שמירה על הבריאות של ילדינו היא אולי הדבר החשוב ביותר עבור כל הורה ואחד הדברים המאתגרים ביותר – בטח ובטח בתקופה זו של שגרת קורונה משונה, אשר משפיעה כמעט על כל מה שהכרנו עד היום. אחת המשימות המרכזיות היא הקפדה על צחצוח השיניים ועל בריאותן, משימה אותה חשוב ליישם ולבסס עוד מהגיל הצעיר ולדבוק בה לאורך החיים.

אז איך נשמור בצורה מיטבית על בריאות הפה והשיניים של ילדינו?

חלק מהותי מהבטחת בריאותן של השיניים הוא שגרת הצחצוח, אשר מתחילה קודם כל בדוגמה אישית: אם אנחנו, ההורים, נעניק חשיבות מספקת לעניין ונקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום (בוקר וערב) – כבר עשינו חלק חשוב מהעבודה, משום ששידרנו לילדים שמדובר בפעולה חשובה שלא מוותרים עליה ונתנו מודל חיובי לחיקוי.

אחת השאלות המרכזיות בקרב הורים היא מתי מתחילים בשגרת הצחצוח. התשובה היא – החל מבקיעת השן הראשונה. בשלב זה רצוי לצחצח עם אביזר ייעודי לבקיעת שיניים בודדות כגון אצבעון מברשת מסיליקון מיוחד לפעוטות, או שפשוף עדין של השיניים והחניכיים באמצעות גזה רטובה. ניקוי זה יאפשר להסיר שאריות אוכל וחלב מהמשנן והחניכיים ויעודד ייצור רוק. לרוק תפקיד חשוב בסתירת החומציות שנוצרת לאחר מפגש החיידקים עם המזון והיא המזיקה לשיניים. 

כשהפעוט בוגר יותר ובפיו בקעו רוב או כל השיניים הנשירות (החלביות), חשוב להקפיד על צחצוח פעמיים ביום, ממש כמו המבוגרים, אחרי ארוחת הבוקר ולפני השינה. בתחילה בסיוע הורה ובהמשך - עצמאית. מחקרים מראים אפקטיביות רבה בצחצוח פעמיים ביום, לעומת צחצוח פעם אחת ביום.

בצחצוח ישנה חשיבות גבוהה למשחה המכילה פלואוריד. עליכם להניח את המשחה על המברשת עבור הילד. עד גיל 6 - סביר להניח שהילד יבלע חלק מהמשחה או את כולה. על כן רצוי להשתמש בכמות קטנה של משחה (כשל גרגר אפונה). לאחר הצחצוח רצוי לעודד את הילד לירוק את המשחה תוך שימוש במעט מים לשטיפה או ללא מים כלל. 

איך לשמור על שגרת צחצוח בזמן הקורונה?

כאמור, לשגרת הצחצוח חשיבות רבה, בדיוק כפי שיש חשיבות לשגרת יום בחייהם של הילדים. שגרת הצחצוח חשובה אף יותר כיום ב"שגרת הקורונה", בה לוח הזמנים היומי השתבש. ההרגלים הללו הם אלו השומרים על בריאותנו ועל בריאות ילדינו לאורך זמן. זכרו כי השגרה אותה אתם מסגלים לילדכם בשנותיו הראשונות - היא השגרה שתלווה אותו גם בשנים הבאות ובבגרותו.

שמירה על שעות קבועות לשינה וליקיצה חשובה מאוד לשמירת סדר היום של ילדכם. שמירת סדר יום קבוע יסייע גם לשמור על שגרת הצחצוח בזמן הסגר, הבידוד או השבתת הלימודים. סביב היקיצה והשינה מתבצעת, כמובן, גם פעולת צחצוח השיניים, לכן החשיבות היא כפולה – הן לשמירה על השיניים והן לשמירה על השגרה. לפעוטות - רצוי לשלב את הצחצוח כחלק מ"טקס השינה" בסמוך לרחצה, לאחר הארוחה. 

איך בוחרים משחת שיניים מתאימה?

כחלק מהמאמץ לשמירת בריאות שיני ילדינו, עלינו כהורים לבחור, כמובן, את משחת השיניים המתאימה להם. כיצד עושים זאת נכון? בשוק קיים מגוון רחב של משחות שיניים לילדים, אך מאחורי הטעם המתוק או הדמות המצוירת חשוב להתייחס לפרמטר אחד מרכזי - ריכוז הפלואוריד במשחה.

פלואוריד הינו מלח של אטום הפלואור, שהינו חומר המצוי בטבע. עם השנים ראו כי במקומות בהם הפלואוריד נמצא במים באופן טבעי, התחלואה בעששת (חורים) בקרב האוכלוסייה נמוכה יותר. במחקרים שבוצעו על אוכלוסיות המשתמשות בתוספי פלואוריד (במים, משחת שיניים וכד') ראו כי התחלואה בעששת פחותה לעומת אוכלוסייה דומה שלא משתמשת בפלואוריד. 

איך הפלואוריד מסייע בהפחתת התחלואה בעששת? הפלואוריד תורם לחיזוק השיניים במספר אופנים: בעת התפתחות השן – הוא מסייע ביצירת גבישי זגוגית השן (אמייל) חזקים יותר, לאחר בקיעת השיניים - יוצר שכבת מגן על פני השן, ובכך גורם לה להיות עמידה יותר ובנוסף, מאפשר ליוני פלואוריד להיות זמינים בחלל הפה להחזרת מינרלים לתוך השן לאחר התקפה חומצית הנוצרת כל פעם שאנו מכניסים לפינו מזון או ממתקים.

צחצוח שיניים (צילום: Pixabay)
צחצוח שיניים (צילום: Pixabay)

צחצוח עם משחת שיניים המכילה פלואוריד פעמיים ביום מאוד חשוב לחיזוק השיניים ולבריאותן. ההשפעה לא מוגבלת רק לזמן הצחצוח: אחרי שטיפת הפה ממשחת השיניים חלק מהפלואוריד נשאר בריריות הפה ובלשון ומשתחרר באיטיות במשך שעות. כך צחצוח עם כמות וריכוז נכונים של פלואוריד פעמיים ביום תורם לבריאות השיניים במהלך כל היממה, בערות ובשינה.

בעת בחירת משחת שיניים חשוב לשים לב לריכוז הפלואוריד בה. ניתן לוודא זאת על ידי בדיקה שהמשחה תואמת לגיל הילד לפי המלצות משרד הבריאות:

עד גיל שנתיים רצוי לצחצח ללא משחה, או עם משחה ללא פלואוריד (אלא אם רופא השיניים בבדיקה המליץ אחרת). 

בגיל 2-6 שנים מומלץ שימוש במשחה המכילה ריכוז פלואוריד של 500-900 PPM.

מגיל שש ומעלה (הגיל בו מתחילות לבקוע השיניים הקבועות) מומלץ להשתמש במשחה עם ריכוז גבוה יותר של פלואוריד: 1000- 1500            PPM.

כיום קיימים בשוק שלל מוצרים המיועדים לשמירה על בריאות השיניים וביניהם משחות השיניים טפטפים של כצט – מוצרים המותאמים לפעוטות, לגילאים צעירים ולבוגרים בטעמים שונים ובעלי רמת פלואוריד מתאימה, שיסייעו לכם להבטיח שגרת צחצוח יומיומית בנוחות וביעילות.

שגרת הקורונה מביאה עמה אתגרים רבים בהתנהלות עם הילדים בין העבודה, הלימודים, הזומים, הריחוק החברתי והצורך לשמור על שגרת יום תקינה מול כולם. על ידי שמירת שגרה טובה ונכונה בשעות השינה, בתזונה ובצחצוח, נוכל לצלוח את התקופה בבריאות הכללית בכלל ובבריאות השיניים בפרט. 

הכותבת היא מומחית ברפואת שיניים לילדים