מתחילים בדיאטה אחרי החגים? צרפו גם את חיית המחמד שלכם: בתקופת החגים המלווה בארוחות ובחופשות אנחנו חוששים באופן טבעי מעלייה במשקל, ומה שנכון לגבינו - נכון גם לחברינו על ארבע. גם הם בילו איתנו שעות נוספות ונהנו מפינוקים. אם אתם מתכננים דיאטה ולהדק את החגורה - זו הדרך בה תוכלו לעשות זאת יחד איתם.

תקופת החגים עוד רגע נגמרת והחלטתם להתחיל לשמור על המשקל? למה שלא תצרפו גם את כלביכם? אפשר גם את החתול. לפי מחקר שניערך על-ידי AIDAA (האגודה האיטלקית להגנה על בעלי חיים והסביבה) ומנתונים של חברת Ferplast, עולה כי מספר הכלבים והחתולים הסובלים מעודף משקל נמצא בעלייה, כשהשיא נרשם בתקופת החגים והשנה החדשה.

כלבים וחתולים נמצאים בעודף משקל כאשר יש להם הצטברות עודפת של שומן בגוף, אם בגלל תזונה לקויה ואם בגלל חוסר בפעילות גופנית. כדי לשמור על הבריאות של חברינו ההולכים על ארבע, חשוב לעזור להם לשמור על משקל גוף אידיאלי. ברור שזה לגמרי נורמלי שהמשקל מראה כמה מאות גרמים יותר אחרי הארוחות של עונת החגים, אבל עם קצת מאמץ תוכלו לעזור לכלב שלכם לחזור לגזרה החטובה שלו. 

שומרים על הגזרה עם חיית המחמד (צילום: באדיבות אורבן צ'ויס)
שומרים על הגזרה עם חיית המחמד (צילום: באדיבות אורבן צ'ויס)

ד"ר דיויד רוזנבלט, רופא וטרינר מטעם חברת ביופט סיפר: "השמנת יתר בכלבים וחתולים היא כבר מזמן המגיפה החשובה ביותר הפוקדת את עולם הווטרינריה המודרנית. שיעור הכלבים וחתולי הבית השמנים בעולם המערבי הולך ועולה ועמו אנו עדים לעלייה מדאיגה במחלות הנגרמות כסיבוך של השמנת יתר".

"בעיית השמנת היתר פוגעת גם בבני אדם וגם בחיות המחמד", אמר עוד. "ההבדל העיקרי הוא, שלכלב ולחתול אין יכולת להחליט מה, כמה ומתי לאכול וכמה פעילות גופנית לעשות, הוא לחלוטין תלוי בבעליו. כשאדם מחליט לצרף חיית מחמד למשפחתו הוא לוקח אחריות על הגידול שלו ועל בריאותו ולכן חובה עלינו לשנות את הסטטיסטיקה המחרידה ולקחת את מצבו הגופני בידיים. הפחתת כמות המזון, הימנעות מצ'ופרים משמינים בין הארוחות, מעבר למזון דל קלוריות, ריבוי פעילות גופנית; כל אלה יכולים לסייע במאבק בהשמנה ובמחלות הקשות המתלוות אליה".

אז מה עושים? בתור התחלה, צריך לעקוב אחר הצריכה היומית של המזון היבש ולהקפיד על מתן כמויות מדודות על פי הוראות ההאכלה המומלצות על גבי האריזה והקפדה על זמני ארוחה קבועים. כדי להיות בטוחים שאנחנו מקפידים כמות קבועה ומדודה ניתן להשתמש בקערת אוכל המשלבת משקל דיגיטלי בתוכה ומאפשרת לשקול את המזון תוך כדי מילוי הקערה וכך למנוע בזבוז ולהבטיח מינון נכון. ממש כמו בדיאטה של בני-אדם, גם כשמדובר בחיות מחמד - במהלך הדיאטה חשוב לשים לב לחטיפים ונשנושים בין הארוחות. אפשר לפנק עם חטיף בריא מעת לעת, אך חשוב לשים לב שלכל חטיף יש ערך קלורי ויש לקזז את כמות המזון בארוחה הרגילה בהתאם. 

יוגה עם הכלב (צילום: באדיבות אורבן צ'ויס)
יוגה עם הכלב (צילום: באדיבות אורבן צ'ויס)

אם רוצים לשתף את הכלב או החתול עם קצת מהמזון הביתי שאנחנו אוכלים זה בסדר, בתנאי שמקפידים על מספר כללים

  • להגביל הכמות ולהקפיד שלפחות 85% מהקלוריות מגיעות ממזון מסחרי מלא
  • לחשב כמה קלוריות יש במזון הביתי ולקזז כמות מקבילה מהמזון הרגיל של הכלב
  • לא לתת לכלב שוקולד, בצל, עצמות של עוף ודגים או בשר לא מבושל

חשוב לערב במאמץ הדיאטה את כל בני המשפחה כדי לוודא שאף אחד לא מגניב לכלב או לחתול מזון. אם הכלב או החתול היה רגיל לאכול ללא גבולות, סביר שהמצב החדש יהיה לו קשה והוא יתחנן לקבל עוד מזון. חשוב להיות חזקים ולא להיכנע למאמצי השכנוע שלו (תסבירו להם שזה לטובתם).

לסיום אבל לא פחות חשוב, תנועה. משחקים בחוץ או בבית והתעמלות הם דרך טובה לעורר את חילוף החומרים של בעלי חיים ולעזור בהורדת המשקל. זכרו, השעמום מרעיב. נצלו את תקופת הסגר לזמן משחק משותף עם חיית המחמד שלכם. לשמחתנו, יש מגוון רחב של משחקים משותפים, שחיות המחמד כל כך צריכות ואוהבות ויכולים בעזרתם להעביר את הזמן. רק צריך למצוא את המשחקים שחיית המחמד שלכם מעדיפה יותר ולהתחיל ליהנות יחד.