החיסונים הראשונים לנגיף הקורונה עומדים להגיע לישראל ממש בקרוב והיום (שלישי) שוחחה מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון, ד''ר ענת אנג'ל, עם ענת דוידוב ב-103FM והסבירה כיצד קובעים מי יחוסן קודם: "שתי הקבוצות המדוברות הן קודם כל הצוותים הרפואיים, ואז הולכים לפי קבוצות גיל". לדבריה, ההחלטה הכי טובה שקיבל קבינט הקורונה היא השארתה של מערכת החינוך פתוחה.

תראי, לפני שנדבר על וולפסון והחיסונים, אני קודם כל רוצה לשאול אותך האם את חושבת שיש תועלת בסגר לילי שכזה, שאת יודעת את האירועים הרי אפשר להקדים משבע לשש לחמש ולמעלה.
"תראי, כשמסתכלים על אילו מגבלות עדיפות, ברור לכולנו שמגבלות של התקהלות הן אלו שעדיפות, כל הנושא של חתונות, מסיבות שאני שומעת שעדיין קורות בהמוניהן, זה סימן שאלה. משרד הבריאות מסר את עמדתו, מסכימה עם זה שזה סימן שאלה מאוד גדול האם באמת משעה מסוימת, אם ימנעו מאנשים להתראות אז הם לא יקדימו את אירועי חנוכה. נראה שהשפעה של זה היא לא גדולה. אני חייבת להגיד, ההחלטה הטובה ביותר שהתקבלה לאחרונה מבחינה אסטרטגית היא הנושא של מערכת החינוך. העובדה שהוחלט שמשמרים אותה פתוחה בכל מצב או לפחות עושים מגבלות אחרות וסוגרים אותה בסוף, זו החלטה נכונה".

נתניהו על החיסון של פייזר: "יגיע לישראל בינואר"

במשרד הבריאות לא כל כך התפעלו מהמהלך הזה של סגר לילי. איזה צעדים את חושבת צריכים להינקט כדי לשמור על נתוני התחלואה כדי שלא יעלו? 
"כל הנושא של עבודה מהבית, צריך שוב להגביר את זה, הנושא של אכיפה ומניעת התקהלות. רק עכשיו שמעתי על מסיבה של תיכוניסטים, שגרמה להדבקה באחת הערים, אז אכיפה נדרשת כדי למנוע התקהלויות. אם נדרש, אז גם לעצור את פתיחת הקניונים או לחשוב שוב על הנושא הזה, גם כאן יש פה שיעור הדבקה גבוה יותר, כל אלמנט של התקהלות במקום סגור צריך לחשוב עליו שוב. רק בסוף לטפל במערכת החינוך ולהשאיר אותה פתוחה כמה שאפשר".

אני מבינה שיצאה הודעה הבוקר שוולפסון, הצוות הרפואי לפחות יתחסן ראשון, והוצאת הודעת תיקון, כלומר תקבלו את החיסונים, אבל עוד אין מועד לחיסון הצוות נכון?
"החיסונים מגיעים בסוף השבוע לארץ, התחלה של כמה מאות אלפי חיסונים מגיעים בסוף השבוע, ויש תהליך רגולטורי, גם בדיקה של איך משנעים, איך מאחסנים, אלה חיסונים שצריכים להיות מאוחסנים בטמפרטורה מאוד נמוכה. כשיוחלט שמחסנים, הצוותים הרפואיים וזה נכון בכל העולם הם בעדיפות הראשונה. כל המדינות היום בעולם עוסקות בשני דברים, אחד האחסון, השינוע והחלוקה של החיסונים, איך עושים זאת בצורה יעילה ומהירה, והדבר השני זה לתעדף את האוכלוסיות כי אין את כל כמות החיסונים הנדרשת".

את מתכוונת להתחסן? כי פרופ' גמזו הודיע שהוא יתחסן ראשון.
"כן, בוודאי, ואכן באמת שתי הקבוצות שמדברים עליהם הן צוותים רפואיים וכל הצוותים במערכת הבריאות שנותנים מענה, כי הם הלוחמים בחזית וחייבים לשמור עליהם בריאים, והקבוצה השנייה היא כרגע לפי גילאים, ככל שהם יותר מבוגרים איתם להתחיל. האמירה היא שבמשך הזמן יבחנו עוד אוכלוסיות, הנושא של גורמי סיכון ומחלות רקע אז יש רשימה מאוד ארוכה, אבל גם כאן אומרים שככל שאנשים יותר מבוגרים אז יש להם יותר גורמי סיכון".

היית מחריגה נשים בהיריון מהסיפור הזה כיוון שאנו לא יודעים עדיין את ההשפעות?
"כן, כרגע כן וגם ילדים מתחת לגיל 16 עדיין מדברים על זה שעוד אין תוצאות מלאות, וגם אנחנו יודעים שהם פחות מדביקים, אז ההחלטה צריכה להיות כרגע על מי אנחנו כרגע הכי רוצים להגן, בתי אבות וקשישים וככה לרדת. אז אם באמת אנו מסתכלים על מה ההנחיות והקריטריונים בעולם אז אנו מאוד דומים להם בישראל".

האם צוותים רפואיים מחויבים להתחסן? איך תתמודדו עם סרבנות?
"הם לא מחויבים להתחסן כרגע וגם הציבור לא מחויב, ואנו נעבוד על הסברה. אני מאוד מאמינה בהסברה, שכנוע ובהבנת החשיבות. אצלנו בבית החולים 70% מהצוותים התחסנו לשפעת שזה אחוז מאוד גבוה יחסית לשנים קודמות, יש הבנה שהחיסונים הם חשובים ואחד הדברים שהכי שומרים על הבריאות, גם של האדם עצמו אבל גם מבחינת חיסוניות עדר".

לקראת אישור ה -FDA פייזר דיווחה לפני כמה שעות ששני אנשים נפטרו לאחר שקיבלו חיסון בניסוי, אחד סבל ממחלות רקע, על השני לא יודעים הרבה. זה בכל זאת מעלה איזשהו סימן שאלה?
"הדיווח הוא על שישה נפטרים, ארבעה מהם בקבוצת הפלסבו ושניים בקבוצת הניסוי, אך כמות הנבדקים מאוד גדולה ובניסויים יש גם אחוזי תמותה. נדרש להמשיך לעקוב ולבחון את זה. עכשיו נבחנות התוצאות וזו אחת הסיבות שהחיסון שמגיע לארץ בסוף השבוע, לא יחולק באופן מידי, אנו עדיין רוצים לראות את התוצאות ומה קורה באנגליה".

פרופ' שוקי שמר ב-103FM: "אין לנו ברירה אחרת"

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' שוקי שמר, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM והתייחס לחיסון ולהתנהלות הממשלה. לדבריו, למרות שהחיסון מפותח בפרק זמן קצר יחסית "אין לנו ברירה אחרת - אם לא יהיה חיסון המחלה הזו תלווה אותנו שנים". פרופ' שמר מתח ביקורת על התנהלות הממשלה והחלטות קבינט הקורונה והבהיר: "בשום מקום לא הוכח שסגר לילי יעיל".

אין לך רגליים קרות מכל החיפזון והמהירות?
"יש לי רגליים הרבה יותר קרות קרות מהמגפה שמשתוללת, שאין לה סוף. אם לא יהיה חיסון המחלה הזו תלווה אותנו לא חודש ולא שנה אלא שנים. גם עם החיסון אנו לא הולכים לפתור מיד את הבעיה. מנהל התרופות האמריקני הוא גוף רציני ואנחנו מאוד סומכים על הפיקוח שם. נכון שאת הביצוע של הניסוי עשו במשך חודשים, אבל בסופו של דבר יש ניירות שמסכמים את העניין".

הם אומרים שהחיסון של פייזר יעיל ב-94%, שניים מקבוצת המחוסנים מתו. למה שניים מתו וארבעה מהקבוצה השנייה?
"אנשים מתים עם חיסון ובלי חיסון ובלי קשר לחיסון, זה לא משהו סיבתי, אם היה משהו סיבתי צריך היה למצוא משהו שיקשור את זה ולכן עושים קבוצת ביקורת. אני חושב שתהיה מזה קצת בהלה הציבור ואולי התקשורת תעסוק בזה ותציג בפני הציבור סימני שאלה. אין לנו פשוט ברירה אחרת, זה החיסון שקיים ואם לא נתחיל לחסן את האוכלוסייה ובעיקר צוותים רפואיים ואוכלוסיות בסיכון לא נסיים את המגפה ויש פה בהחלט תחילתה של דרך, אבל זה לא נגמר עד שזה לא נגמר. אני מקווה שכל מקרה של תמותה של אדם כזה או אחר תעורר כאן בהלה - אני אקבל את החיסון".

ובעניין סגר הלילה?
"אני לא מבין את זה. דנו בעניין הזה ארוכות. אנחנו לא מתעסקים בדברים האמיתיים, באמת בהתקהלויות הגדולות שממנה מגיעה תחלואה, לא מתעסקים בכל אלו שמגיעים מחו"ל ולא בודקים אותם ושולחים אותם לבידוד, זה דבר מטורף. אנו לא בודקים את כל אלו שעוברים לרשות וחוזרים ומכניסים לכאן את המחלה, זה דבר שאי אפשר להבין אותו. יש גם נתונים מהעולם, בשום מקום לא הוכח שהסגר הלילי עושה משהו וגם בארץ לפני כמה חודשים עשינו סגר לילי. ללא אכיפה אין טעם לסגר הזה. אם רוצים לנסות את זה, בוא נראה מה זה יעשה. העוצר הלילי הזה לא ימנע את הסגר השלישי שקבעו לו תאריך והוא יתקיים בינואר".