ימים ספורים לאחר שפורסם אודות דבר ההצעה המפתיעה לשנות את שמה של שכונת ג'סי כהן בחולון לקריית נתניהו, על שמו של ראש הממשלה לשעבר, הפולמוס נמצא בעיצומו. דיון על כך, במסגרת הצעה לסדר שהוגשה, צפוי להתקיים על כך בישיבה הקרובה על מועצת העיר חולון בתחילת השבוע הבא. נציגי קרן מקס וג'סי כהן לא המתינו וכבר הספיקו לפנות אל ראש העיר מוטי ששון בבקשה שיבטל את הדיון על כך.

יש לציין, כי הוויכוח העז שנוצר סביב העניין הוא לא יותר מסערה בכוס תה, היות שמדובר בסך הכל בהצעה לסדר שהוגשה על ידי חבר מועצה ניסן זכריה, הנמצא בספסלי האופוזיציה. הצעות לסדר הן דבר שבשגרה ומתקיימות בכל ישיבת מועצה של רשות מקומית. בדרך כלל הן נופלות לאחר קיום הצבעה. סביר להניח שגם הפעם כך יהיה. 

אולם, תושבי השכונה אתם שוחחנו לא רואים בדבר עוד מהלך סתמי. את שינוי השם שבמהלך עשרות שנים נקשר בעיקר עם פשע, הזנחה ועוני, הם רואים כהזדמנות לתיקון התדמית השלילית שדבקה במקום. לכך יש להוסיף את התמיכה החמה לה זוכה נתניהו בתוך השכונה.

קצת עובדות: שכונת ג'סי כהן הוקמה בשנת 1953 במטרה לספק שיכון לתושבי מעברת חולון שפעלה במקום עוד קודם לכן. תושביה הראשונים היו עולים חדשים מפולין, רומניה, תוניסיה ומרוקו. במהלך העשורים הבאים הגיעו למקום גם עולים מאתיופיה ומחבר העמים. מכס וג'סי כהן, שעל שמם קרויה השכונה, היו זוג יהודים נדבנים מארצות הבית. לזוג כהן לא נולדו ילדים ובצוואתם הורישו את כל עזבונם למדינת ישראל. כאות הוקרה, הוחלט לקרוא בחולון רחוב על שמם, שהפך בהמשך לשכונה כולה. כיום מונה ג'סי כהן כ-10,000 תושבים, רבים מהם מוגדרים במצב סוציו-אקונומי נמוך.  

מאפיין זה היה אחד מהגורמים שהפך את השכונה למוקד של עבריינות ופשיעה במשך שלושה עשורים. בשנים האחרונות חלק ניכר מהפשיעה בשכונה מוגרה על ידי המשטרה, אולם הצלקות עדיין נשארו. גם היום תושבי השכונה לא מצליחים להיפתר מן התדמית השלילית שדבקה בשם שלה.  

מיותר לציין כי לצד הירידה בפשיעה, גם בשנים האחרונות נרשמו מספר אירועים פליליים בשכונה, כשהבולט בהם היה רצח הנער יוסף זוהר בן ה-14, שנמצא מת ברחוב התנאים. בשנת 2019 הכריזה העירייה על תוכנית התחדשות עירונית של ג'סי כהן, שתכלול מיזמי פינוי-בינו, דבר אשר התושבים תולים בו את תקוותם לשינוי אמיתי במצבה של השכונה. 

האם שינוי השם ל"קריית נתניהו" אכן ישקם את תדמיתה השלילית של ג'סי כהן? את השאלה הזו באנו בדיוק לשאול את התושבים במהלך ביקור שקיימנו באחד הימים של השבוע שעבר. כאשר נכנסנו אל השכונה מצידה המזרחי, היה קשה להתעלם מן המראה של הבניינים הישנים והמתפוררים, העומדים קרוב ל-70 שנים. 

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)


הלב הפועם של השכונה, ביום ובלילה, הוא המרכז המסחרי שלה הממוקם ברחוב התנאים, שעד שנות ה-90 היה אחד מצירי התנועה הראשיים שחיברו את חולון לבת-ים. עם סלילת כביש איילון, נקטע הרחוב לשני חלקים, שמזה 20 שנים מחוברים באמצעות גשר להולכי רגל עליו צועדים התושבים בכל שעות היממה. חלקה המערבי של השכונה, בצדו השני של הגשר, מכונה "קריית מיכה" ומאז קטיעת הרחוב הוא נמצא הלכה למעשה בתוך בת-ים.  

בכניסה אל המרכז המסחרי אנו פוגשים כמה תושבים ותיקים, בהם מוטי בן ה-61, שהעביר את שנות ילדותו בג'סי כהן והתגורר בה גם שנים רבות לאחר מכן. כיום הוא עובד בתחנת המוניות השכונתית. את הסביבה הזו הוא מכיר היטב, עוד מהימים שבתור ילד היה נכנס לראות סרטים תורכיים בקולנוע רון שהיה ממוקם בלב השכונה ונסגר בתחילת שנות ה-80. 

"זה היה קולנוע של איש אחד, הסדרן יצחק, שכולם כינו אותו 'יצחק אאווה'", נזכר מוטי. "הוא היה גם מוכר כרטיסים, גם תולה את הכרזות של הסרטים, גם הולך להקרין את הסרט וגם מוכר ארטיקים בהפסקה. בנוסף לזה הוא גם היה מתעצבן אם היו קמים באמצע".  התושב הוותיק מוסיף לספר כי דלות האמצעים של חלק מתושבי השכונה הורגשה היטב אז, כשלא לכל הילדים שבאו אל קופות הקולנוע היה די כסף כדי לקנות כרטיס: "הם היו מתיישבים בחוץ, ליד הכניסה. אחרי שהמנהל היה הולך משם, הסדרן אאווה היה מכניס אותם בחינם. הוא לא רצה לראות אולם ריק", נזכר מוטי בהתרגשות. 

"היה פה עוני", הוא מוסיף, "הלחם לא היה כמו זה של היום. היה רק לחם שחור ולבן. הייתי מחכה במכולת כדי שיבוא עוד מישהו שיתחלק איתי ויקנה חצי לחם". 

אתה בעד לשנות את שם השכונה לקריית נתניהו?  
"בהחלט", אומר מוטי בהתרגשות, "גרתי כאן 18 שנה, ואני אוהב את נתניהו. לדעתי מגיע לו מקום הרבה יותר גבוהה, אבל נתחיל עם ג'סי. דע לך שגם אם זה יקרה, השם לא באמת ישתנה. אנשים תמיד ימשיכו לקרוא למקום הזה ג'סי כהן. קח למשל את ארבעת הבניינים שבנו על השטח הריק שבסוף רחוב ארבע ארצות. קראו להם 'נאות בן גוריון' כדי להתנתק מהתדמית השלילית, אבל בסוף זה חלק מג'סי כהן".  

החלפת השם באמת ישנה את היחס לשכונה? 
"לא", קובע מוטי, "אפילו אם תהפוך את כל השכונה ותבנה אותה מחדש, אולי רק בעוד חמישים שנה היחס השלילי אל המקום הזה ישתנה. המסר הזה השתרש גם אצל מי שנולד היום. רק כשיתחלף דור, שלא יכיר את השכונה כפי שהייתה פעם, יזכרו את המקום הזה כקריית נתניהו ולא כג'סי כהן". 

מה הבעיות שקיימות כאן היום? 
"יש כאן המון אימהות חד הוריות והרבה אבות גרושים. כבר אין כאן עבריינות. העבריינות שהייתה פה נגמרה". 

אמנם נרצח פה נער לפני כמה שנים. 
"זה היה מקרה בודד", מתעקש מוטי, "אבל דברים כאלה קורים גם בצפון ובכל מקום בארץ. אם נלך 30 שנים לאחר, היה מצב שהמשטרה לא הייתה נכנסת לפה. לג'סי כהן היה שם שאני לא צריך להגיד לך, זה היה כמו לוד. והדבר הזה יישאר עד שיחלוף הדור הקיים ויקום דור חדש שלא הכיר את המצב הקודם". 

בניין בג'סי כהן, חולון (צילום: אבישי סגל)
בניין בג'סי כהן, חולון (צילום: אבישי סגל)


אל השיחה מצטרף פשא, המתגורר בשכונה מעל 50 שנים: "אני אגיד לך דבר אחד", הוא אומר, "ראש העיר מכנה את המקום הזה סוג ב' וזה לא יפה. אדוני. זה סוג ג'. ראש העיר לא משקיע פה ולא איכפת לו. יש אפליה גזענית".

מוטי מיד משיב לו ומטיל את הפצצה: "ראש העיר שייך למערך והשכונה הזו מצביעת ליכוד". תושב נוסף מצטרף לשיחה ואומר: "האם זה שאנחנו ליכודניקים יביא לשינוי בשכונה? המקום הזה יותר גרוע ממעברה". 

ואולי זו הנקודה המרכזית של הסיפור: שכונת ג'סי כהן נחשבת למעוז של הליכוד, כשבאופן מסורתי, כל ראשי העיר של חולון, למעט אחד, באו ממפלגת העבודה. הקשר החם בין תושבי השכונה לבין כל פוליטיקאי שיצא ממצודת זאב, קיים מזה עשרות שנים, מימי המהפך של 1977 ועוד קודם לכן. 

"ביום של מהפך 77, כשמנחם בגין עלה לשלטון, בכל השכונה היו כאן שמחה וחגיגות. זו הייתה ההתחלה של השינוי הגדול", נזכר מוטי. יש לציין כי בשנים שלאחר מכן, נכללה השכונה בפרויקט שיקום השכונות שיזמה ממשלתו של בגין.
 
התמיכה בליכוד נמשכה גם בעשרות השנים שלאחר מכן, כשבבחירות האחרונות לכנסת, בקלפיות רבות בשכונה, בין 35% ל-40% מסך הקולות היו של הליכוד. מפלגת ש"ס זכתה כאן קרוב לעשרה אחוזים מסך הקולות, ובחלק מן הקלפיות, אף ליותר. עם נתונים כאלה לא קשה להבין מדוע ההצעה לקרוא את השכונה על שמו של ראש הממשלה לשעבר שנגדו מתנהל משפט פלילי, מתקבלת כאן בחום.

מה הביא אתכם, תושבי השכונה, לתמוך בבגין, אנו שואלים את מוטי. "הוא היה דמגוג, אחד שיודע לדבר", הוא משיב לנו, "אנשים חיכו כדי לשמוע אותו, היו מוכנים לשלם כסף כדי לראות אותו מדבר. הם היו מחבקים אותו. הוא היה חכם. הוא דיבר נכון.

"גם ביבי דיבר נכון", הוא מוסיף, "אבל מה שהפיל אותו זה האגו שלו. הוא חשב שיהיה ראש ממשלה עד סוף החיים. את כל מי שהתקרב אליו הוא מיד הוריד. אם הוא היה מתנהג יפה לבנט וסער הוא היה היום ראש הממשלה". 

מוטי ופשא, אנשי ג'סי כהן  (צילום: אבישי סגל)
מוטי ופשא, אנשי ג'סי כהן (צילום: אבישי סגל)

אין לך בעיה עם זה שהשכונה תקרא על שמו של אדם עם כתבי אישום?
"זה ממילא יקרה אחרי המשפט. אם ייצא שהוא סרח אז זה לא יקרה. אבל יכול להיות שהוא ייצא זכאי". 

לא רחוק מאיתנו, יושב על כסא גלגלים אדם מבוגר וקטוע גפיים. הוא מבקש שנתקרב אליו, ואומר בקול חלש מדוע מגיע לראש הממשלה לשעבר שהשכונה תיקרא על שמו: "אין בן אדם מושלם", הוא אומר, "אומרים שביבי גנב ולקח אבל זה בולשיט. אני לא מסתכל על זה ככה. אני רואה שאת מה שהוא עשה אף מנהיג בעולם לא יעשה. תראה איך שהוא נלחם בקורונה והביא את החיסונים. אף מנהיג אחר לא פעל ככה".
 
תושב נוסף מצטרף ואומר: "אם השכונה תשנה את שמה, יעשו הכל כדי לשנות אותה. כל הבתים שפה היו עומדים להריסה. יש תוכנית לפינוי בינוי. אנשים ישמחו אם היא תיקרא קריית נתניהו".
 
אנו מממשיכים להסתובב ברחובותיה של ג'סי כהן, מבררים האם יש גם כאלה שחושבים אחרת ולא יהיו מעוניינים לשנות את שמה. לאחר כמה ניסיונות, עולה הרושם כי זו משימה כמעט בלתי אפשרית. כמעט כל תושב שדיברנו עמו, תמך בהצעה, ללא כל הסתייגות.
 
ובכל זאת, יש גם כאלה שחושבים אחרת. אחת מהם היא בתאל בן דוד, שגדלה בשכונה ומכירה אותה מקרוב. לימים הפכה ליו"ר הנהגת ההורים העירונית של חולון ופעילה חברתית. בן דוד לא פעם מסייעת למשפחות קשות יום, חלקן מתגוררות בשכונה, ומכירה את תמונת המצב מקרוב. 

בן דוד טוענת כי אסור לשנות את שם השכונה. בשיחה עמנו היא מסבירה כי לדעתה הדבר לא באמת יתרום לשיפור הליקויים שקיימים בחיי היום יום באזור: "השם לא עושה את השכונה אלא התושבים עושים את השכונה", היא מסבירה. 

 גשר התנאים החוצץ בין ג'סי כהן וקריית מיכה. מואר ביום וחשוך בלילה (צילום: אבישי סגל)
גשר התנאים החוצץ בין ג'סי כהן וקריית מיכה. מואר ביום וחשוך בלילה (צילום: אבישי סגל)


לדבריה של בן דוד, במקום לעסוק בעניין שמה של השכונה, יש להקצות משאבים לשיקום תשתיות ושירותים חיוניים עבור התושבים: "בג'סי כהן יש תושבים עם נתינה, אהבת חינם וקבלת השונה. מה שישפר את מצבה של הזאת הוא השקעה אינטנסיבית בתשתיות, מבנים, והוספת שירותים שחסרים בשכונה, כמו בנק, מוסדות חינוך ותרבות. כמו כן, נדרשת השקעה אינטנסיבית בילדים ובנוער בשכונה". 

יחד עם זאת, יש לציין כי במהלך השנים האחרונות הוקמו כמה מיזמים חינוכיים בתוך השכונה, בהם המרכז לאומנות דיגיטאלית, וכן מרכז ג'סיקה, שמנוהל על ידי מחלקת הצעירים של עיריית חולון. 

"כמי שגדלה בג'סי כהן וגאה בכך, תמיד הייתה עליי חובת ההוכחה כי אף פעם לא האמינו בי או בחבריי בגלל הדעות הקדומות והסטיגמות", ממשיכה בן דוד ומסכמת: "השקעה בשכונה ובתושביה, בעיקר בילדים ובבני הנוער ישפרו את מצבה, תדמיתה ועתידה. אני מקווה שבכספי הקרן על שם ג'סי כהן, שרק לאחרונה נודע לי עליה, יעשה שימוש לרווחת וטובת התושבים".