יום הכיפורים נחשב ליום קדוש בדת היהודית וליום שבו רבים מן האוכלוסייה היהודית בישראל מקפידים לצום בו. יש המאמינים שהצום 'בריא' לא רק לנפש אלא גם לגוף – הזדמנות לנקות אותו מכל מיני רעלים למיניהם אשר אנו מכניסים לגופנו מדי יום. בקרב מרבית מבני הגיל השלישי יום הכיפורים נחשב ליום חשוב במיוחד – אך דווקא בקרב אלו, אשר רבים מהם נוטלים תרופות רבות, יש לנקוט משנה זהירות בטרם מחליטים לצום. למרות שבגיל השלישי הצום הולך ונהיה קשה יותר, מצאנו שלוש נשים בנות 70+ ואישה בת 89! שמקפידות לצום מדי שנה, ואף משתפות בסודות לצום יעיל ומוצלח.

זלזול ויוהרה: אלו שורשי הטעות של מחדל יום הכיפורים
פסקול 1973: הסיפורים מאחורי השירים של מלחמת יום הכיפורים

רבקה רזניק, דיירת "אחוזת פולג", משתפת שהתחילה לצום כבר בגיל צעיר מאוד: "מגיל 8 אני צמתי חצי יום, אך בגיל 9 כבר צמתי יום מלא ומאז ועד היום לא הפסקתי, אפילו בהריונות (בכל שלב שהייתי) צמתי", סיפרה.

"בסיום הצום יש לנו מנהג מילדות מהבית: מקלות בייגל'ה גבינה (אפיית בית), מיץ לימון (סחוט רצוי) ממותק מעט ואחר כך ארוחה חלבית קלה ובסיומה כל המתוקים, למעשה כל מה שאפשר והולך עם קפה/תה", ציינה והוסיפה: "בעלי אומר שהמילה צום באה מלצמצם, אז לצמצם באוכל גם לפני גם אחרי".

רבקה רזניק (צילום: פרטי)
רבקה רזניק (צילום: פרטי)

חנה מלכה, שגם היא מתגוררת ב"אחוזת פולג", משתפת שהיא צמה מגיל 12: "אני צמה כבר המון שנים, זה ממש חשוב לבעלי ולי. אני חושבת שהעצה הכי טובה שאני יכולה לתת לצמים זה להקפיד על שתיית מים לפני הצום. כל הזמן להסתובב עם בקבוק מים ולשתות, זה יעזור מאוד לצלוח את הצום ולא לסיים אותו עם כאב ראש".

חנה מלכה ובעלה רפי (צילום: פרטי)
חנה מלכה ובעלה רפי (צילום: פרטי)

אנט שוראקי, דיירת "אחוזת צהלה", החלה לצום לפני 76 שנים (כיום בת 89), ויש לה לא מעט עצות זהב: "אני מציעה לכל הצמים בכלל ולצמים בגיל השלישי בפרט לא לאכול הרבה בארוחה המפסקת כדי לא להכביד על הגוף. במהלך היום של הצום מאוד חשוב לא להסתובב בשמש הקופחת, הישארו כמה שיותר במקומות מוצלים ונעימים". 

אנט שוראקי (צילום: פרטי)
אנט שוראקי (צילום: פרטי)

דיירת אחרת ב"אחוזת צהלה", רותי קפלן, החלה לצום רק בשנתיים האחרונות וכל מה שעובר לה בראש במהלך הצום הוא כוס הקפה שלאחר הצום. "איך שנגמר הצום אני מיד שותה כוס נס קפה ואז מיד עוד כוס קפה ועוגה", אמרה. "רק אחרי שאני מרגישה טוב אני אוכלת פרוסה עם ממרח קל. באופן כללי אני ממליצה מאוד לכל הצמים לא להכביד על המערכת, לפני ואחרי".