תעשיית היופי ממשיכה להתרחב כאשר כל הזמן צצים טיפולים חדשים ומגיעות חדשות בתחום הקוסמטיקה, טיפולי הפנים, עיצוב השיער, טיפולי העור ועוד ועוד. קיים היום מספר עצום של דרכים שיוכלו לעזור לכם להיראות ולהרגיש במיטבכם.

רבים סיגלו לעצמם הרגלי יופי יומיומיים שהם נצמדים אליהם בלי לחשוב אפילו, אך האם ידעתם שמשטר היופי עלול להיות מסוכן ולסכן את בריאותכם?

מברשות איפור

מדענית הקוסמטיקה קרלי מוסלה, שעובדת עם "Spectrum Collection", אומרת שרבות מאיתנו משתמשות במברשות איפור מדי יום כדי למרוח מגוון מוצרים כמו פודרה, מייק-אפ, ברונזר, סומק, צלליות ועוד, אך לעתים קרובות משאירות אותן לא נקיות במשך שבועות ואף חודשים.

"מחקרים הראו שמברשת איפור ממוצעת יכולה להכיל תאי עור מתים, שמן וחיידקים. בנוסף, גם מקום וצורת האחסון חשובים על מנת לא להוסיף חיידקים למוצרים.

למרות שלא כל החיידקים מזיקים, המיקרוביום של העור האנושי מכיל סוגים רבים ושונים של חיידקים שיכולים לעזור לשמור על עור בריא ולהגן עלינו מפני חיידקים שעלולים לגרום לזיהומים.

מוסלה אומרת ששימוש במברשות מלוכלכות יכול אפוא להגביר את הסיכון לגרום לחוסר איזון ב"קהילה החיידקית הבריאה", מה שעלול לגרום להתפרצויות או לבעיות חמורות יותר כמו אימפטיגו (זיהום עור חיידקי נפוץ ביותר ומידבק מאוד) או זיהומים סטפילוקוקליים.

היא אומרת: "נקי באמצעות שמפו עדין את מברשות האיפור באופן קבוע. הקפידי לנקות את המרכז לכיוון בסיס המברשת, מכיוון שלעתים קרובות זה מתפספס ויכול להיות המקום שבו חיידקים מצטברים".

"לאחר הניקוי, אפשרי להן להתייבש על הצד או הפוכות ואחסני אותן במכלים סגורים כדי להפחית את הסיכון לזיהום מחפצים אחרים או מחלקיקים הנישאים באוויר".

חשוב לנקות את מברשות האיפור (צילום: אינגאימג')
חשוב לנקות את מברשות האיפור (צילום: אינגאימג')

מיטות שיזוף

על פי "Cancer Research UK", שימוש במיטות שיזוף יכול להגביר את הסיכון לסרטן עור מלנומה בשיעור של 20%.

קרינת ה-UV הנפלטת ממיטות השיזוף עלולה לפגוע ב-DNA בעור שלנו, והדבר עלול לגרום לסרטן.

מיטות שיזוף פולטות UV בעוצמה גבוהה ומהוות סיכון גבוה.

לק ג'ל לציפורניים

איגוד רופאי העור הבריטי הזהיר כי כימיקלים בלק ג'ל עלולים לגרום לאלרגיות.

בנוסף מחקר שפורסם ב-"Nature Communications" מצא שמנורות ה-UV המשמשות כדי להבטיח שהג'ל יישאר במקום עלולות להוביל למוטציות הגורמות לסרטן.

בנוסף לכך מוסיפה מומחית הציפורניים לין מייסון, כי לק הג'ל לא נמרח כהלכה, הציפורניים עלולות להיות חלשות ולהישבר.

לדבריה, "בנסיבות מסוימות הציפורניים יכולות אפילו להרגיש יבשות למגע, במיוחד אם נעשה שימוש באציטון או בחומרים מייבשים. עם זאת, ניתן להימנע מכך אם הם נעשים כראוי".

טיפול לק ג'ל (צילום: אינגאימג')
טיפול לק ג'ל (צילום: אינגאימג')

ריסים מלאכותיים

למרות שהם לא נוטים לגרום לנזק חמור, סוג'טה פול, אופטיקאי ומנהל קליני ב"בלנסטור", אומר שחשוב לדעת שבכל פעם שמשתמשים בריסים מלאכותיים קיים גורם סיכון.

הוא ציין כי הבעיות הנפוצות ביותר הנגרמות על ידי ריסים מלאכותיים הן דלקות עיניים, תגובות אלרגיות, פציעות עיניים ופגיעה בריסים הטבעיים: "זיהומים יכולים להתרחש כאשר חיידקים נאספים מתחת לדבק הריסים ועל הריסים המלאכותיים עצמם. אם את מאחסנת ועושה שימוש חוזר בריסים המלאכותיים שלך, או מפילה את הריסים שלך על משטח לפני המריחה, קיים סיכון לחדירת חיידקים ולכלוך מזיקים לעין".

עוד הוסיף פול, כי "זיהומים יכולים להתרחש גם אם שכחת לנקות את העפעפיים לאחר הסרת ריסים מלאכותיים, או אם השאלת אותם למישהי. הזיהום עלול להוביל לדלקות בעיניים".

לחלק מהאנשים עלולה להיות תגובה אלרגית לדבק המשמש להחזקת הריסים, מכיוון שהוא מכיל לעתים קרובות פורמלדהיד.

סוג'אטה אמר כי "תגובות אלרגיות לריסים יכולות לגרום לצריבה, נפיחות או פריחה. תגובות אלרגיות חמורות דורשות ביקור בחדר המיון, כדי למנוע אובדן ראייה או סיבוכים נוספים".

מרכיב עדשות מגע? "עדיף להימנע מריסים מלאכותיים מכיוון שהדבק המשמש למריחת הריסים עלול לגרות את העין אם הוא בא במגע עם עדשות המגע", אמר סוג'אטה.

"אם אתם מחליטים להשתמש בריסים מלאכותיים, ודאו שהדבק יבש לחלוטין לפני. "יש למרוח בזהירות ורצוי לבדוק שהדבק נטול פורמלדהיד והיפואלרגני לעיניים".

שיתוף מוצרי איפור

בין אם זה מסקרות, מברשות או שפתונים, איפור הוא דבר שכדאי לשמור אותו לעצמך.

מייסד "The Face Bible", ד"ר ראג' ארורה, אמר שחיידקים יכולים לחיות על כלי האיפור והאיפור שלך ולכן עלולים להוביל לדלקות עור ועיניים אם משתפים אותם.

"העיניים והשפתיים נמצאות כנראה בסיכון הגבוה ביותר. שיתוף מסקרות ואיפור עיניים עלול להוביל למעבר של חיידקים, האחראים לזיהומים כמו דלקת הלחמית. שיתוף שפתונים, אודמים, גלוסים ותוחמי שפתיים יכול להוביל להעברת נגיף ההרפס.

ומה באשר למי שמנסה מוצרי איפור בחנות (טסטרים)? ד"ר ארורה ממליץ להקפיד על חיטוי קפדני. "השתמשי בכלי איפור מעוקרים ונקיים. וודאי שמכלי המוצר והמשאבות נוקו לאחר השימוש כדי למזער את הסיכון להפצת חיידקים ווירוסים".

השארת איפור על העור למשך הלילה

"אי הסרת איפור בלילה עלולה להוביל לנקבוביות סתומות, אקנה ולמנוע את חידוש העור", אמר ד"ר ארורה.

"השארת מייק-אפ למשך פרקי זמן ארוכים עלולה להגביר את הסיכון לרגישות ולעור 'עצבני'. השארת איפור על העיניים עלולה לגרום לכניסת חיידקים ופגיעה בראייה. חשוב לנקות את העור בצורה מספקת לפני שהולכים לישון באמצעות סבון פנים מיוחד, ולאחר מכן למרוח סרום וקרם פנים המעניק לחות. את איפור העיניים יש להסיר באמצעות מסיר איפור עדין לעיניים, בתנועה עדינה מלמעלה למטה.