בעקבות מעצרו של ראש הג'יהאד האסלאמי בשומרון בסאם א־סעדי קיים אתמול ראש הממשלה יאיר לפיד  הערכת מצב ביטחונית.
בהערכת המצב השתתפו ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל רב־אלוף אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

"אחת הדמויות המשפיעות בגדה": האם מעצר א-סעדי צפוי להצית את השטח? | האזינו

בכיר ביחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש חושף: כך נלכד ראש הג'יהאד האיסלאמי בג'נין

במהלך הדיון ניתנה סקירת מצב נרחבת ונידונו צעדים נוספים, כולל שאלת סגירת הצירים שנעשתה בדרום בעקבות החיסול. הכוננות הגבוהה בדרום לאחר מעצרו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בג'נין צפויה להימשך גם בימים הקרובים. זאת גם אם ארגון הטרור לא יממש את איומיו לבצע פיגוע נקמה.

לפיכך, מגבלות התנועה בצירים ובכבישים החשופים לאיומים שונים מרצועת עזה צפויים להימשך עד לשינוי מהותי בהערכת המצב. ההחלטה בצה"ל ובפיקוד הדרום לנקוט אמצעי זהירות אינה מבוססת רק על הערכות או אינה נובעת מהצהרות בכיר הג'יהאד האסלאמי בעזה כי ינקמו את המעצר, אלא גם מסתמכת על מידע מודיעיני.

האיומים העיקריים הם ירי נשק נגד טנקים או צליפה מהרצועה. אולם, גם אפשרות של ירי רקטות ופצצות מרגמה הובאה בחשבון וגם מערך כיפת ברזל נמצא בכוננות גבוהה ובפריסה נרחבת. ההערכה במערכת הביטחון היא כי בקרב פעילי טרור בג'יהאד האסלאמי התקבלה החלטה לבצע פיגוע תגובה. בהתאם לכך, פעיליו ינסו בימים הקרובים לאתר נקודת תורפה באזורים הסמוכים לגבול עם רצועת עזה.

לתושבי עוטף עזה אומרים גורמי צבא כי נקיטת צעדי הזהירות מתחייבת לנוכח האיומים הקיימים וההערכה כי בג'יהאד האסלאמי פועלים להוציא אל הפועל פיגוע נקמה.

קניון ריק בעוטף עזה (צילום: מארק ישראל סלם)
קניון ריק בעוטף עזה (צילום: מארק ישראל סלם)

"התחושה לא פשוטה", אמר אתמול תושב מושב נתיב העשרה על גבול הרצועה. "עם זאת, יש לנו אמונה בצה"ל. אנו מאוד מקווים שהשקט יישמר בעיקר בשביל הילדים. לצערנו, אנחנו כבר מתורגלים. ברור לנו שכל התחממות בכל גזרה מגיעה גם לדרום". תושבת אחרת במושב אמרה: "אני חוששת מאוד, לא פותרים את הבעיה".