כולנו מרגישים ב"דאון" מדי פעם. אנחנו יכולים להרגיש עייפים, אדישים או סתם חוסר אכפתיות מהכל. זו מן ירידת אנרגיה בכל התחומים, שלאט לאט הופכת למצב רוח רע.

מתוחים? לחוצים? 17 דרכים מהירות להפחתת מתח וסטרס
בכירים בליכוד: "לוין בשיאה של ההפיכה נגד נתניהו, רוצה לרשת אותו בעודו בחיים"
דיווח: סוכל פיגוע של משמרות המהפכה נגד ישראלים בקפריסין

מה זה אומר להרגיש ב"דאון"?

אין הגדרה מוגדרת למצב רוח ירוד, מאחר וזה שונה אצל כל אחד. אנשים מסוימים עשויים להרגיש עצובים, דואגים או מדוכדכים. כאשר אנשים חווים מצב רוח ירוד המוטיבציה שלהם לעשות דברים יורדת, וזה תקף גם לגבי דברים שהם נהנים מהם בדרך כלל, כמו ספורט או תחביבים. יכולים להתווסף לזה שינויים בתיאבון או בדפוסי השינה, ואם תחברו את כל זה ביחד, זה יכול להיות מקום מאוד לא נוח ומטריד.

מה גורם לכם להרגיש ב"דאון"?

לפעמים קשה להבין למה ה"דאון" הזה פתאום הגיע, מאחר וישנם דברים רבים שעשויים להשפיע לרעה על מצב הרוח שלכם. למשל:

• דאגה לבן משפחה קרוב
• חבר שעובר תקופה קשה
• בעיות בזוגיות
• פרידות
• מחלה
• אירוע קשה מהעבר
• שימוש בסמים או באלכוהול
• שינויים הורמונליים

זה נורמלי להרגיש דכדוך אם משהו מהדברים האלה מתרחש, בפרט אם לנו שליטה עליו. הבשורות הטובות הן שיש דרכים רבות שעוזרות לנהל את מצב הרוח שלנו.

אז מה עושים?

מודעות היא תמיד הצעד הראשון. ברגע שאנחנו מודעים לעובדה שאנחנו קצת ב"דאון", ולאופן שבו זה מעצב את המציאות שלנו, יש לנו את הכוח לשנות.

שלב 1 - זהו את הגורמים

נסו להבין מה גורם לכם להרגיש מדוכדכים. בדרך כלל מדובר במכלול של דברים קטנים שגורמים למצב רוח ירוד. עשו רשימה של הדברים האלה. לפעמים עצם ההכרה בכך שיש משהו שמפריע לכם, כבר תגרום לכם להרגיש טוב יותר.

שלב 2 – דברו עם מישהו

לפעמים רק הדיבור על מה שעובר עליכם, יכול לעזור לכם לקבל פרספקטיבה. אפילו משפט כמו "אני יודע שאני לא יכול לשלוט בזה אבל זה ממש מפריע לי" יכול לגרום לכם הרגשה טובה יותר. דברו עם חבר או מישהו שאתם סומכים עליו.

שלב 3 – כתבו את זה

לפעמים אנחנו מתאפקים או מצנזרים את המילים שלנו כשאנחנו מדברים עם אנשים אחרים על מה שקורה. אם תנסו לכתוב את הדברים לעצמכם, תגלו שזה יכול לתת לכם תחושת הקלה, שחרור או פרספקטיבה חדשה לדברים.

שלב 4 – הפסיקו להיות קשים עם עצמכם

תחושת דכדוך יכולה להיות הדרך של הגוף שלכם לומר לכם שהגיע הזמן לרגיעה. חשבו על התקופה שחלפה ובדקו האם השארתם לעצמכם זמן להירגע או שמילאתם את הזמן שלכם בדברים שהרגשתם שאתם חייבים לעשות?

אם תמלאו את כל זמנכם במילוי חובות, תתחילו להישחק. אז הפסיקו להיות כל כך קשים עם עצמכם, ותנו לעצמכם קצת שקט. התחילו לעשות פעולות שמרגיעות אתכם וגורמות לכם הנאה.

שלב 5 – הקיפו את עצמכם בחברים

נסו כמיטב יכולתכם להקיף את עצמכם בחברים, גם אם מתחשק לכם להימנע מכולם.

שלב 6 – מצאו דרך לצחוק

צחוק הוא באמת התרופה הטובה ביותר, ויש לו תוצאות נהדרות על הלך הרוח ועל הגוף שלכם.

שלב 7 – שנו את המחשבות שלכם

מחשבות חיוביות מובילות לגישה חיובית, בעוד שמחשבות שליליות מובילות לגישה שלילית. החליטו מה אתם מעדיפים.

שלב 8 – תרגלו את כל השלבים הקודמים

ככל שתתרגלו יותר ותתמידו, ה"דאון" ילך ויתפוגג. יום אחד אתם תתעוררו בבוקר ותסתכלו על החיים באופן אחר. פתאום תראו יותר את הטוב במה שיש לכם בחיים. והשינוי... הוא מתרחש בדיוק בנקודה הזאת.
 
לסיכום, זה באמת פשוט. בלי סיפורים ובלי תירוצים. "דאון" קורה לכולנו, אבל הוא לא משהו רצוי בחיים. העניין הוא שבעזרת כמה פעולות פשוטות, אפשר לצאת ממנו. הסתכלו טוב על השלבים שכתבתי. אין כאן משימות בלתי אפשריות.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)