מדי שנה אנחנו חווים "הצפה" של פניות ממטופלים שמגיעים עם החלטה לחזור לאיזון אחרי החגים. הישראלים יודעים ליהנות ולחגוג, אבל כמו שלימדו אותנו בצבא – לכל שבת יש מוצאי שבת... לכן, השנה אנחנו מציעים להקדים תרופה למכה ולהתכונן לארוחות החג הכבדות באמצעות העקרונות של שיטות הנטורופתיה והרפואה הסינית. לפניכם חמישה טיפים שיעזרו להתכונן עוד בטרם תגיעו לשולחן החג.

אכלו טוב לפני ארוחת החג

למרות האוכל המגרה, כדאי לא להגיע רעבים לשולחן החג, וכך תוכלו להימנע מהדחף "לזלול" או להתנפל על האוכל. אם לא תהיו ממש רעבים תוכלו לתכנן נכון יותר מה לשים בצלחת מבין המבחר הגדול והמפתה.

המפתח – לטעום קצת מכל דבר

הנה הצעה שלנו לניסוי מחשבתי – דמיינו שהגעתם ל"ארוחת טעימות", קחו מעט מכל סוג אוכל שמגרה אתכם ונסו לא למלא את הצלחת בפעם השנייה.

צלחת מנצחת

התחילו במרק – מזון נוזלי שכזה יעזור למנוע עצירות. כמו בכל יום בשנה, גם בערב החג חשוב לכלול בצלחת שלכם חלבונים (בשר, דגים, ולטבעונים – טופו, עדשים, אפונה ועוד). החלבונים הם המקור לתחושת שובע לאורך זמן. ליד החלבונים אפשר לשלב פחמימות, במידה כמובן, ואנחנו מציעים להחליף את המנה הבנאלית של אורז או תפוחי אדמה בשורשים כמו סלק או גזר ואפילו שעועית. לצד כל אלה מומלץ תמיד להרבות בירקות, סלט טרי עם לימון ושמן זית, או אולי ירקות מבושלים. 

ד''ר מוטי לוי (צילום: נדב כהן יהונתן)
ד''ר מוטי לוי (צילום: נדב כהן יהונתן)

אפילו שמדובר בארוחת חג, שבה אנחנו סולחים לעצמנו על מאכלים שאנחנו לא צורכים בשגרה – זכרו שמומלץ להימנע כמה שניתן מצריכה של מזונות מעובדים ומתועשים וכאלה המכילים רמות גבוהות של קמח לבן וסוכר מעובד.

הגענו לקינוח

הרימונים שאופייניים לראש השנה יכולים לפגוש אותנו גם בקינוח. כדאי להחליף פרוסת עוגה בפירות ואם אתם צריכים את הגיוון ובכל זאת משהו מיוחד, הנה רעיון מנצח – גלידה מפירות. פשוט טוחנים בבלנדר פירות ומוסיפים להם מיץ תפוזים, חלב שקדים או קצת סוכר – גם כאן הכל במידה.

אחרי הארוחה – אוכלים גם למחרת

מערכת העיכול שלנו מתפקדת בצורה הטובה ביותר אם אנחנו אוכלים ארוחה לא גדולה כל כמה שעות (4-3), לכן, כמו שכבר כתבנו, כדאי לא להשתולל בארוחת החג ולנסות לטעום קצת מכל דבר. גם אחר כך, אל תגידו – עכשיו אני אצום יום-יומיים כדי לפצות, זה רק יגרום לגוף שלכם להיכנס לסטרס מיותר ולצאת מאיזון. מי שרוצה לצום יכול להמתין ליום כיפור, זה ממש מעבר לפינה.

בבוקר שאחרי ארוחת החג, ובאופן עקרוני מדי יום, כדאי לפתוח את הבוקר עם כוס מים או שתיים לניקוי הכבד, הסובל מארוחות מאוחרות. בהמשך הבוקר כדאי לצרוך שייק או מיץ ירקות. 

חג שמח ושנה טובה.

הכותב הוא הרופא הראשי של כללית רפואה משלימה