מרוץ החיים בעולם המערבי, מצבי הלחץ והמתח הנפשי, הם הגורמים לשורה של מחלות כרוניות ואוטואימוניות, ביניהם אנו נתקלים לא מעט בתסמינים ובעיות במערכת העיכול הגורמים לכאב, לחוסר נוחות ולפגיעה באיכות חיינו. לצערנו, במקרים רבים הגורמים למצבים אלה אינם ברורים. 

תסמינים של מערכת העיכול יכולים להיות: בטן נפוחה, חוסר נוחות, שלשולים תכופים, עצירויות, גזים, כאב וחוסר נעימות בשל חשיפה למזונות מסוימים, שינויים דרסטיים במשקל הגוף ועוד. כל התופעות הללו פוגעות בבריאותנו ובאיכות חיינו, ובמקרים מסוימים המצבים הופכים לקשים עד כדי אשפוז מתמשך.

אחת התסמונות הנפוצות שלצערנו אנו כמטפלים נחשפים אליה יותר מתמיד היא "תסמונת המעי הרגיז" או "מעי רגיש". ההערכה היא שבין 5% ל־25% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם סובלים מתסמיני המעי הרגיש כאשר נשים סובלות מהתסמונת פי שלושה מאשר גברים.

"מעי רגיש" הינו שם כותרת שניתן למכלול של תסמינים במערכת העיכול והעיקריים שבהם הינם שלשול ועצירות לסירוגין, כאבים ונפיחות בבטן, כאשר אצל כל אחד ואחת התסמונת תתבטא באופן מעט שונה. 

נכון להיום אין סיבה אחת חד משמעית שבגינה נוצרת התסמונת, אך יש מגוון השערות לכך, וביניהן: סטרס ומצבי לחץ, שינויים הורמונליים, רגישויות למזונות, תקשורת לקויה של מערכת העצבים אשר קשורה באופן הדוק לתפקוד מערכת העיכול או פגיעה לא מזוהה ברירית המעי.

אדם הסובל מתסמינים אלו לרוב יקבל מאיש המקצוע הפניה לביצוע בדיקות מעמיקות יותר על מנת לשלול דלקת או מחלות אחרות במערכת העיכול ולאחר שלא אותרו ממצאים משמעותיים, אז יקבל הנבדק את האבחנה לתסמונת המעי הרגיש. 

מכיוון שאין סיבה מובהקת להתפתחות התסמונת, הטיפול לרוב יהיה בהקלה בתסמינים. זאת אומרת שאם אדם מצוי בלחץ וחווה חרדות או דיכאון, הרופא ישקול לרשום לו תרופות נוגדות חרדה או נוגדות דיכאון. במידה ושלשול הוא התסמין העיקרי שאותו חווה האדם, הרופא יוכל לבחור לרשום תרופות ממצקות צואה וכן הלאה.

הקלה על התסמינים בדרך טבעית

הרפואה המשלימה והגישה הנטורופתית והפונקציונלית כוללות שורה של המלצות להתמודדות עם התסמונת ולהקלה על התסמינים. חשוב לציין שבעקבות תסמינים שונים אצל כל אדם ייתכנו שינויים גם בהמלצות ורצוי להתייעץ באיש מקצוע על מנת לקבל המלצות מותאמות אישית.

ההמלצות העיקריות הן:

תזונה נקייה ומאוזנת - מומלץ להימנע ממזון מתועש ומעובד ולהעדיף לאכול מזון מלא וטבעי. אם אתם מורגלים במזון מעובד בחנו את רשימת הרכיבים, במידה ואתם לא מזהים אותם בקלות, יתכן שגם הגוף שלכם לא יודע איך להתמודד איתם.  
הרגלי אכילה - הקפידו לאכול מנות קטנות, אכלו לאט והקפידו ללעוס היטב את המזון. בצורה זו תהליך פירוק המזון יתבצע בצורה טובה ויתחיל כבר בפה בעזרת הרוק בכך תהליך הפירוק והספיגה במעי יהיו טובים יותר.
טכניקות הרגעה – חשוב לפנות לפחות מספר דקות ביום כדי לתרגל נשימה מודעת/דמיון מודרך/יוגה/מדיטציה כדי להביא לרגיעה. כל אחד והטכניקה שהוא מתחבר אליה יותר. מחקרים מראים שיש קשר הדוק בין המצב הרגשי לבין פעילות מערכת העיכול.
פעילות גופנית - ספורט הוא כלי חשוב ביותר המשפיע על מערכות רבות בגוף ובעל השפעה מיטיבה על מערכות הגוף השונות, הוא עוזר להפיג סטרס וממלא את הגוף בהורמונים מרגיעים ומשככי כאבים. 
שימוש בצמחי מרפא יעודיים - ישנם צמחי מרפא בעלי תכונות מרככות או ממצקות צואה אשר עוזרים גם בתהליך פירוק וספיגת המזון במערכת העיכול. צמחים אלה יכולים להקל על התסמינים אך בחירת הצמחים חייבת להיות מלווה על ידי איש מקצוע בתחום שיוכל לבנות את הפורמולה בהתאמה אישית לתסמינים, שכן הם יכולים להיות שונים מאדם לאדם. 
שתיית נוזלים בכמות מספקת - בין אם התסמין העיקרי הוא שלשול או עצירות, מומלץ להקפיד על שתיית מים ונוזלים ברמה מספקת של לפחות 8 כוסות ביום ולא יותר מ-2.5 ליטר ליום (תלוי בגיל, הרגלי תזונה ואורח חיים). חוץ ממים מומלץ לשתות חליטות של צמחים מרגיעים כמו: מליסה, לבנדר, זרעי שומר, הל, קמומיל ועוד.
במצב של עצירות - הקפידו להרבות בירקות המכילים סיבים תזונתיים שיעזרו לרכך את הצואה, יחד עם הגברת כמות הנוזלים, הסיבים יוכלו לספוח גם רעלים ופסולת ולהוציאם מן הגוף.
במצב של שלשול - העדיפו לאכול מזון מבושל כמו מרקים ותבשילים ופחות ירקות נאים העשירים בסיבים תזונתיים והימנעו מתיבול חריף. 
הפחתה במוצרי חלב - מוצרים אלו עשויים לגרות אף יותר את מערכת העיכול.
בקשו להיבדק בדיקות מעמיקות על מנת להבין את שורש הפגיעה אצלכם בגוף - הגישה הפונקציונלית מתמקדת בטיפול מותאם אישית. את ההמלצות האישיות ניתן לדייק בעזרת בדיקות מעבדה מתקדמות. תסמינים במערכת העיכול יכולים להופיע מסיבות שונות, ולכן בדיקות מתקדמות יכולות לסייע לאבחן את הסיבה העיקרית להופעת המעי הרגיש. האבחון המדויק יסייע למטפל/רופא להתאים את המלצות

הטיפול בהתאם לתוצאות הבדיקה. הבדיקות המתקדמות הרלוונטיות במקרים אלו:

  • רגישויות למזון: במקרים של הופעת תסמינים בשל רגישות למזון המטפל לרוב יציע  להתחיל ב"דיאטת אלימינציה". בתהליך זה, המטופל נמנע מהמזונות אותם היה רגיל לאכול ומתמקד למשך תקופה קצרה בתזונה בסיסית ביותר עד להפחתת התסמינים. לאחר מכן, כל כמה ימים על המטופל להוסיף פריט מזון אחד לתזונה ולבדוק האם הוא חש בתסמינים שליליים. תהליך זה הוא מסורבל, קשה ליישום ולוקח מספר שבועות. בדיקה פשוטה לאבחון רגישות למזון תחסוך זמן, סבל וסרבול.
  • בדיקה מקיפה למערכת העיכול: בדיקה בטכנולוגיה מתקדמת כמו הבדיקה המקיפה של מערכת העיכול) מספקת תמונה רחבה על תפקודיה השונים של מערכת העיכול ובנוסף בודקת פאנל נרחב ביותר של חיידקים, פטריות, שמרים ועוד גורמים העשויים לגרום לתסמינים עיכוליים ו/או הרכב החיידקים ה"חיוביים" וחוסר איזון ביניהם.
  • בדיקת מדד זונולין: אחד המדדים העיקריים להבנת תקינות דפנות המעי שהיא אחת ההשערות לתסמיני מעי רגיש, .

לסיכום, אם אתם סובלים מתסמינים במערכת העיכול ולא מבינים למה, וגם אם זכיתם לאבחון המעיד על מעי רגיש, זכרו לא להילחץ ודעו שישנן טכניקות רבות וכלים משמעותיים שיוכלו לעזור לכם להתמודד ואפילו לשפר את איכות חייכם באופן משמעותי.

הכותבת היא נטורופתית והרבליסטית קלינית בחברת Lab-It