בהמשך לעליה בתחלואה בקרב המגזר הערבי, גורמים במשרד הבריאות מעריכים היום (חמישי) כי הסיבה לכך היא התפרצות סמויה של המוטציה הדרום אפריקאית. עוד מאשרים אותם גורמים כי בימים אלה נעשות בדיקות רבות למיפוי המוטציות במטרה להבין האם זו אכן הסיבה. 

על פי נתוני משרד הבריאות, בחברה הערבית מקדם ההדבקה (R) הנו 1.04, בעוד שבחברה הכללית הוא עומד על 0.91 ובחברה החרדית על 0.85.

כזכור, לפני מספר ימים הודיעה יצרנית התרופות הבריטית אסטרהזנקה כי היא מאמינה שהחיסון שלה נגד הקורונה יעיל גם נגד מחלות קשות שיכולות להתפתח בעקבות המוטציה הדרום אפריקאית. הודעה זאת פורסמה לאחר מחקר קטן שערכה בשבועות האחרונים.

פרופ' נחמן אש בבאקה אל גרבייה. צילום: מטה ההסברה הערבי - משרד הבריאות

גם פייזר הודיעה לפני כשבועיים כי החיסון שלהם יעיל נגד הווריאנטים הבריטי והדרום אפריקאי של נגיף הקורונה. המחקר התבסס על בדיקות דם שנלקחו מנסיינים שנטלו את שתי מנות החיסון ולפיו נראה כי חלה ירידה בכמות הנוגדנים שפיתח הגוף לאחר החיסון לוווריאנט הדרום אפריקאי, אך עדיין מדובר בכמות נוגדנים המספיקה להגנה יעילה ממנו. בחברה מעריכים כי יתכן שבמקרה זה החיסון יאבד מעט מהיעילות, אך עדיין ישיג את התוצאה הנדרשת.

עם זאת, ההיענות בחברה הערבית לחיסונים היא נמוכה יותר. "הפייק ניוז והקונספירציות אצלנו, חמורים יותר. לא פשוט לשכנע אותם. אני רוצה להאמין שבאמצעות קמפיין, נצליח להביא אותם להתחסן", אמר בעבר איימן סייף, מנהל הדסק הערבי ב'מגן ישראל' בניסיון להסביר מה גורם לכך.