העלייה במקדם ההדבקה נמשכת: אמ''ן פרסם הבוקר (רביעי) את נתוני הקורונה העדכניים בישראל, ומהם עולה כי מקדם ההדבקה עלה ל-0.9. מהדוח עלה עוד כי אתמול אובחנו 4,395 חולי קורונה חדשים לאחר ש-6.1% מבין 74,164 הבדיקות שנערכו אתמול היו חיוביות. מהנתונים עלה עוד כי מניין הקורבנות מאז פרוץ המגפה עומד על 5,619. באמ"ן הזהירו כי "אם תימשך מגמת העלייה, בתוך כשבוע תיתכן כבר עליה חוזרת בתחלואה".

בצל העלייה במקדם ההדבקה, שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס הבוקר להחלטה על הטלת סגר לילי בפורים, והסביר כי "שהחיסונים לא יכניסו אותנו לאופוריה. עדיין אין לנו מספיק מחוסנים (שעבר שבוע מהחיסון השני שקיבלו) כדי לחגוג בלי הכרה בפורים. עד כה התחסנו למעלה מ-4.5 מיליון איש, מתוכם 3,147,000 קיבלו גם מנה שניה. אתמול התחסנו כ 150,000 איש".

הוא הוסיף כי "כדי לבטל את גזירת המן הרשע, עם ישראל היה בערבות הדדית מלאה וצם עבור אסתר שלושה ימים. אני לא מבקש לצום שלושה ימים. מבקש רק להקפיד על ההנחיות עבור בעלי העסקים שרק עכשיו חזרו, עבור התרבות, המלונות, החינוך. עבור הבריאות שלנו, החיים שלנו. עבור הילדים שלנו שעדיין לא יכולים להתחסן. אל תלכו למסיבות, גם לא לטישים. תחגגו בבית".

מחלקת קורונה הדסה עין כרם (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מחלקת קורונה הדסה עין כרם (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש העריך בראיון בגלי צה"ל כי מקדם ההדבקה צפוי לעלות לעלות היום. "אתמול היו כ-4,400 מאומתים, זה בערך מה שהיה בשבוע שעבר - מה שמעיד על עלייה", הסביר והתייחס לאישור ההחלטה על הטלת עוצר לילי בפורים: "רצינו לעשות מינימום הגבלות, אבל כשהתחילו להגיע ידיעות על מסיבות ואירועים היינו חייבים להטיל עוצר לילי. אישרנו משאיות שמחה במהלך היום אבל ללא התקהלות, מקווה שיקפידו על כך".

הפרויקטור התייחס להחלטה על העברת חיסוני קורונה למספר מדינות, ואמר: "לא הייתי שותף להחלטה. חשוב לנו לחסן כמה שיותר מהר את האוכלוסייה, לכן כל חיסון חשוב לנו כאן. מקווה מאוד שיוקדמו משלוחי החיסונים הנוספים ונשלים את הפער".

הוא תקף את כוונת ראשי הערים להחזיר היום את תלמידי כיתות ז'-י' לבתי הספר וכינה את ההחלטה "חוסר אחריות וחוסר הבנה של המצב". פרופ' אש הסביר כי "נמצאים בתקופה שברירית ואם החזרה ללימודים בניגוד להנחיות תביא להדבקה - כולנו נסבול מכך". כאמור, מתוך ערי פורום ה-15 המורדות, ישנן רק חמש ערים אשר מימשו את האיום ופתחו את כיתות ז-י בניגוד להנחיות.

במקביל, השר לשירותי דת יעקב אביטן אמר בראיון בגל"צ כי "בבוקר מותר לחגוג רק בתוך הבית בקרבה משפחתית מדרגה ראשונה. מי שרוצה להפר את ההנחיות ולהיות רוצח אכזרי - אין לנו מה לעשות נגדו". הוא התייחס גם לקריאת הרבנים שלא להשתכר בחג, והסביר: "יש הבדל גדול בין שמחה להוללות. אפשר לשתות כוסית-שתיים ולצאת ידי חובה במצוות הפורים".

תחפושת לפורים  (צילום: מרק ישראל סלם)
תחפושת לפורים (צילום: מרק ישראל סלם)

בהמשך הבוקר, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי נשאל בראיון בגלי צה"ל האם אנחנו עומדים בפתחו של גל רביעי של תחלואה. הוא השיב: "לא יודע אם מדובר בגל רביעי, אבל הצבנו מטרה להוריד תחלואה ואת מקדם ההדבקה עם החיסונים המרובים. המצב לא טוב, למרות שאנחנו רואים שהחיסון בכל זאת מצליח להוריד את רמת התחלואה". 

יהיו סעודות פורים?
"יש אפשרות למשפחה לקיים סעודות לפי כללי התו הסגול, אין שום שינוי להוראת האנשים במקום סגור או פתוח, אבל עדיין לתת ניצוץ לחג הפורים, יש אפשרות לפני תום הסגר לעשרה אנשים בפנים".

מה לגבי הלילה בין ראשון לשני? אין סגר וזה בדיוק הלילה לעשות בו טיש.
"תראה, אנחנו מודעים לבעיה הזאת, רה"מ יבדוק איך תתנהל התחבורה הציבורית ביום ראשון. אנחנו חייבים לומר שאין אכיפה יעילה כמו האכיפה מבית. זאת אומרת, ההבנה של האנשים, למען האנשים. אני קורא לכולם - תתנהגו בצורה שלא תעורר תחלואה, שתיתן לנו לעבור את החג ותוצאותיו ללא עליית תחלואה וכך, בע"ה נגיע גם לחג הפסח ונוכל לחגוג אותו".

הוא נשאל לגבי סוגיית הביטול של הבידוד במלוניות, שוועדת החוקה תדון הבוקר בחידושו, לאחר שאושר בוועדת השרים לענייני קורונה: "ובכן, משרד הבריאות לא הציג עמדה הפוכה בנוגע למלוניות. נכון, המלוניות לא מבודדות כמו שרצינו אבל עדיין מבודדים אנשים וכל המלחמה נועדה כדי למנוע או לצמצם ייבוא מוטנטים לארץ שיסכנו את כל תהליך החיסון שהמדינה עוברת בצורה כ"כ יפה. באשר לתו הירוק - אנחנו יזמנו את התו הירוק, עוסקים בו, לכשהיה אפשר להשתמש בו".

מה חלופות הבידוד?
"החופות כרגע הן בבית עם הגברת אכיפה, אמצעים אלקטרוניים, הרי לא מעט מהאנשים טוענים שזה יגביל את חופש הפרט. אנחנו צריכים לשמור על בריאות הציבור".

מלונית קורונה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: מרק ישראל סלם)
מלונית קורונה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: מרק ישראל סלם)


מה זה אמצעים אלקטרונים? אזיק אלקטרוני?
"כן, אולי אפליקציה. יש אנשים שביכולותיהם לפתח את זה. קשה לי להבין, למרות הקושי, את אותם אנשים שעולים למטוס ומשקרים במצח נחושה שהם אינם חולים, שהם באים כשהם חולים ומדביקים אנשים. איך אנשים יוצאים מהבית כשהם אמורים להיות בבידוד? ועדת החריגים לא פועלת בצורה פוליטית, פשוט נלחמת באנשים בנתב"ג ועושה את עבודתה. נותנים לאנשים לטוס לפי קריטריונים שנקבעו, מבין את הקושי, אבל שוב, לא נוכל להחזיק את המקל בשני קצותיו".

שאלו אותך לפני שהוחלט על העברת חיסונים למדינות אחרות? אתה מסכים עם ההחלטה?
"לא, בוא נעבור הלאה".

אתה חושב שהדבר יכול ליצור בעיה מבחינת אספקה?
"אנחנו עשינו הרבה כדי שכולם יתחסנו, כרגע נמצאים בהליך שישלים את מבצע החיסונים ככל שניתן, ישנן מספר מדינות שביקשו מאיתנו בשל חוסר בחיסונים וחיסונים של צוותים רפואיים ומשום כך הדבר הזה נעשה משיקולים שנעשו". 

שיקולים דיפלומטיים, מי שפתחו שגרירות בירושלים. אתה אומר שאפילו לא התייעצו איתך 
"הבעיה כמו שאמרתי, א' מספר החיסונים שיסייע למספר חיסונים וב' אנחנו כרגע עוסקים בהבאת חיסונים נוספים לארץ ויגיעו חיסונים בסופו של התהליך לאוכלוסייה ברת החיסון בסדר גודל של 6 מיליון אזרחים בניכוי הילדים".