לא בהכרח יותר בריא: חלק מאיתנו מחוייבים לדיאטה ללא גלוטן, כמו חולי צליאק או בעלי רגישויות ואלרגיות לקמח לבן ולחלבון הבעייתי הגורם לתפיחה, אך האם המוצרים התחליפיים שאינם מכילים אותו בהכרח בריאים יותר? הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, נדרשה לשאלה וניפצה מיתוס שהיה קיים זמן רב סביב הנושא.

"בתור התחלה, כדאי לנפץ מיתוס רחב יותר: לא כל מזון ללא גלוטן הוא גם בריא יותר", פצחה רוזמן בניפוץ המיתוס. "יש הרבה מוצרים ללא גלוטן עם שומנים לא בריאים, עם אחוז סוכר גבוה, ללא ויטמינים וללא סיבים תזונתיים. וזה שאין בהם גלוטן לא אומר כלום".

"כך גם לגבי קמחים ללא גלוטן", המשיכה. "יש אנשים שקונים קמח ללא גלוטן מתוך מחשבה שהם משפרים את הבריאות שלהם, אבל לא כך המצב. רוב הקמחים ללא גלוטן עשויים מדגנים שבאמת אין בהם גלוטן - קורנפלור (עמילן תירס), קמח אורז לבן, קמח תפוחי אדמה, קמח טפיוקה לבן ועוד עמילנים שהם בעצם אנרגיה ריקה, ללא שום תועלת בריאותית".

מוצרים ללא גלוטן (צילום: רויטרס)
מוצרים ללא גלוטן (צילום: רויטרס)

"כמו בקמחים שמכילים גלוטן, הבריאים יותר הם רק אלו שעשויים מדגנים מלאים, כמו קמח אורז מלא, קמח כוסמת מלאה, או קמחים מקטניות (קמח חומוס, קמח עדשים ועוד)", ציינה הדיאטנית. "לסיום", סיכמה, "חשוב לזכור ששיפור בבריאות אינו נובע כתוצאה מהימנעות מגלוטן, אלא כתוצאה מהפחתת פחמימות ריקות וסוכרים באופן כללי, בלי קשר לגלוטן".