תקופת הקורונה הייתה מאתגרת לכולם ובמיוחד להורים לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז הלמידה מרחוק עלולה להיות קשה ומאתגרת, מאחר והיא דורשת ריכוז גבוה לאורך זמן בנוסף למשמעת עצמית בלימוד עצמאי. אולם, גם ההסתגלות המחודשת למסגרות הלימוד אינה פשוטה עבורם ומחייבת היערכות מקדימה.

עינת ברוך, סמנכ"לית שיווק בחברת "פלפוט" שהוציאה סדרת משחקים חדשה שמסייעת לשיפור הריכוז, מסבירה כי "לצד שימת הדגש על חדשנות ויצירתיות במשחקים השונים של 'פלפוט', אנו שמים דגש מיוחד על מוצרים שמפתחים מיומנויות חיוניות בקרב ילדים ונוער, זאת לצד מבחר גדול ומגוון של ציוד לימודים - קטגוריה חדשה שהולכת וצומחת בחברה – ובה מושקע מירב המרץ בכדי לפתח ולתת מענה לצרכים האמיתיים של ילדים והורים בישראל".

בנוסף מציעים בחברה מגוון מוצרים שיסייעו לריכוז וללמידה יעילה כמו בלוק כתיבה – הקלאסיקה של רשימת המשימות, משולש קטלוגי לארגון השולחן לפי נושאים, מחקים פשוטים ולא מתחכמים שלא יסיחו את הדעת, מחדד עם כלי איסוף כדי לא למצוא סיבה לקום מהשולחן, דבק סטיק במקום דבק נוזלי למניעת תאונות, עט מחיקה, עפרון מכני עם חומר אלסטי שמונע הזעה והחלקה ועוד.

 "מחוץ לראיה, מחוץ לתודעה"

"מכיוון שיש לי הפרעת קשב בעצמי, ורק הבנתי זאת בשנה האחרונה - חשוב לי מאוד שאראה נכון את הצרכים של הילד שאני מתכננת עבורו חדר. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז או קשיי למידה זקוקים לאלמנטים מסוימים במרחב שלהם כדי לסייע להם ולתמוך" אומרת סתיו רז, מעצבת פנים המתמחה בעיצוב חללים לגיל הרך, והמפתחת של Nooks.

מחבואים וחללים סגורים מספקים אפשרות לברוח לילדים מוצפים, ''nook'' (צילום: אופק אבשלום)
מחבואים וחללים סגורים מספקים אפשרות לברוח לילדים מוצפים, ''nook'' (צילום: אופק אבשלום)

"צבע ותאורה הם הבסיס איתו אני מתחילה בדרך כלל. למרות שאני מעריצה שימוש בטפטים מופשטים וכיפיים על קירות חדרי ילדים – בחדרים של ילדים עם הפרעות למידה או קשב מומלץ להשתמש בצבעים רגועים ופחות "רעשנים" העוזרים לילד לא להיות מוסך בקלות כשהוא בחלל החדר. לצבעים בהחלט יש השפעה קוגניטיבית, אז אני מנסה להישאר עם כחולים, ירוקים וחומים עדינים. צבעים כמו אדום וכתום יכולים ליצור תסיסה. אם זה הצבע האהוב על ילדך, נסה להשתמש בו בחלקים קטנים יותר בעיצוב החדר במקום זאת, ולא כצבע מרכזי ובולט".

עיצובים שיוצרים סביבה שבה יש מקום לכל דבר (צילום: אופק אבשלום)
עיצובים שיוצרים סביבה שבה יש מקום לכל דבר (צילום: אופק אבשלום)

"בשלב השני, אני מנסה 'לפרק' את החלל לחלקים מאוד ברורים. תאורה עוזרת כאן מאוד", מסבירה רז. "שימוש באור להפרדת אזור השינה מאזור הצעצועים או מאזור הלימוד מסייע לארגן כמעין טקס לכל אלמנט - כאשר הילד לומד ישנו אור לימוד, כאשר הוא קורא מדליקים נורת קריאה, תאורה נפרדת למיטה ותאורה נפרדת למשחקים. שטיפת כל החדר עם תאורת תקרה גדולה אחת, יכולה לגרום לכך שיותר מדי אזורים בו זמנית מתחרים על תשומת הלב של הילד".

לדבריה, הפרדת החלל חשובה מאוד גם בכדי לסייע בשמירה על רוגע ומיקוד בעבור הילד. "הרבה פעמים המרקם הופך גם למשהו רלוונטי לילדים רגישים במיוחד, לכן אני מנסה ליצור שכבות של מרקם בכל חדר - שולחנות עץ טבעיים, שטיח צמר נעים, מצעי פשתן. שימוש בחוש המישוש כדי ליצור גם הפרדת מרחב במוחו של הילד", הסבירה רז.

אם אפשר, הפרידו את אזור הלימוד של הילד מחדר השינה שלו, ממליצה רז. "שולחנות כתיבה קשורים לפעילות, ולכן זה יכול להוביל לתחושה שיש תמיד משהו שצריך לעשות. אם אינכם יכולים להפריד את השולחן מחדר השינה, אפשר לנסות ליצור מבנה שבו השולחן נסגר לפני השינה".

עוד אומרת רז, כי "ילדים עם הפרעות קשב וריכוז זקוקים לעיתים קרובות לעזרה בשמירת חדרי השינה והסביבה שלהם מאורגנים, ולכן אני מוודאת שהעיצובים שלי יוצרים סביבה שבה יש מקום לכל דבר. זה עוזר לילדים עם ADHD לשגשג".

היא מציינת כי "זה לא נדיר שילדים עם ADHD משאירים בלגנים - הם פשוט מתמקדים יותר מדי במשימה כך שהם עשויים שלא להבחין בבלאגן, ואם הם מתבקשים לנקות, הם עשויים להיות המומים מכדי לדעת מאיפה להתחיל, או שהם מתחילים מיד אבל מאבדים במהירות פוקוס לפני שמסיימים. זו הסיבה שחשוב לפשט ולשמור על מבנה עיצוב מסודר, כולל תוויות לכל האלמנטים. 'מחוץ לראיה, מחוץ לתודעה', חשוב לזכור תמיד בעת יצירת אחסון לילדים עם ADHD".

"בנוסף, מחבואים וחללים סגורים מספקים אפשרות לברוח לילדים מוצפים", אומרת רז ומסבירה: "לעתים קרובות, ילדים עם קשיי למידה מוצפים מהגירוי החברתי והסביבתי. גירוי יתר זה גורם להם לחפש מקומות בהם הם מסוגלים לקבל הפסקה. מרחב סגור, כמו  Nook, יכול לספק מרחב מבודד, על ידי מתן השקפה פנימית, כך שילדים לא יצטרכו ליצור קשר עין עם אנשים אחרים בחדר ויתמקדו במשימה שלהם. גם במסגרות בית הספר, במיוחד באזורים המשותפים, Nook יאפשר לתלמידים לקבל הפסקה מגירוי גבוה מבלי לדרוש  להסיר אותם פיזית מבני גילם".

היא ציינה כי "מומחים בתחום זה טוענים כי אפילו די בנוכחות, ולאו דווקא בשימוש קבוע, במרחב כזה כדי להפחית את התקפי הזעם וההתפרצויות של ילדים רגישים מדי, ולהגדיל את התפוקה שלהם בכיתה. מיקום ייעודי למחבוא, יספק לילד תחושת סדר ומבנה, שיעזור לילד להרגיש יותר בנוח ופחות מתוסכל".

''nook'' (צילום: אופק אבשלום)
''nook'' (צילום: אופק אבשלום)

דרך נוספת שעשויה לסייע לילדים עם בעיות קשב וריכוז היא משחקי קופסה המשפרים מגוון כישורים חיוניים בקרב ילדים ובני נוער, כמו מוטוריקה עדינה, ריכוז, דיוק וחשיבה אסטרטגית, שהם כמובן פעילות מהנה לשעות הפנאי, אך גם דואגים לתת ערך מוסף בשעות המשחק והפנאי.

אריק וייס, מאמן אישי המתמחה בהפרעות קשב וריכוז בבני נוער ובמבוגרים, וחבר בקהילת המטפלים SOMEBUDDY, מסביר כי "הפרעת קשב הינה הפרעה נוירו-התפתחותית שבעצם משפיעה על התפקודים הניהוליים של הילד. ההפרעה הינה תורשתית, כך שאחד ההורים כנראה גם מתמודד עם הפרעת קשב, והעניין הוא שבלא מעט מהמקרים הוא כלל אינו מודע לכך היות והוא מעולם לא אובחן. ההפרעה משפיעה על התפקודים הניהוליים האחראים על קבלת ההחלטות, התכנון והביצוע, המוטיבציה, ויסות ההתמדה, סדר וארגון ויוזמה ושליטה על דחפים".

לדבריו, "עבור ילדים ונוער המתמודדים עם הפרעת קשב, ישנה חשיבות רבה לארגון וסדר בסביבתם הקרובה בכלל, ובשולחן העבודה בפרט. צריך לקחת בחשבון שהם חיים עם 'רעש פנימי' רב באופן תמידי – כך שכל מה שיכול להשקיט עבורם את החוץ, יעזור; בין אם מדובר בצבעים שחביבים עליהם במיוחד - או כל רעיון אחר שינסוך בהם תחושה מרגיעה, וכזו שתשמור אותם בשליטה על מה שקורה בסביבתם כמו למשל, לרתום אותם לארגון סביבת המחייה והעבודה שלהם ולהביא אותם לכדי ביצוע התוכנית בשיתוף מלא שלהם: הם יחליטו לגבי הצבעים שיעטרו את חדרם, את ארגון פינת הלימודים שלהם וכדומה. שימוש בארגוניות, קלסרים, פתקיות לסימון, צבעים שונים למשימות שונות וכדומה – יהיה להם לעזר רב.

כך, למעשה, נרוויח 'שניים במחיר אחד': אימון על עבודת צוות משותפת תוך פירוקה למשימות קטנות יותר תוך קביעת לוח זמנים לכל משימה והביצוע שלה הלכה למעשה, וכמובן הערך נוסף שהוא ההקלה עבורם בהתארגנות. יש לקחת בחשבון שכמו כל ילד או נער בהתבגרות ישנו סיכוי שהסידור והארגון לא יחזיק מעמד זמן רב, אבל יש לקוות שככל שזה ישרת אותם, הם יראו את החשיבות של זה ויסתייעו בכך".