לאחר ימים אחדים של ירידה במספר חולי הקורונה המאושפזים בבתי החולים – בימים האחרונים חלה שוב עלייה. כמעט בכל בתי החולים בישראל מדווחים על נתוני תפוסה של יותר מ־120%. במקביל, ישנו קצב חריג, שלטענת רופאים רבים לא היה כמותו מעולם, של שחרורים מוקדמים מאשפוז.

המשטרה קטעה חתונה בת מאות משתתפים בבית שמש (צילום: דוברות המשטרה)

בבית החולים הרצוג בירושלים לדוגמה מאושפזים נכון לאתמול 58 חולי קורונה במצב קשה, 52 במצב בינוני ואדם נוסף במצב קל. "בתחילת השבוע הייתה אצלנו אופטימית בזכות ירידה בעומס", אומר ד"ר קובי חביב, מנהל המרכז הרפואי הרצוג. "אך לצערי המגמה התהפכה. כרגע המחלקות מלאות. יש לנו מעל 110 חולים, חצי מהם במצב קשה. נקודת האור כרגע היא שפחות חולים מגיעים אלינו מהתפרצויות בבתי אבות ובמוסדות גריאטריים. למעשה, עיקר החולים מגיעים אלינו מבתי חולים אחרים".

במרכז הרפואי זיו בצפת מאושפזים כעת 46 חולים, בהם 14 במצב קריטי ומונשמים, 22 במצב קשה ו־10 במצב בינוני. מדובר ב־116% תפוסה בטיפול נמרץ קורונה ו־70% במחלקת התפרצות קורונה.

במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים מאושפזים 97 מטופלים, 65 מהם במצב קשה ומתוכם 31 במצב קריטי. ברמב"ם שבחיפה מאושפזים 74 חולים, בהם 31 מונשמים (2 על אקמו), 3 חולים מתחת לגיל 40 ו־9 נוספים מתחת גיל 50.

בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד מאושפזים 28 חולים, בהם 18 במצב קשה, 6 במצב בינוני ו־4 במצב קל. ד"ר אסף פרץ, מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים, אומר שככל שנקדים לצאת מהסגר הנוכחי - נקדים להיכנס לסגר הבא.

"במבחן התוצאה אין שינוי אמיתי במספר החולים הקשים בין היום לבין ערב הכניסה לסגר", הוא אומר. "מטרת הסגר היא להוריד למינימום את מספר החולים הקשים. המטרה לא הושגה והמסקנה ברורה: כל עוד מקדם ההדבקה הוא סטטי ועומד על 1, יציאה מסגר תהיה בלתי אחראית".
 "לצערי, אל מול הנתונים ניתן לומר בביטחון כי יציאה מסגר בתנאים הנוכחיים מבטיחה כניסה לסגר חדש תוך שבועות מספר", מוסיף ד"ר פרץ. "צריך להפסיק לדבר במושגים של תאריכים ולדבר רק במושגים של מספרי חולים ומקדם הדבקה".

ד''ר אור גורן, רופא מבית החולים איכילוב בתל אביב, התראיין אתמול לתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב־103FM ואמר: "אני חושב שאנשים לא מבינים עד כמה זה באמת שונה מדברים שראינו. יש שפעת קשה ודלקות ריאות קשות, אבל זה משהו ייחודי ואחר. אני נכנס לטיפול נמרץ ממוגן, אני מסתובב ועובר אחד־אחד. אני בן 47 והנשמתי חולים שהם בעצם אני – רזים, בריאים ובלי מחלות רקע.

"זה דבר קיצוני שלא ראינו משהו שדומה לו. חולי השפעת הקיצוניים ביותר הם חולה קורונה ממוצע מבחינתנו. אנחנו עושים מה שאפשר, אבל אלה באמת חולים שבחלקם הגדול אנחנו לא יכולים להועיל להם, חוץ מלנסות לשמור ולהחזיק אותם בחיים עד שהגוף אולי יעשה את שלו".  

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן אתמול כי שלשום אובחנו 7,944 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה מתוך 88,714 בדיקות. שיעור התוצאות החיוביות עומד על 9.3%. עוד נמסר, כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,731 חולי קורונה, 1,085 מהם במצב קשה ו-321 מחוברים למכונות הנשמה. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 4,948 חולי קורונה – 36 מהם ביממה האחרונה.