טרנד הדיטוקס תפס חזק בקרב חובבי הבריאות בשנים האחרונות. יש כאלה שחושבים שבמציאות רווית הרעלים והמזיקים הסביבתיים שבה אנו חיים אי אפשר בלי זה, ומולם כאלה שטוענים בתוקף שהכל קשקוש ניו־אייג'י מיותר, כי הגוף יודע לנקות את עצמו. דבר אחד בטוח - זה לא מזיק. מסתבר שדיטוקס חיוני לא רק לבני אדם, אלא גם חברינו ההולכים על ארבע יכולים ליהנות מהיתרונות של ניקוי רעלים.

בטח שמתם לב שהיום יותר ויותר כלבים סובלים ממחלות שונות ובעיות כרוניות, החל מבעיות כמו ריח רע מהגוף, ריח רע מהפה, פרווה שומנית ועד מצבים מסובכים ומורכבים יותר כמו אלרגיות חמורות, מחלות מעיים וקיבה, דלקות אוזניים חוזרות וגידולים סרטניים.

"המחלות האלה הן תוצאה של עבודה קשה של גוף הכלב כדי לסנן את כל הרעלים שמוצאים את דרכם אליו. אחת הסיבות לכך שיותר ויותר כלבים מראים סימנים של מחלות ובעיות היא כי יש הרבה יותר חומרים רעילים בסביבה ובתזונה שלנו ושל הכלבים שלנו", מסבירה אורלי זכאי, מומחית ברפואה סינית לבעלי חיים מטעם חברת "ביופט".

איפה הרעלים האלה נמצאים?

אם תסתכלו רגע על הסביבה שלכם, לא יהיה לכם קשה לזהות כמה רעלים מסביב, לדוגמה: חומרי ניקוי, חומרים נגד פרעושים, סיגריות, טחב, זיהום אוויר והרשימה עוד ארוכה.

הרעלים הללו נכנסים לגוף הכלב בכל מיני דרכים, בין אם דרך הנשימה או דרך העור. הרבה פעמים בלי לדעת, אנחנו מאכילים את הכלב שלנו במזון שמכיל רעלים מסוימים כמו צבעי טעם וריח שנמצאים בהמון סוגי מזון, תרופות וחיסונים.

איך זה משפיע על בריאותם של הכלבים?

"הגוף של כלבים צעירים ובריאים יכול לסנן לרוב את הרעלים האלה בצורה יחסית טובה דרך האיברים שאחראים על סינון הרעלים בגוף – כבד, כליות ועור. אבל אם מדובר בכלב מבוגר יותר, או כלב שסובל מפציעה, חולשה, מחלות רקע או אם יש יותר מדי רעלים לסנן, הגוף יצטרך להשתמש בדרכים נוספות כדי להוציא את הרעלים החוצה. לדוגמה, אם הגוף נעזר גם בעור כדי להוציא החוצה רעלים, אנחנו נראה בעיות עור שונות כמו עור יבש, עור שומני, פצעים, אדמומיות וגרד. אם הגוף ייעזר בריריות כדי להוציא רעלים, אנחנו יכולים לראות אף נוזל באופן קבוע, עיניים דומעות, דלקות אוזניים ועוד. לפעמים, כשיש יותר מדי רעלים להוציא הם יצטברו בתוך הגוף ויצרו בעיות מורכבות יותר, כמו גידולים" מסבירה זכאי.

כיצד נסייע לכלבים?

לדברי זכאי, "יש צמחים די טובים שאפשר להשתמש בהם כדי לעזור לכלב לנקות את הגוף מעודף רעלים. בעקרון אנחנו רוצים להשתמש בצמחים שעוזרים לאיברים שאחראים על סינון וניקוי הגוף, כמו הכבד והכליות. צמחים כמו גדילן, כורכום, ליקוריץ וחומעה. הצמחים האלה ועוד רבים אחרים גם מחזקים את הכבד והכליות, גם מסייעים לעיכול טוב יותר וגם משפרים את היכולת של הגוף להוציא רעלים מהדם. צמחים שמשפרים את הפעילות של הכליות כוללים למשל את צמח המרשמלו, זקן התירס וחמוציות. היכולת האנטי בקטריאלית של הצמחים הללו מסייעת מאוד לכליות להוציא רעלים מהגוף. צמחים כמו אכיניצאה ואסטרגלוס מסייעים למערכת החיסון".

עוד אמרה זכאי, כי "כלורופיל שהוא החומר שהופך את הצמחים לירוקים, מצוין וחשוב לנו ולכלבים. אם אתם מאכילים את הכלב במזון תעשייתי, סביר להניח שאין בו מספיק ירוקים כמו ספירולינה, תרד וקייל, ולכן כדאי להוסיף אותם לתפריט באופן קבוע כיוון שהם סוג של מנקה טבעי של הגוף".

זכאי מונה דרכים נוספות לנקות את הגוף של הכלב: "אנחנו כמובן צריכים לספק לכלב מזון איכותי, מים נקיים וטריים, אויר צח וטיולים יום יומיים בהתאם לצורך שלו. חלק מהכלבים לא שותים מספיק מים ולכן כדאי לעודד אותם לשתות גם אם זה אומר להחליף לכלי אחר, להוסיף קצת רוטב שימורים לכלי מים ועוד טריקים כדי שהכלב ישתה יותר.

אל תשכחו לצמצם את החשיפה לרעלים בסביבה כולל בתוך הבית, עד כמה שניתן. אפשר להחליף את חומרי הניקיון הכימיים בחומרים טבעיים. ניקח לדוגמה חומר ניקוי לרצפה, אבקות כביסה, סיגריות וכדומה. חשוב שתצמצמו את המזהמים האלה ותחליפו אותם בדברים טבעיים עד כמה שאפשר".