לאחרונה יותר ויותר עסקים מבינים שבבני אדם קיים צורך מולד להיות קשורים לטבע, ברוב מקומות העבודה קיים ניתוק מובהק בין חלל העבודה לירוק שבחוץ, אך יש כמה עסקים שבחרו לאמץ את הצמחייה כחלק משגרת היום יום. 

דרי שכטר, סמנכ"לית עיצוב וקריאייטיב בחברת MINDSPACE לחללי עבודה גמישים, אומרת כי "צמחים מכל הגדלים והסגנונות הוכחו מדעית כמביאים שפע של יתרונות בריאותיים לחללי משרדים, וההשפעה של צמחייה ירוקה על עובדים היא כה חזקה, שאפילו רק דימויים של צמחים, כמו טפט עלים או צמחייה בציורים באמנות, נמצאו כמועילים. כמו כן, צמחים מגבירים את הלחות באוויר ומתפקדים כמסנני אוויר טבעיים, ונמצא שעצם היותם של עובדים ליד צמחים מעלה את הפרודוקטיביות שלהם. ממחקר שנערך על ידי האוניברסיטה לטכנולוגיה בסידני עולה כי במשרדים עם צמחים הייתה ירידה של 37% בחרדה בקרב עובדים, של 44% בעוינות במשרד, של כמעט 40% בעייפות כרונית ושל 58% בדיכאון. לכן החלטנו להעניק מקום של כבוד לצמחים, לעציצים ובכלל לצבע הירוק במשרדי מיינדספייס. לאחרונה פתחנו עוד סניף של מיינדספייס ביקום, קרוב לטבע, כי זיהינו צורך של עובדים לעבוד בסביבה ירוקה, לא רק בתוך החלל אלא גם בנוף".

רותם ענבר, HR ברשת מלונות מטיילים, מסבירה כי "כחלק מהגישה ההוליסטית של רשת מלונות מטיילים, שבין הערכים המובילים שלה אהבת הטיול והאירוח ושמחה, היה לנו חשוב שכמו במלונות הרשת, הטובלים בירוק בלב הטבע ויוצרים אווירת חופש מיד עם הכניסה אליהם, גם במשרדים תודגש הקרבה לטבע על ידי שילוב צמחייה ואלמנטים מעולם הצומח בעיצוב המשרד".

"מעבר לכך שקירבה לטבע היא חלק בלתי נפרד מהמותג שלנו, במחקרים רבים שנעשו הוכח שעבודה בסביבה טבעית מעודדת יצירתיות ופרודוקטיביות, גמישות מחשבתית וגישה חיובית. אלה תכונות שהופכות את העבודה לנעימה ואפקטיבית, וכשסביבת העבודה היא כזו, העובדים מרוצים יותר, שמחים יותר, מרוכזים ושלווים, והתוצאות בשטח בהתאם. לא היה לנו כלל ספק שנרצה להכניס את הטבע גם אל המשרד ולכן קירות המשרדים משלבים ריאות ירוקות המשרות רוגע ושמחה על העובדים ועל המבקרים, ואכן כל אדם שמגיע אלינו לפגישה, מעיד על האווירה החיובית במקום. כשהעובדים שלך מחייכים ונמצאים באווירה פרודוקטיבית, גם הלקוחות – בין אם הם בקצה השני של הקו או במלון, מרגישים זאת".

מלון של רשת מלונות מטיילים (צילום: רשת מלונות מטיילים)
מלון של רשת מלונות מטיילים (צילום: רשת מלונות מטיילים)

ענבר נחשון, CMO ב-AIWAYS ישראל, אומרת כי "מחקרים מוכיחים שהבילוי בטבע נתפס כחיוני לבריאות הגופנית והנפשית שלנו כבני האדם. כשאנחנו בטבע משתפרים הפרודוקטיביות, היצירתיות והיכולת שלנו להגיב לכוחות ולגירויים ברגיעה ושקט נפשי. מרכז החוויה נבנה כשהטבע במרכזו ועוטף אותו. גישה הוליסטית לעיצוב המביאה באופן לא מודע את הטבע החיצוני לעולמנו הבנוי על ידי שילוב מודע של עיצוב פנים מונחה טבע. במרכזו של המתחם פאטיו שתוכנן כיער במבוק הפתוח אל השמיים ומהווה מעבר של טבע בין חלקיו השונים של החלל. המבקר היוצא אליו, בין אם עובד המקום או לקוח, עובר למימד אחר. הבמבוקים הגבוהים הנעים ברוח, הספסל הצומח מהשביל, הריח הטבעי והניתוק מרעשי העיר יוצרים תחושה של גן פנימי קסום. את מרכז החוויה עוטפת גינה המהדהדת את הפאטיו הפנימי. הגינה נשתלה מתוך החיבור אל המקום בו אנו נמצאים ויצירת מפלט של טבע, עם ספסל לעוברים והשבים, בתוך פארק תעשייה של מתכת וזכוכיות בו אנחנו נמצאים. אנשים כמהים לאסקפיזם הזה, זה טוב לבריאות, לפרודוקטיביות ולאושר הפנימי של האדם".

תצוגה של חברת הרכב AIWAYS (צילום: באדיבות aiways)
תצוגה של חברת הרכב AIWAYS (צילום: באדיבות aiways)

רומן לוי, יזם ובעלי רשת אורבן פלייס, מספר ש"בהליך העיצובי של הרשת שלנו, היה חשוב לנו מאוד לשלב, מעבר ללוקיישן והנוף, גם צמחיה בחללי העבודה, זאת לאחר שחקרנו את היתרונות הנלווים לכך. היתרונות נעים מהרמה העיצובית שהצמחים מעניקים לאורבן פלייס, עבור להפחתת מתח בקרב העובדים (נמצא שגם הצבע הירוק מפחית מתחים), צמחיה מנקה את האוויר, מצמצמת זיהום אוויר ומוסיפה רעננות וחיות, היא מסייעת לאקוסטיקה ותורמת לבידוד מסוים - צמחים המוצבים באזורים עם משטחים קשים כמו רצפות עץ, קירות בטון ושיש, יספגו ביעילות רעשים שעלולים להסיח את הדעת ולפגוע בתפוקת העובדים. כמו כן, המונח 'ביופיליה' גורס שקיים צורך מולד של האנושות בטבע. הצורך לחזור לטבע הוא טבעי כמו "מחזור החיים". אם נלך לכיוון הפילוסופי של העניין, העצים שיש לנו במרפסת עם השורשים, מעניקים השראה בבני אדם לצמוח עד להצלחה, כשהשמיים הם הגבול. כל ממבר (עמית) שמשכיר חדרים או חללים, יכול להוסיף את הטאץ' האישי לעיצוב חדרו ויש הבוחרים בשילוב סוקולנטים או עציצים אחרים, כדי להוסיף חיות מן החוץ אל הפנים".

חללי העבודה של אורבן פלייס (צילום: אורבן פלייס)
חללי העבודה של אורבן פלייס (צילום: אורבן פלייס)