מוטציה חדשה שהתגלתה ברוסיה בימים האחרונים מעוררת דאגה בקרב בכירי משרד הבריאות. על פי ההערכות, היא אומנם אלימה יותר ככל הנראה מהנגיף בתצורתו המקורית, אך נכון לשעה זו - אין עדויות שלפיהן היא הספיקה להתפשט. היא מצטרפת למוטציה הבריטית, שכבר נמצאת בשיעור משמעותי בישראל, ולזו הדרום אפריקאית, שאותרה אף היא בארץ לאחרונה.

כמו כן, בשבוע שעבר הודיעה ממשלת יפן על מוטציה חדשה של נגיף הקורונה אשר אותרה בקרב ארבעה נדבקים, תיירים שהגיעו מברזיל. לדברי משרד הבריאות היפני, מדובר במוטציה שונה מהאחרות, וביפן כעת לומדים את הווריאנט החדש ומנסים להבין אם הוא מידבק או מסוכן יותר.

המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית של נגיף הקורונה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

בהודעה רשמית של משרד הבריאות נכתב בהקשר זה: "לאחרונה דווח על וריאנט מברזיל שהתגלה גם ביפן בחוזרים מברזיל. גם בווריאנט זה קיימות מוטציות שעלולות להיות משמעותיות מבחינת קצב הדבקה. כמו בווריאנטים הבריטי והדרום אפריקאי, גם בווריאנט זה נבדקת עמידות החיסון מפניו". עוד ציינו בהודעה: "לאור התגלות הווריאנט, מברזיל, ובמיוחד לאור תחלואה גבוהה מאוד במדינה זו, משרד הבריאות מקדם המלצה לבידוד במלונית לחוזרים מברזיל בכפוף לאישור הקבינט. עלינו לפעול ככל יכולתנו למנוע כניסה והתפשטות של וריאנטים אלה לישראל".

נכון להיום התגלו בישראל כ־200 מקרים של המוטציה הבריטית, אך על פי הערכות צוות המחקר של הטכניון, אחד מכל חמישה נדבקים בישראל הוא נשא של המוטציה הבריטית. בקצב הנוכחי שבו המוטציה הבריטית מתחרה עם הזן הרגיל – השכיחות של הבריטית צפויה להיות הדומיננטית כבר לקראת סוף ינואר. ועד סוף פברואר ניתן להניח כי היא תשתלט לחלוטין על הזן הנוכחי. לעומת זאת, עד כה זוהו בישראל 12 מקרים של המוטציה הדרום אפריקאית. ארבעה מהמקרים היו של ישראלים שחזרו מטיול בדובאי.

על פי דיווחי הרשויות בדרום אפריקה, הזן החדש מהווה קרוב ל־90% מהזיהומים שרוצפו במדינה. מתחילת חודש נובמבר נראית בדרום אפריקה עלייה ניכרת במספרי הנדבקים והמתים ליום אשר לדברי הרשויות במדינה מיוחסים לזן הנגיף החדש. הרשויות בדרום אפריקה משערות כי הנגיף המוטנטי מידבק יותר, ולפיכך גורם לעלייה הנוכחית בתחלואה, ובפרט בצעירים.