הסעודים אחראים, אבל לא ברור אם יורש העצר: ג'מאל חשוקג'י שנרצח בטורקיה באוקטובר 2018, היה קורבן ל"הוצאה להורג מתוכננת ומכוונת של ערב הסעודית", כך קובע דוח מיוחד של האו"ם, שחקר את מותו של העיתונאי ופורסם היום (רביעי). את הדוח חיברה אגנס קלאמרד, שאמרה כי ריאד אחראית תחת החוק הבינלאומי להוצאה להורג שלא על פי הדין. 

על פי הדוח, שמצטט ראיות של סוכנויות המודיעין בטורקיה ואחרות, לאחר שחשוקג'י נכנס לקונסוליה באיסטנבול, שם נרצח, הוא קיבל זריקה של חומר הרגעה, ראשו הוכנס לשקית פלסטיק והוא נחנק למוות.
למרות הטענות הרבות שהופנו לעבר בית המלוכה הסעודי, ובעיקר לעברו של יורש העצר, מוחמד בן סלמן, החוקרת קלאמרד לא קובעת מסמרות לגבי מעורבותו ברצח. במקום זאת היא אומרת שיש ראיות אמינות לכך שיש צורך בחקירה נוספת על ידי רשות מוסמכת, לגבי השאלה האם נחצה הרף הפלילי בפרשה. עוד היא קובעת שחשו'קג'י היה מודע היטב לעוצמה של יורש העצר והביע חשש לגורלו אם יחזור לערב הסעודית. 

כחודש לאחר הרצח דיווח הוושינגטון פוסט, כי ה-CIA קבע כי בן סלמן הוא שהורה לרצוח את העיתונאי, וזאת  לאחר בחינת מקורות מודיעיניים רבים, בהם שיחת טלפון שקיים אחיו של הנסיך, חאלד בן סלמאן, המכהן כשגריר הממלכה בסעודיה, עם העיתונאי שנרצח, ובה נתן השגריר הוראה לחשוקג'י להגיע לקונסוליה באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים שלו והבטיח לו כי יהיה זה נכון ובטוח עבורו. לפי ה"וושינגטון פוסט", לא ידוע האם השגריר ידע שהעיתונאי יירצח בקונסוליה, אך הוא עשה את השיחה בהוראתו של אחיו הנסיך.

אין מסקנות לגבי מעורבותו ברצח. מוחמד בן סלמן. צילום: רויטרס
אין מסקנות לגבי מעורבותו ברצח. מוחמד בן סלמן. צילום: רויטרס


הדוח מצטט את ההקלטה של הרצח מתוך הקונסוליה, בה נשמעים רוצחיו של חשוקג'י אומרים לו כי הוא יילקח חזרה לסעודיה. "נצטרך לקחת אותך חזרה, יש הוראה של האינטרפול", אמרו לו. הוא השיב כי "אין תיק נגדי" והזהיר אותם שאנשים מחכים לו מחוץ לבניין. לאחר מכן נשמע חשוקג'י שואל "אתם הולכים לתת לי סמים?" והם עונים לו ש"נרדים אותך" וזאז נשמע מאבק ואחד החוטפים שואל אם חשוקג'י התעלף. 
 
החוקרת המיוחדת מצאה ראיות אמינות המצביעות על זירות הפשע ש"נוקו ביסודיות ובצורה פורנזית", מה שלדבריה מצביע על כך שהחקירה הסעודית לא נוהלה בתום לב ועלולה להגיע לילדי שיבוש חקירה".