מאז השבעה באוקטובר החיים של כולנו לא פשוטים בכלל. העצב הפך לחלק בלתי נפרד, וכולנו חווים כאב פיזי, רגשי, רוחני ואפילו גופני. חלקנו נאחזים בתסכול ודואגים לעתיד, כאילו פעולת הקיבעון מעניקה לנו איזשהו כוח. כך בעצם, אנחנו מחזיקים את המתח בנפשנו ובגופנו, מקבלים אותו כנורמה, וכתוצאה מזה, הוא פוגע בתפקוד היומיומי שלנו ומשפיע על חיינו בצורה משמעותית.

גנץ בדרך החוצה, ישראל בדרך לטלטלה: ממשלת החירום דוהרת אל סופה | אנה ברסקי
הותר לפרסום: חשש לחייו של יוסי שרעבי שנחטף לעזה

לכן, גם בתקופה כל כך קשה ומאתגרת, חובה עלינו לנסות קצת לצחוק. צחוק נחשב לאחד הדברים הטובים ביותר שאפשר לעשות למען הבריאות, מאחר והוא מחזק את החוסן הנפשי, ומכניס שמחה, קלילות ותחושת חיבור לחיים. בנוסף לכל היתרונות הללו, יש לו גם יתרונות פיזיולוגיים רבים, אשר נותנים לו את הכוח להשפיע לטובה על הרווחה הפיזית והנפשית.

הנה 17 דרכים שבהן הצחוק יכול להועיל, גם בזמן מלחמה:

יתרונות גופניים שיש לצחוק

1. מחזק את המערכת החיסונית - צחוק הוא כלי רב עוצמה שיכול לחזק את המערכת החיסונית של הגוף, ולהגן עליו מפני מחלות. כשאתם צוחקים, הגוף שלכם משחרר נוגדנים אשר יכולים לעזור להדוף זיהומים, ולאפשר לגופכם להילחם טוב יותר במחלות.

2. משחרר מתח - לצחוק יש השפעה עוצמתית להפחתת מתחים בגוף. כשאתם צוחקים, רמת הורמוני הלחץ יורדת, והגוף נכנס למצב של רגיעה. בנוסף, צחוק מקל על מתח, משפר את מצב הרוח ועוזר ביצירת השקפה חיובית על החיים.

3. משפר את בריאות הלב וכלי הדם - לצחוק זה לא רק טוב לנשמה, אלא גם ללב. כשאתם צוחקים כלי הדם שלכם מתרחבים, מה שמגביר את זרימת הדם והחמצן בכל הגוף. זרימת דם משופרת יכולה להפחית את הסיכון למחלות לב, להוריד את לחץ הדם ולשפר את בריאות הלב וכלי הדם.
 
4. מרגיע שרירים - שמתם לב איך הגוף שלכם מרגיש נינוח אחרי צחוק טוב? הסיבה לכך היא שהצחוק פועל כמרגיע שרירים טבעי. הוא עוזר להפיג מתחים בשרירים, מפחית אי נוחות גופנית ועוזר להרפיה כללית. צחוק קבוע יכול להקל על מתח בשרירים ולתרום לתחושה כללית טובה יותר.

5. משפר את תפקוד הנשימה – צחוק כרוך לעתים קרובות בשאיפות ונשיפות עמוקות, מה שמוביל לחילופי אוויר משמעותיים יותר בריאות, אשר מרחיבים את קיבולת הריאות ומגבירים את זרימת האוויר. זה מאפשר לכם לקלוט יותר חמצן ולשחרר יותר פחמן דו חמצני.

6. ממריץ את תפקוד המוח - צחוק ממריץ את תפקוד המוח באמצעות צריכת חמצן מוגברת, ועוזר ליצור בהירות מחשבתית.

7. מוריד את רמות הקורטיזול - קורטיזול הוא הורמון לחץ, ורמות גבוהות שלו עלולות לגרום למחלות רבות. צחוק מאפשר להסיט את המיקוד מגורמי לחץ ומחשבות שליליות. כאשר אתם צוחקים, תשומת הלב שלכם מופנית להומור, שמחה ורגשות חיוביים, וסטייה זו מפחיתה את שחרור הקורטיזול.

8. משפר את העיכול - לצחוק יש תפקיד משמעותי בשיפור העיכול, מאחר והוא מפעיל שרירים שונים בבטן, כולל הסרעפת, שרירי הבטן ואפילו שרירי רצפת האגן. התכווצויות שרירים אלו במהלך צחוק יכולות לעורר את תנועת המזון, ולסייע לפעילות תקינה של מערכת העיכול.

9. מפחית כאבים - צחוק מסייע לשחרר אנדורפינים, שיש להם תכונות משככות כאבים.

יתרונות נפשיים שיש לצחוק

10. משפר את מצב הרוח - לצחוק יש השפעה עמוקה על המצב הרגשי שלכם. הוא מסייע להעלות את מצב הרוח, ולהפחית תחושות של דיכאון, חרדה ותסכול.
 
11. מגביר את הביטחון העצמי - צחוק יכול לעזור לכם להסתכל על דברים מנקודת מבט חיובית יותר. הוא יכול לעזור לכם להתמקד בהיבטים החיוביים של המצב, להרגיש טוב עם עצמכם, ולהרגיש יותר בטוחים ביכולות שלהם.

12. משפר את היחסים החברתיים - צחוק הוא דרך נהדרת להתחבר לאנשים אחרים, ולחזק את הקשרים החברתיים.

יתרונות נוספים שיש לצחוק

13. מגביר את היצירתיות – צחוק מקדם גמישות מחשבתית ויצירתיות. כשאתם צוחקים, המוח שלכם עוסק בחשיבה שונה, מה שמאפשר לכם לראות דברים מנקודות מבט שונות ולהמציא פתרונות חדשניים. הומור וצחוק יכולים לשנות דפוסי חשיבה נוקשים, לעורר יצירתיות ולעודד חשיבה מחוץ לקופסה.

14. משפר את הזיכרון – כשאתם צוחקים המוח שלכם הופך להיות יותר קליט למידע, מה שמקל על השמירה והזיכרון של המידע. בנוסף, שחרור דופמין במהלך צחוק יכול לחזק את היווצרות הזיכרון, ולעזור בשליפה של מידע מאוחר יותר.

15. משפר את איכות השינה – לצחוק יש השפעה חיובית על איכות השינה. הוא מרגיע את הנפש ומפחית את רמות הלחץ, דבר אשר מקל על ההירדמות ומשפר את איכות השינה.

צחוק משפר את איכות השינה (צילום: אינג'אימג')
צחוק משפר את איכות השינה (צילום: אינג'אימג')

16. מגביר את האנרגיה – הצחוק מפעיל מערכות שונות בגוף, לרבות מערכת הלב ומערכת הנשימה. הפעלה זו מגבירה את זרימת הדם, ומשפרת את אספקת החמצן לאיברים ורקמות בגוף. זרימת הדם המשופרת עוזרת להחיות את הגוף, ומספקת דחיפה אנרגטית טבעית.

17. מסייע בהארכת תוחלת החיים – צחוק לבדו לא יכול להאריך באופן ישיר את תוחלת החיים, אבל הוא יכול לתרום לחיים בריאים ומספקים יותר, ובאופן עקיף, להשפיע על אריכות הימים.

לסיכום, צחוק הוא כמו מגדלור של תקווה וריפוי. הוא לא רק מביא שמחה לחיים, אלא גם מאחד, מרפא ומחזק מבפנים. אז נסו לצחוק קצת, כי צחוק הוא באמת התרופה הטובה ביותר.

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים