כל תרבות ברחבי העולם מעריכה הומור, והצחוק הוא "שפה אוניברסלית" וגלובלית. הצחוק משמש תרופה בדוקה כנגד מרירות, מפח נפש וייאוש  ומחקרים רפואיים שנערכו לאחרונה בארצות הברית הראו שהצחוק מפיג כעס ומסייע לכל אדם, כל שכן בזקנה, להתמודד ולהשתחרר ממועקות כגון בדידות, אובדן והתדרדרות החושים.

הצחוק מקושר עם קהילתיות ותחושת יחד. ענת מייק, גרונטולוגית מוסמכת ומנהלת התרבות ב"דיור מוגן אחוזת צהלה" מונה שמונה יתרונות בולטים לחשיבות ההומור בזקנה:

צחוק עוזר בהפגת מתחים: צחוק מפחית את רמות הורמוני הלחץ כמו קורטיזול. מחקרים הראו כי קורטיזול שנקרא "הורמון הלחץ" נמצא בכמויות פחותות בגופם של אלה שצוחקים והם חווים אושר ברמה גבוהה יותר. הצחוק גם מגביר את רמות האנדורפין, כך שבכל פעם שצוחקים, המוח מקבל שטף של הורמונים מקדמי בריאות. בנוסף, התחושות הטובות שמקבלים מצחוק יכולות להימשך עד 24 שעות.

צחוק משפר את זרימת הדם: בכלי הדם שכבה דקה של רקמה הנקראת אנדותל. כשצוחקים, האנדותל מתרחב ומאפשר זרימת דם מוגברת לגוף דבר המפחית את הסיכון לסבול מבעיות לב. צחוק גורם לשרירים ולמפרקים להתגמש ולהתמתח, ומקדם טונוס שרירים בריא במקומות שבדרך כלל לא מתחזקים על ידי פעילויות אחרות. צחוק קשור גם בירידה בלחץ הדם, תופעה חיונית להפליא עבור זקנים. 

צחוק משותף מקל על יצירת קשרים: אינטראקציות חברתיות תורמות רבות לשמירה על הבריאות. יצירת קשרים עמוקים ואישיים עם אחרים היא חלק חשוב בבריאות הגופנית והנפשית עבור זקנים. לכן, אין זה מפתיע שצחוק מועיל עוד יותר כאשר הוא משותף עם אחרים. הוכח כי צחוק בונה קשר עם אחרים, מפחית רגשות שליליים ומגביר את המשיכה החברתית של האדם. לכן, צחוק משותף עם אחרים יקל על בניית קשר עמוק ומשמעותי.

ענת מייק (צילום: יח''צ אחוזת צהלה)
ענת מייק (צילום: יח''צ אחוזת צהלה)

צחוק מקל על כאבים: זרם האנדורפינים שמציף את הגוף לאחר צחוק טוב הוא אותו זרם אנדורפינים אשר מעלה את היכולת לסבול ולהתעלם מכאב. לכן אם צוחקים גם כשהגוף לא מרגיש במיטבו – אפשר לגלות שהומור מקל על ההתמודדות עם הקשיים הפיזיים.

צחוק עוזר להגביר את ההגנה החיסונית: בכל פעם שצוחקים הורמוני הלחץ יורדים. הפחתה זו מאפשרת לתאים במערכת החיסונית לתפקד בדרך יעילה יותר. כמו כן, הנשימות העמוקות במהלך התקף צחוק מנקות את דרכי הנשימה ומקדמות חילופי חמצן / פחמן דו חמצני הרבה יותר מאשר נשימה רגילה. צחוק עם חברים מכניס  אוויר צח לגוף, מוריד מתח ומאפשר למערכת החיסון להגן טוב יותר מפני מחלות וזיהומים. כל יתרונות הצחוק יוצרים תנאים בהם המערכת החיסונית של הגוף יכולה לשגשג. תחושה כללית טובה יותר, זרימת דם טובה משופרת וצריכת חמצן מוגברת תורמים למערכת חיסונית בריאה וחזקה יותר, אשר מסייעת לזקנים להילחם בכמה מהמחלות הנפוצות שעלולות להשאיר אותם במצב בריאותי לא טוב.

צחוק יכול לשפר את הזיכרון: כיוון שצחוק מפחית את רמות הלחץ הכלליות, הוא בעל השפעה חיובית על כמות הלחץ שחווה המוח. כאשר המוח נלחץ, הוא משתמש במשאבים רבים, אך כאשר הוא חשוף לכמות קורטיזול נמוכה יותר, הוא מקבל את היכולת לרפא את עצמו טוב יותר וכך מתפנה מקום לזיכרונות.

צחוק מקדם כושר גופני: צחוק טוב מהבטן גורם לשרירי הבטן להתרחב ולהתכווץ - פעולה דומה לזו שמתרחשת כאשר אנחנו עובדים עליהם בבית או בחדר הכושר. גם שרירי הכתפיים והסרעפת נהנים מאימון קל בזכות פעולת הצחוק. למרות שזה אולי לא נראה כמו פעילות גופנית צחוק משלב כמעט את כל המערכות הפיזיות של הגוף, כולל שרירים ועצבים. וכשהגוף מעורב, הזקנים מרגישים אנרגטיים יותר, ולעיתים הדבר יוביל לעניין רב יותר בהמשך הפעלתו.

צחוק עוזר לחשוב חיובי: צחקוק יכול להדוף מחשבות שליליות (למשל כעס ורגשות אשם), להחליף אותן במחשבות חיוביות, ולעזור בגיבוש של תוכנית להתמודדות עם בעיות. כתוצאה מכך אנחנו מעריכים את עצמנו יותר, מה שמקל עלינו להתגבר על קשיים.

 כמו שאמר צ'ארלי צ'פלין: "יום ללא צחוק הוא יום מבוזבז".

 הכותבת היא גרונטולוגית מוסמכת ומנהלת התרבות של דיור מוגן אחוזת צהלה