אנשים רבים מנצלים את תקופת החורף לטובת ניתוחים וטיפולים אסתטיים. הימים הקרים, הלבוש הארוך וההימנעות מהחשיפה לשמש יקלו על הליך ההחלמה של ניתוחים וטיפולים שונים, שבם יכולים להיווצר בצקות, נפיחויות ושטפי דם, אשר מחלימים טוב יותר במזג אוויר קריר יותר. 

בתוך היצע הטיפולים, המומחים, המכונים והרשתות שמציעות אותם, חשוב לעשות סדר ולא להתפתות רק אחר מחירי הטיפולים והניתוחים. מטופל או מטופלת חשופים לשפע של אפשרויות, אך גם לתמונות ערוכות שלא בהכרח משקפות את התוצאות האמיתיות של הטיפול, הבטחות שאינן יכולות להתממש במציאות, ומעל הכל - לאנשים חסר מידע אמיתי על המומחיות והמקצועיות של המרפאות, המכונים או הרופאים. 

חשוב לציין כי ניתוח הוא לא רק ההליך הכירורגי עצמו, אלא תהליך שלם, שמתחיל בייעוץ ואבחון, עובר דרך יום הניתוח וממשיך להתאוששות והחלמה. בחירה לא נכונה יכולה להוביל לשלל בעיות ואף לסכנת חיים. לפניכם שמונה דגשים עליהם חשוב לעבור לפני שבוחרים מנתח פלסטי או גוף רפואי.

פגישת ייעוץ מקדימה

רובם המוחלט של הרופאים והמכונים מציעים פגישת ייעוץ ללא עלות או שעלותה כלולה במחיר ההליך. חשוב לקבוע את פגישת הייעוץ עם הרופא בו אתם מעוניינים ולהגיע מוכנים עם שאלות וציפיות לגבי ההליך. רופא מקצועי ומנוסה יידע להקשיב, לאבחן ולהתאים לכם את הטיפול הנכון (בין אם מדובר בטיפול, ניתוח או שילוב של אלה) – וחשוב מכך יידע לתאר כבר בשלב מוקדם זה, לאיזו תוצאה ניתן יהיה להגיע.

תיאום ציפיות 

בשלב זה חשוב לספר למנתח על הציפיות שלכם מההליך – מה אתם מדמיינים, למה אתם שואפים בסופו, ולהבין ממנו האם ניתן למימוש ובמה זה כרוך – הן במחיר הכספי והן במחיר הגופני – כאבים, או זמן התאוששות והחלמה. תיאום ציפיות קריטי לתחושה איתה תסיימו את התהליך. ייתכן והניתוח שעליו חשבתם לא יכול להעניק לכם את המראה המבוקש או שהתהליך כרוך במחיר שאינכם יכולים לעמוד בו.

היזהרו מתמונות לא מדויקות, בזוויות "מחמיאות" ומפילטרים

תמונה שווה אלף מילים, ואת זה מנצלים לעתים אנשי השיווק והמדיה הנותנים שירותיהם למנתח. לכן חשוב כל כך להקפיד להביט בתמונות ישירות במחשב או הטאבלט של המנתח ולשוחח עמו על התמונות. בנוסף, חשוב כבר בפגישת הייעוץ להתרשם מהרופא עצמו ולא רק מהתמונות לפני ואחרי שמהן התרשמתם. ניתן ורצוי לבקש גם תמונות של הצלקת אשר נשארת לאחר הניתוח, מיקומן והמראה שלהן בכל שלב בהחלמה. חשוב מאוד לנסות ולמצוא את אותן התמונות בהן רואים מטופל או מטופלת הדומה לכם (מבחינת סוג העור או מבנה הגוף והיקפיו, למשל).

מקצועיות וניסיון המנתח בתחומו

חשוב לבדוק האם המנתח הוא מומחה בכירורגיה פלסטית (מומחה לכירורגיה פלסטית הוא רק מי שבידו תעודת מומחה בתחום זה ממשרד הבריאות הישראלי) וחבר באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית. כל רופא שהוכר על-ידי האיגוד ישמח להציג בפניכם את התעודה. 

רופא מקצועי וכנה יחשוף בפניכם את הסיכונים והסיבוכים אשר יכולים להופיע במהלך ואחרי ההליך, גם אם מדובר בסיכון נמוך בלבד. זכרו כי ההחלטה לעבור ניתוח היא שלכם בלבד, וחשוב לקבל אותה לאחר שהכרתם אותה ואת כל המשמעויות הכרוכות בה. מומלץ לקבל תחושת ביטחון מהמנתח ולהרגיש ממנו שהוא יוצא אתכם למסע הזה יד ביד וידע לטפל בכל סיבוך או תופעת לוואי בנועם, זמינות מרבית ומקצועיות. 

המלצות קודמות

דרך נוספת שתעזור לכם לקבל ביטחון ולהחליט נכון היא באמצעות המלצות של מטופלים שכבר עברו הליך דומה ויכולים להעיד על טיבו של התהליך אצל אותו רופא והמוסד שבו הוא עובד. כיום הגישה למידע זה זמינה יותר מבעבר באמצעות הרשתות החברתיות המאפשרות קשר ישיר בין מטופלים. כדאי מאוד להימנע מביצוע של הליכים שכאלה במכונים לא מוכרים, וכדאי לבדוק האם המנתח מועסק בגוף רפואי גדול המציע גב לכל אורך הטיפול ולאחריו.

מחיר, מחיר, מחיר 

ניתוחים וטיפולים אסתטיים מוצעים כיום במחירים נוחים הרבה יותר משנים עברו, אך יחד עם זאת, אסור שהמחיר לבדו יקבע עבורכם היכן לעבור את ההליך. עלות הטיפול כוללת את השם והמקצועיות של המנתח, הגוף הרפואי שבו הוא עובד ובו מתבצע הניתוח עצמו וכן את טיב החומרים שבהם הוא עושה שימוש. היזהרו ממחירים נמוכים או מפתים במיוחד ודעו כי גם מחיר גבוה במיוחד לא מבטיח הצלחה.

פיקוח רפואי

לא על הרופא לבדו – שימו לב באילו חומרים עושה המנתח שימוש, האם מדובר בחומרים האיכותיים בשוק? האם אושרו על ידי ה-FDA האמריקאי, או על ידי ה-CE של האיחוד האירופי וכמובן משרד הבריאות כאן בישראל. האם בגוף שבו תעברו את ההליך ישנו פיקוח רפואי, היכן תעברו את הניתוח ומי יטפל בכם אם חלילה משהו ישתבש. חשוב לברר לגבי הקשר של המנתח למוסד רפואי גדול ואחראי שבו יש למנתח גישה לטיפול מיטבי ומקצועי. 

הקשיבו גם ל"תחושת הבטן" שלכם

אם המנתח מראה התלהבות גדולה משלכם לקראת ההליך, כדאי לבדוק מדוע זה קורה. באופן כללי קחו רגע והקשיבו לתחושת הבטן שלכם, האם הרופא מתקשר אתכם בחופשיות ועונה בעניין אמיתי לשאלות שלכם, האם הוא דוחק בכם לקבל החלטה או מציב בפניכם את רשימת האפשריות המלאה. רופא מקצועי לרוב ידחה חלק מהמטופלים הפוטנציאלים שאולי הליך זה לא מתאים עבורם וימליץ להם על טיפול אחר. זכרו כי הקשר עם המנתח צפוי להימשך גם לאחר ההליך ולעתים שנים אחריו ולכן הקשר האישי והמיוחד מאוד חשוב בבחירה הסופית.

הכתבה מתייחסת לנשים וגברים כאחד (מטופלות, מטופלים, רופאות ורופאים).

הכותב הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, מנהל שירות מיקרוכירורגיה וניתוחי ליפאדמה בבית החולים מאיר, המנהל הרפואי של מרפאת כפר סבא הירוקה, כללית אסתטיקה ובעל מרפאה פרטית