אני נשוי ואב לילדה בת שנתיים. משום שאני כבר שנתיים מנסה לשלב עבודה ללימודים, אני כמעט לא נמצא בבית, יושב עד השעות הקטנות של הלילה ומתכונן למבחנים, וכשאני חוזר הביתה אני בכלל לא מתפקד. יש לי עוד שלוש שנים ללמוד ואני מרגיש כמו בסרט נע שלא נגמר. איך מוצאים זמן?
“אתה נשמע לי כמו מכונה משומנת שעושה את העבודה שלה ולא ברור לי על מה אתה מתלונן. אם אתה רואה את החיים שלך מתנהלים ככה בשלוש השנים הקרובות, אז תמשיך. תפסיק להתלונן לעצמך על עצמך. כנראה שזה האופי שלך וצריך ללמוד לחיות איתו. מה שכן, אל תוותר על הזמן עם הבת שלך, אחרת בשביל מה הבאת ילדה לעולם? אחר כך אני שומע אנשים מכים על חטא, למה הם לא היו שם בשנים החשובות בחיי הילדים שלהם, שנים חשובות שלא יחזרו. אלה החיים, אל תנסה לחיות לידם. נהל את הזמן נכון, תיהנה מאיך שאתה, תמצא דרך להיות עם אשתך והילדה, ובו־בזמן תקבל את עצמך”. 
יש לי חובות בשווי של יותר מ־200 אלף שקלים. איך אוכל להגדיל את ההכנסות שלי, כשאני ובעלי מכניסים יחד משכורות של כ־13 אלף שקלים והורים לארבעה ילדים? 

“הצעד הראשון שכדאי לך לעשות הוא לבדוק אפשרות למשכנתה הפוכה: אותה לוקחים בעיקר אנשים בפנסיה, ומי שמחזיר אותה הם היורשים החוקיים. אם להורים שלך יש דירה שרשומה על שמם, מדובר בפתרון מעולה, ואפילו את הריבית הם לא צריכים להחזיר לבנק, כי מי שמחזיר הם היורשים. אי אפשר להוציא את ההורים שלך מהדירה - הרי זה לא שאם הם לא משלמים את המשכנתה מוציאים אותם. הנכס נשאר שלהם, ומי שמתעסק עם ההחזר הוא היורשים. לצורך העניין, אם יש לך שלושה אחים, אתם יכולים לחלק את הנכס שווה בשווה, ואת לא גורעת מהם כלום. אחרי שתצמצמו את ההלוואות שלקחתם, תוכלו לעבור לשלב הבא: הגדלת ההכנסות. חשוב לי לציין שפה הפתרון מאוד אינדיבידואלי: לצורך העניין, אם את אוהבת לאפות תוכלי לאפות עוגות ביתיות ולמכור לאנשים בסופי שבוע. אם את מרגישה שאת טובה במכירות, תוכלי לבדוק אופציה לשלב עוד עבודת מכירה טלפונית, אפילו מהבית, ובכך לשפר את איכות החיים שלך ושל ילדייך. חשוב לצאת מהקופסה, לשמור על ראש פתוח ויצירתיות, ומכאן אפשר בהחלט להגיע רחוק”. 

 

אני בת 28 ומתגוררת אצל ההורים. לאחר חיסכון ממושך, יש לי סכום כולל של 200 אלף שקלים ואני מעוניינת להשקיע אותו נכון בשביל שבעוד כמה שנים אוכל להתחתן ולרכוש בית משלי. מהי הדרך הטובה ביותר להשקיע את הכסף לשנים הקרובות? 
“הדבר הראשון שאת צריכה לעשות הוא ללכת לפגישה עם יועצי השקעות שונים, לרשום את הכל, לשאול הכל, להתעניין ולבדוק מהי הדרך הטובה עבורך להשקיע את הכסף שחסכת. אם הייתי נמצא במצב שלך, הייתי בוחר להשקיע את הכסף באפשרויות נזילות יותר, ולצורך העניין מעדיף תיקי השקעות על פני נדל”ן בחו”ל. אפשרות נוספת שיכולה להתאים לך היא לפנות להלוואות חברתיות, המתבצעות בין שני אנשים זרים לחלוטין. השיטה מאוד פשוטה ותפסה תאוצה בתקופה האחרונה: מתחברים לגוף פיננסי, אתר שמחליף את הבנק, ותפקידו הוא לשדך לכם השקעות או הלוואות. משם הדרך להשקעה כדאית עבורך קצרה במיוחד, ותוכלי ליהנות מהריביות שהכסף מייצר". 
בצעירותי עבדתי כעשור בארצות הברית. לפני כמה חודשים קיבלתי הודעה שיש לי פנסיה של 750 דולר בחודש, ואם אבחר להמתין עוד חמש שנים אוכל לקבל פנסיה של 1,000 דולר בחודש. כעת אני מתלבט אם לחכות. מה דעתך?

"התשובה לשאלה תלויה בהרבה מאוד מדדים, בין היתר מצבך הכלכלי היום. במידה שאתה זקוק לכסף, תבקש לקבל אותו כבר עכשיו, אבל אם אתה מסוגל להתמודד בלעדיו, עדיף להמתין עוד חמש שנים ולקבל הכנסה של עוד 1,000 דולר בכל חודש. ברגע שאתה מקבל את הכסף, חשוב מאוד שתפתח קופת גמל להשקעה, תיתן לכסף לעבוד בשבילך ואז כמובן תוכל להרוויח הרבה יותר".