המודיעין האמריקאי צפוי לפרסם היום (חמישי) דוח לא מסווג, ממנו עולה כי יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן, אישר את הרצח של העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י בשנת 2018, כך על פי בכירים המעורים בפרטים. 

הבכירים הוסיפו כי הדוח שנכתב תחת חקירת ה-CIA האמריקאי, מעלה כי יורש העצר הורה על הרצח של העיתונאי כשהגיע לקונסוליה הסעודית באיסטנבול. העיתונאי כזכור, הרבה לתקוף את בן סלמן בטור שנהג לכתוב בעיתון הוושינגטון פוסט.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, עיין גם הוא בדוח וצפוי לשוחח עם המלך סלמן בן ה-85, אביו של יורש העצר השולט במדינה דה פקטו. זאת, כחלק ממדיניותו של הנשיא ביידן לחדש את הקשרים עם ריאד, לאחר שנים בהן נתנו לבעלת הברית להפר את זכויות האדם במדינה, בעיקר תחת חסותו של טראמפ.

דוברת הבית הלבן, ג'ן פסאקי, אמרה כי הנשיא האמריקאי צפוי לשוחח עם המלך בלבד, וכי הדוח על אודות רצח העיתונאי – יפורסם בקרוב. כמו כן, במקביל לניסיונו של ביידן להעמיק את הקשרים בערב הסעודית, גורמים נוספים בממשל מנהלים שיחות אל מול בכירים סעודים. "היינו בקשר עם בכירים בסעודיה כבר בשבועות הראשונים עם הכניסה לממשל", אמר דובר מזכיר המדינה, נד פרייס. 

בריאד טענו בעבר כי ח'שוקג'י נהרג במהלך מבצע הסגרה שהשתבש, אך הכחישו כל מעורבות של יורש העצר. על חמישה מהגברים המעורבים בעניין נגזר עונש מוות בגין הרצח, שהומר לבסוף ל-20 שנות מאסר, לאחר שמשפחתו של העיתונאי מחלו להם. 

בשנת 2019, חוקרת זכויות האדם של האו"ם, אגנס קלמרד, האשימה את ערב הסעודית בהוצאתו להורג של העיתונאי בכוונה תחילה ואף קראה להמשך החקירה.

מוחמד בן סלמאן ובנו של ג'מאל חשוקג'י (צילום: רויטרס)
מוחמד בן סלמאן ובנו של ג'מאל חשוקג'י (צילום: רויטרס)