משמין אבל בריא: חגיגת על האש מסורתית היא כמעט חובה בכל תקופת חגים, אך אם מוסיפים על האירועים מלאי הבשר והתוספות לארוחות הערב הכבדות, אנחנו יכולים להגיע בטעות למפגע קלורי רציני. על אף כל הקלוריות העודפות, בעל האש יש נקודת אור תזונתית - ועל כך פירטה הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, שהסבירה על סגולותיהם של החומוס והטחינה, שאין על האש אחד בלעדיהם.

"גרגרי החומוס הם קטנית שעשירה בחלבון צמחי איכותי, יש בו פחמימות טובות שלא מקפיצות את הסוכר בדם, זה אידנקס גליקמי נמוך, הרבה סיבים תזונתיים שתורמים לתחושת שובע לזמן ארוך, והרבה מינרלים, ברזל, מגנזיום, אבץ, אשלגן. בכוס אחת של גרגרי חומוס אחרי בישול יש יותר ברזל מאשר במנה של עוף. יש בחומוס גם הרבה ויטמין B שדרושים למערכת עצבים, למוח ולסרוטונין שלנו", הסבירה רוזמן.

ומה לגבי חברו הטוב של החומוס? היא המשיכה: "טחינה עשויה גם היא משומנים טובים, הרבה מינרלים, מגנזיום, אבץ, ברזל, סידן. בכף של טחינה גולמית יש ברזל כמו בחזה עוף. הסלט של החומוס הוא שילוב בין גרגרי החומוס לטחינה, זו השלמה של חלבון. אם מכינים בבית - זה פשוט נפלא".

חומוס (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
חומוס (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

האם מומלץ לקנות אותם בסופר? פחות, אבל אם מכינים בבית - רוזמן תשמח: "הסלטים הקנויים - חלקם מכילים שמן צמחי, לא בטוח שזה הכי איכותי. גם אם היה מדובר בשמן זית - גם אז הוא מיותר. יש למצוא מוצרים שיש בהם בלי שמן צמחי, רק טחינה וגם כאלה בלי חומר משמר. חשוב מאוד מאוד להשקיע דקת קריאה בעת הקנייה של המוצרים, אם מתעצלים להכין בבית".

ומה הנזק הקלורי? הדיאטנית הסבירה: "כף שטוחה של חומוס - 50 קלוריות. כף גדושה כבר מעלה 100 קלוריות. כף של טחינה גולמית זה מעל 100 קלוריות. צלחת חומוס לניגוב זה כבר מעל 1,000 קלוריות, לא כולל הפיתה".