ראש הממשלה בנימין נתניהו העניק הערב (רביעי) הצהרה מיוחדת בנוגע לדרכי ההתמודדות והמניעה של התפשטות הקורונה בחג הפורים. שר הבריאות יולי אדלשטיין, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ומפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, השתתפו גם הם במסיבת העיתונאים.

דבריו של רה"מ מגיעים לאחר שכבר אתמול אישרה הממשלה כי במשך ימי חג הפורים, החל ממחר ועד לתחילת השבוע הבא, יוטל עוצר לילי. כך, תוגבל התנועה בין השעות 5:00-20:30.

נתניהו פתח את דבריו ואמר כי "אסור שהשנה יחזור על עצמו מה שקרה בחג הפורים בשנה שעברה. כולנו מצווים לקיים את הכללים. אפשר לשמוח ולהתחפש אבל חשוב לשמור על הכללים". נתניהו הבהיר: "זה חשוב שבעתיים כי אנחנו ממש על סף יציאה מהמגפה".

ראש הממשלה קרא לאנשים להמשיך ללכת להתחסן, ואמר שהמדינה עדיין רחוקה מרחק של 1.2 מיליון מתחסנים על מנת שנוכל לחזור לשגרה בצורה בטוחה. בנוסף, הזהיר נתניהו מפני ידיעות הכזב בנוגע לחיסונים ואמר: לפני שבא עידן החיסונים, תוחלת החיים הממוצעת של האנושות הייתה 40-30 שנה. החיסונים, יותר מכל דבר אחר יותר הכפילו את תוחלת החיים שלנו. אז אני מבקש מכם, אל תאמינו לפייק ניוז, לכו להתחסן". 

חיסוני קורונה בבר בדיזינגוף (צילום: רויטרס)

נתניהו הציג את תכנית חמשת השלבים שלו ליציאה בטוחה ממגפת הקורונה: "השלב הראשון הוא עכשיו - דרכון ירוק א'; השלב השני בשבוע השני של מרץ - פתיחת חינוך מודרגת; השלב השלישי יקרה גם בשבוע השני של מרץ עם דרכון ירוק ב'; השלב הרביעי יהיה בסוף מרץ, כאשר אנחנו מתכוונים לחסן את כל האוכלוסייה הבוגרת מעל גיל 16 ובאפריל הכוונה להגיע לפתיחה. זה כמובן תלוי ברמת התחלואה אבל נעשה מה שצריך ואנחנו עובדים על זה".

עוד הוסיף נתניהו בדבריו: "נעבור את פורים בשלום כדי לחגוג יחד את פסח וכדי שנשאל 'מה השתנה?' ונענה 'הלילה הזה כולנו מחוסנים'. על מבצע החיסונים אמר: "אנחנו יכולים לחסן רבע מיליון ביום, כלומר תאורטית אפשר לסיים את מבצע החיסונים בחמישה ימים".

ראש הממשלה נשאל על הפרסומים בנוגע לחלוקת חיסונים למדינות זרות ואמר: "סיכמתי עם מנכ"ל פייזר שנוכל להמשיך להתחסן בחיסוני פייזר ללא שום קיטוע או מרווח - יש לנו די והותר חיסונים לכל אזרחי ישראל, ונוסף על כך יש לנו גם חיסוני מודרנה, כך שאנו מכוסים. כל מה שאנחנו נותנים לגורמים אחרים לא בא על חשבון אפילו חיסון אחד של אזרח ישראלי".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר: "אסור שפורים הזה יזכיר במשהו את הפורים לפני שנה או את התוצאות שקיבלנו בעקבות החגיגות האלו". עוד אמר אדלשטיין: "יחד עם זאת יש גם הבדל גדול מחג הפורים הקודם והוא קודם כל החיסונים. נכון יש פערים, אבל מספר גדול מאוד של אנשים מגיע להתחסן וטוב שכך. אפשר לצאת ידי חובת מצוות פורים ועדיין להימנע מהתקהלויות ולשמור על עצמנו על המדינה ועל הבריאות". 

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה התייחס להגבלות הסגר הלילי שיוטלו בחג הפורים ואמר: "המשטרה אינה מעוניינת בעימות עם האזרחים, השוטרים התגייסו להיאבק בפשיעה ובטרור ולא בהתפשטות הנגיף, אבל בסוף השבוע הזה המשטרה תהיה פרוסה בכל הארץ - בערים ומחוץ להן, כדי לאכוף את ההנחיות". 

השר אוחנה אמר בתשובה לשאלה אל אכיפה בררנית של המשטרה: "79% מהדוחות בינואר נרשמו בישובים אדומים או כתומים, 15% בצהובים, ורק פחות מ-5% ביישובים ירוקים".

בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, התייחס לנתוני התחלואה: "אנו נמצאים בתקופה מתעתעת - מצד אחד יש את החיסונים ואנו מחסנים בקצב מצוין, ובאותו צד נמצאת גם הירידה בתחלואה. יחד עם זאת, אנו עדיין נמצאים ב-3,500 מאומתים מדי יום - זה מספר גבוה עדיין עם 800 חולים במצב קשה אנו מתמודדים עם וריאנט בריטי שהתפשט מהר וגורם לתחלואה רבה ואולי גם קצת יותר קשה. לאור כל זאת אנחנו מחויבים להמשיך ולהקפיד על ההתנהגות שלנו. מסיבת הסיום לא יכולה להתחיל עכשיו. צריכים עוד לעבוד קשה בהתחסנות וגם בשמירה על הנהלים. לאור זאת החלטנו על הצעדים לפורים, הייתה התלבטות גדולה מאוד באיזה צעדים לנקוט והחלטנו על סגר לילי כדי לעבור את החג בשלום ובלי הרבה הדבקות".

הבוקר עדכן משרד הבריאות כי למרות שלמעלה מ-4.5 מיליון ישראלים כבר קיבלו לפחות את מנת החיסון הראשונה, מקדם ההדבקה שוב נמצא במגמת עלייה (0.9). שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר על כך הבוקר: "שהחיסונים לא יכניסו אותנו לאופוריה. עדיין אין לנו מספיק מחוסנים (שעבר שבוע מהחיסון השני שקיבלו) כדי לחגוג בלי הכרה בפורים. עד כה התחסנו למעלה מ-4.5 מיליון איש, מתוכם 3,147,000 קיבלו גם מנה שניה. אתמול התחסנו כ-150,000 איש".

בני גנץ: "נצטרך לעשות הידוקים בפורים" (צילום: טל עוז , משרד הביטחון)

הוא הוסיף כי "כדי לבטל את גזירת המן הרשע, עם ישראל היה בערבות הדדית מלאה וצם עבור אסתר שלושה ימים. אני לא מבקש לצום שלושה ימים. מבקש רק להקפיד על ההנחיות עבור בעלי העסקים שרק עכשיו חזרו, עבור התרבות, המלונות, החינוך. עבור הבריאות שלנו, החיים שלנו. עבור הילדים שלנו שעדיין לא יכולים להתחסן. אל תלכו למסיבות, גם לא לטישים. תחגגו בבית".

דוח אמ"ן היומי מלמד כי אתמול אובחנו 4,395 חולי קורונה חדשים לאחר ש-6.1% מבין 74,164 הבדיקות שנערכו היו חיוביות. מהנתונים עלה עוד כי מניין הקורבנות מאז פרוץ המגפה עומד על 5,619. באמ"ן הזהירו כי "אם תימשך מגמת העלייה, בתוך כשבוע תיתכן כבר עליה חוזרת בתחלואה".