ברקע העימות עם השר כ"ץ: ראש אגף התקציבים במשרד האוצר שאול מרידור התפטר היום (ראשון) מתפקידו, זאת, לדבריו, משום ש"איני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת המתקיימת בחודשים האחרונים, שכל אזרחי ישראל ישלמו עליה בשנים הבאות מחיר כבד".

בתגובה, מסר שר האוצר ישראל כ"ץ: "מרידור פעל באופן בוטה ופומבי נגד המדיניות שהובלתי, פרישתו היא מהלך נכון ומתבקש". גם נשיא המדינה רובי ריבלין התייחס באופן חריג למקרה ואמר: "הצעד הקשה בו נקט, והמשמעויות הנובעות ממנו, מדאיגות אותי מאוד".

במכתב ההתפטרות שהגיש לשר כ"ץ כתב מרידור כי "במשך החודשים האחרונים וביתר שאת במהלך השבועות האחרונים היכולת לבצע את תפקידי הפכה לבלתי אפשרית. לצערי אתה (השר כ"ץ) לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים אחרים לעשות את עבודתנו".

מרידור המשיך וביקר את התנהלות הממשלה ברקע משבר הקורונה: "תהליכי קבלת החלטות בימים אלו מתאפיינים בקבלת החלטות המושפעת מאינטרסים צרים, לא ענייניים, קצרי טווח, לצד השתקת הדרג המקצועי, זלזול בוטה בעבודת מטה מקצועית, שליפות מהמותן, רמיסת הכלים והכללים התקציביים שהיו נר לרגליהם של מנהלי הכלכלה הישראלית עשורים רבים. המסר שעולה הוא של פריצת כל העקרונות, המסגרות והגבולות וכן רמיסת ערכים, כללים ונורמות של שירות ציבורי הפועל למען כלל הציבור".

הודעת נתניהו והשר כ"ץ (משרד רה"מ)

"מדי שבוע אני נחרד לגלות כי מסגרת התקציב משתנה ללא כל דיון ענייני, חשיבה מסודרת או תכנון ארוך טווח. אני שואל את עצמי מזה תקופה מהו הדבר הנכון לעשות. גם כשהיו כאלו שכינו אותי ואת חברי "מחבלים" וניסו לייצר דה-לגיטימיציה לדעות מגוונות בשירות הציבורי, עמדתי איתן. גם כשהמאבק הפך אישי ומכוער, היה לי ברור שהמתקפות האישיות נגדי מתגמדות לעומת החשיבות שאני מייחס לשליחות הציבורית בימים לא פשוטים אלו".

"בימים האחרונים רוסקו עוד ועוד קווים אדומים ורוסקו כללים אלמנטריים של התנהלות תקציבית וכלכלית נכונה, החלטתי שאיני יכול עוד להיות חלק מהמערכת ולתת לגיטימציה לסדרת החלטות שגויות, החלטות שאינן לוקחות בחשבון את ההשלכות ארוכות הטווח והשפעתן על כלכלת המדינה ועל חיי האזרחים. איני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת המתקיימת בחודשים האחרונים, שכל אזרחי ישראל ישלמו עליה בשנים הבאות מחיר כבד". 

"אין עוררין כי תפקידך כשר האוצר הוא להוביל מדיניות, אך אינך יכול לעשות זאת תוך התעלמות מהצורך בעבודת מטה סדורה ובמומחים מקצועיים, וודאי שאינך יכול לעשות זאת תוך רמיסת כללים, התעלמות מנתוני מקרו, ניסיונות לשנות אומדנים תקציביים על מנת לייצר מקורות פיקטייביים לצורך חלוקת תקציבים נוספים, והדרת אגף התקציבים וגורמים נוספים כגוף היועמ"ש המשרדי מעבודת המטה הנדרשת, כפי שאתה בוחר לעשות בעת הזאת". 

שאול מרידור- ראש אגף תקציבים באוצר  (צילום: מרק ישראל סלם)
שאול מרידור- ראש אגף תקציבים באוצר (צילום: מרק ישראל סלם)

שר האוצר ישראל כ"ץ מסר בתגובה להתפטרות: "מאז כניסתי לתפקיד הענקתי גיבוי רחב לצוות המקצועי באוצר ובכללו לשאול מרידור, כפי שעשיתי בכל תפקידי בעבר. לצערי לאחרונה מתוך שיקולים פוליטיים צרים החל מרידור לפעול באופן בוטה וגם פומבי נגד מדיניות הממשלה ונגד המדיניות שהובלתי במשרד האוצר, ולכן פרישתו מתפקיד ראש אגף התקציבים היא מהלך נכון ומתבקש. בכוונתי להביא בהקדם מחליף ראוי ומקצועי לתפקיד שיסייע לי ולממשלה בקידום המדיניות הכלכלית בתקופה מאתגרת זו".

גם נשיא המדינה רובי ריבלין התייחס להתפטרות ומסר: "אני מצר מאוד על התפטרותו של מרידור. הצעד הקשה בו נקט, והמשמעויות הנובעות ממנו, מדאיגות אותי מאוד". 

"שאול הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה, ואחד ממשרתי הציבור המסורים מולם זכיתי לעבוד בשנים האחרונות. בכל סוגיה שהבאתי לפתחו, ידע שאול לפעול למען יצירת פתרון מקצועי ואחראי, ומתוך תפיסה שקולה ועניינית".

"בימים אלה יותר מתמיד, דרושה לישראל פקידות ציבורית מקצועית וחזקה, שעובדת יחד עם הדרג הנבחר למען חילוץ העם והמדינה מהמשבר הקשה שפוקד את העולם כולו".

מכתב ההתפטרות של שאול מרידור by maariv