לפני שבע שנים החלטתי שאני רוצה לשנות את החיים שלי ולהעלות לעצמי את הסטנדרטים, לכן הטמעתי שיטה יפנית מוצלחת כחלק בלתי נפרד ממני – קאיזן - שיפור מתמיד. השיטה היפנית הזאת שינתה לי את החיים. ממש כך.

מה זה קאיזן? (ביפנית -改善)

קאיזן היא פילוסופיה יפנית מפורסמת שמשמעותה 'שיפור מתמיד'.

פילוסופיה זו החלה כמתודולוגיה יפנית לשיפור תהליכי עבודה וייצור, המבוססת על הרעיון שעדיף לעשות שינויים קטנים ומתמידים בכל יום, מאשר לנסות לעשות שינויים גדולים וקיצוניים בזמן קצר. הרעיון בפילוסופיה הזאת הוא שאנחנו יכולים להשתפר בכל תחום שנבחר, אם נתמיד לעשות את זה בצעדים קטנים. העניין הוא, שלעתים הצעדים כל כך קטנים עד שלפעמים נדמה שהם חסרי ערך ואפילו מעוררים גיחוך. ובכל זאת, במקרים רבים דווקא הצעדים הקטנים האלה, הם אלה שמובילים לשינוי מתמשך.

קאיזן מעודדת אנשים לעשות צעדים קטנים לקראת יעדים גדולים יותר, ולכוון לשיפור קטן ועקבי בכל יום. בדיוק כפי שטיפות מים יכולות לשחוק אבן על ידי התמדה, גם פעולות קטנות שתעשו, יצטרפו ויהפכו לשינויים גדולים בחיים שלכם.

איך משתמשים בקאיזן?

שלב 1 - קובעים מטרה לטווח ארוך. זו צריכה להיות מטרה קונקרטית, ברורה, חיובית ותחומה בלוח זמנים. 

שלב 2 – מפרקים את המטרה הגדולה למטרות קטנות. ההתמקדות במטרה הגדולה יכול להציף אותנו, ולכן בשלב הזה מחלקים את המטרה הגדולה לחלקים קטנים ונוחים. המטרות הקטנות נגזרות מהמטרה לטווח ארוך.

בשלב הזה יש כמה שאלות שחשוב שתשאלו את עצמכם: מה אני צריך לעשות במהלך החודש הקרוב כדי להשיג את המטרות שהצבתי לעצמי? ובשבוע הקרוב? ומחר?.

שלב 3 – בכל יום משתפרים ב-1%.

בשלב הזה אנחנו מפרקים גם את המטרות הקטנות, ויוצרים פעולות קטנטנות עם דד ליין קרוב לזמן הנוכחי. הרעיון הוא להתמקד בשיפור קטן של 1% בכל מה שאתם מנסים לשפר. זהו זה. רק 1%.

לדוגמה: אתם רוצים להתחיל לעשות פעילות גופנית? פשוט תעשו שכיבת סמיכה אחת כשאתם מתעוררים בבוקר. למחרת בבוקר, הוסיפו עוד אחת. וכך בכל יום הוסיפו עוד אחת ועוד אחת. כעבור חודשיים אתם תעשו 60 שכיבות סמיכה בבוקר. 

רוצים להתחיל לקרוא ספרים? במקום להציב מטרה לקרוא כל יום פרק אחד, פשוט התחילו עם קריאה של דקה. זהו זה. אולי תקראו רק משפט או שניים, אבל זה בסדר. למחרת, הוסיפו עוד דקה. כעבור חודש אתם כבר תסגלו לעצמכם הרגל של קריאה במשך 30 דקות.

קלטתם את הרעיון? תחשבו על הצעד הקטן ביותר שאתם יכולים לעשות שיניע אתכם בהדרגה לעבר המטרה שלכם. בהתחלה השיפורים שלכם יהיו כל כך קטנים עד שייתכן ותרגישו שהם כמעט ולא קיימים, אבל לאט לאט, בלי שתבחינו, יתחיל להתחולל שיפור משמעותי בחייכם. ככל שתתמידו בהתחייבות שלכם, ותבצעו את הדברים שהתחייבתם לעצמכם, תגלו שאתם מצליחים להגשים את החלומות והשאיפות שלכם. 

בעזרת הקאיזן אפשר להשיג כל מטרה? בהחלט כן. בעזרת שיטת קאיזן גם אתם יכולים להגיע לכל יעד שתבחרו לעצמכם, בתנאי שההגעה ליעד תלויה רק בכם. שאלו את עצמכם איזו מטרה אתם רוצים להשיג, ותזכרו שאין מטרה קטנה מדי. ואז, אם כל יום תתחייבו לפעולה קטנה (אפילו קטנטנה) עבור המטרה שאתם רוצים להשיג, תארו לעצמכם מה יקרה אחרי 365 ימים?.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)