"ץ, בעקבות בקשתה האישית של המנכ"לית. לשר ולטרנר אייל דרך מקצועית משותפת ארוכה, והיא עבדה לצידו גם כמנכ"לית משרד התחבורה. 

על פי בכירים בגוש כחול לבן, מה שהוביל להתפטרות הוא הקרע שנוצר בין שר האוצר לבין בכירי משרדו, וכן חוסר היכולת להשפיע על החלטות שמתקבלות מול ראש הממשלה ומול משרד הבריאות בצל ניהול משבר הקורונה וכן סאגת התקציב המתמשכת. עוד מסרו כי התפטרותה של טרנר אייל היא "לא הראשונה ולא האחרונה" מתוך גל התפטרויות שצפוי להמשיך להכות בקרוב באוצר.

את טרנר אייל יחליף ערן יעקב, מנהל רשות המיסים, עד למינוי קבוע שיסוכם בהמשך. שר האוצר כ"ץ התייחס להחלטה ואמר כי "עבודתה של קרן הייתה יוצאת דופן ותרמה רבות למגזר הציבורי ולאזרחי המדינה. אני מודה לה על שנים של עבודה משותפת, במשרד האוצר ולפני כן במשרד התחבורה, שהובילה להישגים רבים". 

ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)

מטרנר אייל נמסר כי היא מודה על העבודה המשותפת ארוכת השנים לצד השר כ"ץ, וכי "אני משוכנעת שיחד עם אנשי המקצוע, תונהג תכנית כלכלית רחבה לטיפול במשבר הקורונה". 

כזכור, יחסיהם של השר ומנכ"לית משרדו ידעו עליות ומורדות בעת האחרונה, כאשר טרנר אייל התייחסה, לטענת השר, ללא אישור מוקדם, להתקפות על בכירי האוצר מצידו של ראש הממשלה ובנו יאיר. בעקבות התבטאות בנושא, היא ננזפה על ידי השר, שטען כי "אין זה מתפקידה להגיב, להתנצח ולהגן על פקידים מול הדרג המדיני, וזאת בלי קשר לתוכן הדברים".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד-תל"ם) הגיב להתפטרותה של טרנר אייל: "מאז הקמת הממשלה כמעט כל צמרת משרד האוצר התפטרה מתפקידה. זה קרה תוך חמישה חודשים, בשיאו של המשבר הכלכלי החמור ביותר שידעה המדינה. הטענה העיקרית של כל המתפטרים: החלטות מתקבלות על בסיס פוליטי בלבד. לא טובת האזרחים מנהלת את כלכלת ישראל, אלא טובתו של אדם אחד. האיש שהמחדל רשום על שמו. לפני שהכל מתפרק על ראשנו, נתניהו חייב ללכת".

נתניהו הורה להצביע בעד דחיית התקציב

עוד הוסיף כ"ץ כי "תפקידכם הוא לבצע את החלטות הדרג המדיני, כאשר אני כשר האוצר נושא באחריות העליונה לפעילות המשרד. ידעתי ואדע גם בעתיד להגן באופן ברור על תרומתם החיובית של הגורמים המקצועיים באוצר להצלחת וביצוע התכניות הכלכלית". 

התפטרותה של המנכ"לית היא מכה נוספת למשרד האוצר, שנותר כעת ללא מנכ"ל קבוע וכן ללא חשב כללי, בעקבות התפטרותו של החשב רוני חזקיהו שהודיע בחודש יולי כי יעזוב את תפקידו בסוף חודש אוקטובר. 

רוני חזקיהו (צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90)
רוני חזקיהו (צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90)

חזקיהו טען בפני השר כ"ץ כי עזיבתו מגיעה על רקע תחושת מיצוי מהתפקיד, כמו גם הרצון לפנות את הדרך לבעלי תפקידים חדשים. חזקיהו היה אמון על ניהול התקציב ההמשכי לשנה הנוכחית נוכח העיכובים באישור התקציב לשנה הבאה. לפני יומיים הודיע כ"ץ כי רואה החשבון יהלי רוטנברג ימונה לתפקיד במקום חזקיהו, זאת בכפוף לאישור ועדת המינויים שבנציבות שירות המדינה ולהחלטת הממשלה.

שאול מרידור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שאול מרידור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הגם ראש אגף התקציבים שאול מרידור התפטר בחודש שעבר בטריקת דלת. לאחר פרישתו העניק ראיון לוחמני במיוחד בחדשות 12, בו שפך אור על הרקע להתפטרותו. "מסילבן שלום ועד כ"ץ לא היה דבר כזה עם אף אחד מהשרים שעבדנו איתם. אין קשב לחומר מקצועי. הוא מסתכל בטלפון, עובר לדבר אחר. שר אוצר זה לא שר תחבורה יותר גדול - זה השר שהוא שומר הסף האחרון כשר", אמר מרידור.

עוד הוסיף כי הרגיש שלא השפיע בתפקידו, ולכן הודיע על פרישתו. "המדיניות שוברת כל מוסכמה אפשרית מבחינת תקציב והחלטתי שזה יותר מידי בשבילי. זו לא הייתה החלטה בהיסח הדעת. הצבתי מראה אמיתית, כנה ולא פשוטה על איך הדברים באוצר מתנהלים", הסביר.