גברים – בואו נדבר על הזקפה שלכם. כי בכנות, מנגנון הזקפה של הפין האנושי הוא פשוט קסם פיזיולוגי: במצב הרפוי הפין משמש כצינור הולכה של השתן, אבל די במגע קל, ממש כמו שפשוף של מנורת ג'יני, כדי שבאופן מפתיע הפין יקבל חיים משל עצמו ויהפוך למשהו אחר לגמרי. אז קבלו 20 עובדות מפתיעות וססגוניות על הזקפה הגברית שכמותן טרם היכרתם.   

מאיזה גיל מתחילה הזקפה?

מחקרים מצביעים על כך שזקפות מתחילות בגיל צעיר מאוד – עוד בימי העוברות ברחם, ולא זאת בלבד, אלא שהן הופכות לנפוצות מאוד בטרימסטר השלישי להיריון – שלב בו הן מתרחשות לפעמים 1-3 פעמים בשעה! אמנם עדיין לא ממש ברור לחוקרים כיצד זקפות אלו נוצרות, אולם ההשערה היא כי הן נגרמות בעקבות התכווצויות של שרירי האגן  כמו גם שינויים בזרימת הדם אל הפין.

עד איזה גיל עומד לגברים?

באופן כללי, גבר בריא עם זרימת דם טובה בגוף ורקמות זקפה ברמת גמישות סבירה, יוכל להשיג זקפה נוקשה דיה לשם קיום יחסי מין מספקים לאורך כל ימי חייו. יחד עם זאת, ידוע שהסיכון לפתח הפרעות זקפה (אין אונות) עולה עם הגיל: עפ"י מחקר משנת 2021, 11% לערך מהגברים הפעילים מינית בגילאי 18-31 חוו הפרעות זקפה, בהשוואה ל- 70.2% מהגברים בגיל 70.  כך גם לגבי הפרעות זקפה חמורות - שכיחותן עלתה מ- 2.7% אצל גברים בגילאי ה- 20, ל- 38.6% בגילאי 60 ול-46% אצל גברים בני 70 ויותר. 

זה קורה בגלל שילוב של מספר סיבות: שינויים ברקמת החיבור של סיבי חלבון הקולגן בפין אשר גורמת לזקפה חלשה או קצרה מידי, ירידה הדרגתית ברמות ההורמון טסטוסטרון החל מגיל 30 המשפיעה על החשק המיני ועל תפקוד כלי הדם, העצבים ורקמות החיבור בגופי הזקפה, וכן עקב מחלות הנפוצות בגיל המבוגר, כגון מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, סוכרת ויתר שומנים בדם, המתבטאות בירידה בזרימת הדם אל הפין. 

למה יש זקפות לילה וזקפת בוקר?

זקפת הבוקר היא אותה תופעה אוניברסלית המשותפת לגברים וכן לילדים, לתינוקות ולעוברים זכרים. אך לא באמת מדובר בזקפה בודדת שמתרחשת עם היקיצה, אלא בסדרה של 5-3 זקפות ספונטניות במהלך הלילה, שהאחרונה שבהן היא זקפת הבוקר הידועה.

זקפה בזמן השינה אינה קשורה דווקא לחלומות ארוטיים, לפעילות מינית שהתרחשה לפני השינה או לשלפוחית שתן מלאה, אלא לשינויים פיזיולוגיים, עצביים והורמונליים שמתרחשים במהלך שנת חלום, שבמהלכה המוח מדכא את הפעילות של המוליך העצבי הסימפטטי ויש ירידה בנוראדרנלין - המעורב במניעת זקפה. וכשאין מה שידכא את יצירת הזקפה, היא פשוט מתרחשת באופן ספונטני. 

מה הסיבה הביולוגית לכך? אמנם אין על כך תשובה ברורה עדיין, אך אחת הסברות היא שהתפקיד של זקפות הלילה הוא לספק הזנה קבועה של דם עשיר בחמצן לפין, כדי לשמור על בריאות הרקמות ולמנוע היצרות של כלי דם והפרעות זקפה. כלומר למעשה, מדובר במעין סדרת אימוני לילה לפין. 

כשלפעמים מרגישים שנשבר ה*ין 

בפין אמנם אין עצמות, אך למרות זאת יש מצבים שיכולים לגרום לו להישבר. הפין מורכב משלושה גופים גליליים שכשהם מתמלאים בדם בעת פעילות מינית, נוצרת זקפה נוקשה. שבר של הפין עלול להתרחש במצב של זקפה, כמו למשל כשנוצרת בטעות "התנגשות" חזקה בעצמות האגן של בת.ן הזוג בעת קיום יחסי מין. שבר גם יכול להיגרם בעת אוננות אינטנסיבית במיוחד וגם עקב כיפוף חזק. הסימנים לשבר בפין כוללים צליל של 'קליק' המלווה בכאב חזק ונפיחות גדולה בפין, הופעת שטף דם באיבר ולפעמים באזור החיץ בינו לבין פי הטבעת, שצבעו משתנה בהדרגה מאדום לכחול או לשחור. מדובר במצב המצריך טיפול חירום כדי למנוע התפתחות עקמת של הפין, שבר כרוני ואין אונות. 

גופים דמויי מחילות ורקמה בשם טוניקה – הכירו את מנגנון הזקפה 

בגוף הפין קיימים שני גופי זקפה גליליים. הם נקראים 'הגופים המחילתיים' (Corpus Cavernosum ), משום שהם מורכבים מחללים שנוצרים בין כלי הדם הרבים, שיחד יוצרים מראה של מחילות. זקפה נוצרת כאשר יש הרפיה של רקמת השריר בגוף המחילתי וכלי הדם, וכפועל יוצא כלי הדם מתרחבים ומאפשרים זרימת דם מוגברת לגופים המחילתיים. במקביל, יש ירידה בכמות הדם שיוצאת מתוך הגוף המחילתי. באופן זה הגופים מתמלאים ואוצרים בתוכם כמות גדולה של דם, וכפועל יוצא, לחץ הדם בגופים המחילתיים עולה והפין הופך לקשה וזקוף. הגופים המחילתיים עטופים ברקמת חיבור אלסטית הנקראת 'טוניקה אלבוגינאה'. היא מעניקה לפין את צורת הגליל שלו, את היכולת לשנות את גודלו בזמן גירוי מיני והיא גם מהווה מבנה חיוני האחראי לנוקשות של האיבר בזמן זקפה. את הטוניקה אלבוגיניאה חוצה רשת של ורידים שתפקידם לנקז את הדם מגופי הזקפה בתום הפעילות המינית. אך במצב של ריגוש מיני, רקמה זו נמתחת, הוורידים שחוצים אותה נלחצים ונאטמים וכך הדם אינו יכול להתנקז דרכם החוצה. באופן זה נוצרת ונשמרת הזקפה.

הרבה יותר גדול ממה שנראה לעין – האיבר גברי

מרבית הגברים ישמחו לדעת שהאיבר שלהם ארוך לפחות בשליש ממה שהם חושבים, מהסיבה הפשוטה שבערך שליש מאורך הפין נמצא בעצם בתוך הגוף. ממש כפי שבטבע אנחנו לא רואים את כל העץ לאורכו, אלא רק את החלק שמעל האדמה, כך איננו יכולים לראות את שורש הפין שנמצא בחלק הפנימי של האגן ומחובר לעצם הפוביס. לכן כשיש משקל יתר ועודף שומן בטני החלק החיצוני של הפין קצר יותר. אחת מהתגליות המפתיעות ממחקר ייחודי שתיעד באמצעות הדמיה MRI)) את הפין לכל אורכו, היא שבמצב של פעילות מינית בתנוחה המיסיונרית לפין יש צורה של בומרנג.   

הידעתם שיש קשר בין רכיבה על אופניים להפרעות זקפה?

מתוצאות אחד המחקרים הגדולים שנעשו בתחום עולה, כי גברים שרכבו על אופניים לפחות 3 שעות בשבוע נמצאו בסיכון  לפתח הפרעות זקפה מתונות או חמורות. מדוע זה קורה? נמצא כי רכיבה ממושכת על אופניים גורמת ללחץ מוגבר על אותו אזור קטן בין פי הטבעת לשק האשכים שנקרא 'חיץ הנקבים' (פירנאום בלעז) המכיל בתוכו מבנים אנטומיים רגישים. למשל, לחץ מוגבר על העצב הפודנדלי כתוצאה מישיבה לאורך זמן על מושב אופניים צר ונוקשה יכולה לפגוע בתקשורת העצבית בין המוח לפין ולהוביל לירידה בתחושה באזור איבר המין ולעתים להפרעת זקפה זמנית. לחץ מתמשך על אזור חיץ הנקבים אף עלול לגרום לירידה זמנית בזרימת הדם והחמצן אל הפין, ולאורך זמן להוביל להפרעות זקפה. 

מדוע כדורים כמו ויאגרה משפיעים על הזקפה רק למספר שעות?

ויאגרה היא אמנם תרופה פופולרית לטיפול בהפרעות זקפה, אך היא אינה מטפלת או פותרת את הבעיה מן השורש, אלא היא מסייעת להגביר את זרימת הדם אל הפין לזמן קצוב בלבד כדי לייצר זקפה. כעיקרון, ההשפעה של התרופה על נוקשות הזקפה נשמרת לפרק זמן של 4 שעות בממוצע.  זה קורה משום שלאחר ספיגת התרופה בגוף, אנזימים בכבד מתחילים לפרק באופן הדרגתי את החומר הפעיל שבה. כך, לאחר 4 שעות לערך, הרמה של החומר הפעיל בדם פוחתת ב- 50%, בהשוואה לרמת השיא בשעתיים הראשונות לאחר נטילת התרופה. בשלב זה החומר כבר אינו מספיק אפקטיבי כדי לייצר זקפה נוקשה.  

האם לעיסת גת משפרת את תפקודי הזקפה?

בארצות תימן ואתיופיה מקובל ללעוס את העלים הטריים של צמח הגת, משום שהם מכילים חומר פעיל שפועל בגוף כמו אמפטמין - סם מעורר בעל השפעה משנת-תודעה שכוללת תחושת אופוריה מתונה. מלבד זאת, רבים טוענים כי לחומר הפעיל יש השפעה על החשק המיני והזקפה הגברית, אך האם זה באמת נכון? 

אמנם המחקר המדעי על השפעות הגת על תפקודי הזקפה עדיין מצומצם, אך מתוצאות המחקרים עולה כי גברים הצורכים גת בכמות מתונה-גדולה לאורך זמן עלולים לחוות דווקא הפרעות בזקפה.  סקירות מדעיות שונות העלו כי מלבד אין אונות, לעיסת גת לאורך זמן יכולה אף לפגוע בחשק המיני ובתהליך יצירת הזרע וכן לגרום לירידה ברמות ההורמון טסטוסטרון בדם. 

האם סיגריות אלקטרוניות עלולות לפגוע בזקפה?

עישון מהווה גורם סיכון מובהק להפרעות זקפה אך מה לגבי השימוש בסיגריות אלקטרוניות? לאחרונה מחקר ראשון מסוגו מצא, כי גברים בגילאי 20-65 ללא היסטוריה של מחלות לב שהשתמשו באופן יומיומי בסיגריות אלקטרוניות, היו בסיכון פי 2.4 לדווח על הפרעות זקפה, בהשוואה לגברים שלא השתמשו בסיגריות אלקטרוניות.

מדוע זה קרה? משום שסיגריות אלקטרוניות  מכילות ניקוטין וכימיקלים מזיקים שנספגים אל זרם הדם וגורמים להיווצרות של רדיקלים חופשיים – מולקולות שגורמות לפגיעה בכלי הדם, כולל אלו שבפין. כתוצאה מכך, נפגעת היכולת של כלי הדם להתרחב כדי לאפשר זרימת דם מוגברת אל הפין ויצירת זקפה.  מחקרים נוספים הראו כי נוזלי המילוי של סיגריות אלקטרוניות עלולים לגרום לירידה ברמות ההורמון טסטוסטרון וזהו גורם סיכון נוסף להתפתחות הפרעות זקפה.     

בשביל שפיכה לא צריך שכל  

מסתבר שהשפיכה כשלעצמה (בניגוד לאורגזמה), היא בכלל עניין רפלקסיבי, כלומר היא אינה נשלטת ישירות על ידי המוח, אלא קורית מעצמה ברגע שמגיעים לרמת ריגוש מיני מסוימת המהווה את נקודת האל-חזור. האות העצבי לשפיכה מגיע מאזור בחוט השדרה שאחראי על תפקודים מיניים שונים.

בשלב הראשון, צינורות הזרע המובילים את נוזל הזרע מכל אשך דרך השופכה, מתכווצים כדי לפלוט את הזרע לכיוון בסיס הפין ובו בזמן בלוטת הערמונית, ושלפוחית נוזל הזרע מפרישה חלק מנוזל הזרע. מאותו רגע השפיכה כבר לא ניתנת לעצירה.

בשלב השני, שרירים בבסיס הפין מתכווצים כל 0.8 שניות ובכך "יורים" את הזרע אל מחוץ לפין במספר "התזות".

עישון עלול לקצר את הפין

מחקרים מראים שניקוטין בסיגריות רגילות ואלקטרוניות פוגע בזרימת הדם לאיברי הגוף, כולל אל הפין, ובכך מונע מהפין להימתח לכל אורכו. כתוצאה מכך, עישון כרוני יכול לגרום להתקצרות של הפין ב- 1 ס"מ בממוצע בכל שנה ואף לירידה בהיקף הפין.

לאבותינו הקדומים היו קוצים על הפין

 כן כן, אתם קוראים נכון. קיימת השערה כי בעבר הרחוק, כחלק מתהליך האבולוציה, לפין האנושי היה מראה מרתיע למדי, משום שבאותה נקודת זמן ראש הפין היה מכוסה במעין מבנים קוצניים (כמו שיש לחתולים ולשימפנזות). למדענים אמנם לא ברור לגמרי מה היה התפקיד הפיזיולוגי של קוצים אילו, אולם אחת ההשערות היא שהם אפשרו מין "חפוז" משום שהם גרמו לזקפה די מהירה. השערה נוספת היא, שהקוצים התפתחו כדי להסיר שאריות זרע שהשאירו גברים אחרים ("מתחרים") בנרתיק של האישה, או לחלופין, הקוצים פצעו את רקמת הנרתיק ובכך הפחיתו את הסיכוי שהאישה תקיים יחסי מין עם גברים נוספים. 

למה אתם נרדמים מיד אחרי האקט המיני?

עבור נשים רבות הנחירות שמגיעות מיד לאחר הסקס היא אחת מעובדות החיים היותר מתסכלות. מדוע זה קורה? לביוכימיה של האורגזמה הגברית פתרונות. מחקרים מראים שבמהלך השפיכה, משתחרר קוקטייל של כימיקלים הכולל הורמונים ומתווכים עצביים, כגון נוראדרנלין, סרוטונין, אוקסיטוצין, פרולקטין ואחרים. הפרשת ההורמון פרולקטין מקושרת גם לתחושת הסיפוק לאחר אקט המיני וגם ל'תקופת חוסר התגובה' – אותו פרק זמן הנדרש להתאוששות לפני שניתן להגיע לעוררות מינית שוב. עוד ידוע, כי רמות הפרולקטין בדם עולות בזמן השינה – מה שמצביע על קשר חזק בין הפרשה מוגברת של פרולקטין במהלך האורגזמה לבין הצורך המיידי בהירדמות. עובדות אילו גם מסבירות מדוע גברים מרגישים מאוד רדומים לאחר יחסי מין אך פחות לאחר אוננות: מסתבר שבשפיכה במהלך יחסי מין משתחררת כמות פרולקטין הגדולה פי 4 מזו שבשפיכה לאחר אוננות.  גם הכימיקלים אוקסיטוצין ו-וזופרסין משתחררים במהלך אורגזמה ומקושרים לשינה, משום שהם נלווים לשחרור של מלטונין – ההורמון העיקרי שמווסת את השעון הביולוגי שלנו. אוקסיטוצין הוא הורמון שמפחית את רמות המתח בגוף ומאפשר רגיעה והירדמות.

כשהגיל עולה הרגישות יורדת

מחקרים מראים כי הרגישות של הפין פוחתת עם הגיל ונראה כי הירידה המשמעותית ביותר מתרחשת בין גיל 65 ל- 75. מדוע זה קורה? עם הגיל יש ירידה באיכות החושים באופן כללי, לכן הצורך במשקפי קריאה, ויש ירידה באיכות השמיעה וכן בתחושה. כמו כן ההורמון טסטוסטרון הוא מרכיב חשוב בין היתר בתשוקה והחשק המיני. אולם החל מגיל 30 רמת הטסטוסטרון בדם הגבר יורדת בממוצע של 1% בכל שנה, ועם השנים עשוי להתפתח מחסור בטסטוסטרון. כפועל יוצא, תתכן ירידה תלוית-גיל ברגישות ובתגובתיות של איבר המין לגירוי מיני כמו גם הפרעות זקפה. ניתן לאבחן ירידה בטסטוסטרון באמצעות בדיקת דם פשוטה ובמקרה הצורך לקבל טיפול הורמונלי בטסטוסטרון.

על ויברטור רפואי לגברים כבר שמעתם? 

חבלות הגורמות לנזק לחוט השדרה הן מבין הפציעות הקשות שקיימות. במקרים רבים הן עלולות להסתיים בנכויות בדרגות חומרה קשות, שאליהן עשויה להתלוות גם פגיעה בתפקוד המיני. אצל גברים הפגיעה בתפקוד המיני עלולה לכלול חוסר יכולת להגיע לשפיכה, בין אם באוננות או ביחסי מין – כפי שקורה בכ- 90% מהמקרים. עבור גברים אלו נוצרת בעיית פריון המונעת מהם את האפשרות להפוך לאבות ביולוגיים, עובדה אשר פעמים רבות יוצרת תסכול גדול מאוד. אולם כיום, עם התפתחות הטכנולוגיה הרפואית, קיימות שיטות חדשניות להפקת זרע במצבים אלו. אחת מהן מבוססת על שימוש בוויברטור ייחודי שפותח במיוחד לצורך רפואי, המוצמד אל הפין במטרה לעורר את רפלקס השפיכה. 

מין הוא לא רק לצעירים

מקובל להניח כי רק מיעוט של נשים וגברים בגיל המבוגר מקיימים יחסי מין, משום שלאחר גיל מסוים המיניות הופכת לחלק חסר חשיבות בחיים ואנו נעשים אדישים למין. אולם להנחה זו אין שום אחיזה במציאות. מחקרים מצאו כי הגיל כשלעצמו אינו מפחית מהצורך או מהתשוקה למין, אינו משפיע על שבעות הרצון מחיי המין ופעילות מינית בגיל השלישי היא בהחלט הסטנדרט, בפרט כשיש פרטנר קבוע בחיים. מתוצאות סקר נרחב שנערך בארה"ב עולה, כי 40% מהאנשים בגילאי 65-80 הם פעילים מינית במידה כזו או אחרת, וכמעט 2/3 מהאנשים בטווח גילאים זה נמצאים בקשר רומנטי, מתוכם 54%  פעילים מינית באופן קבוע.

על בעיות בחדר המיטות: עד כמה הפרעות זקפה נפוצות?

הפרעות זקפה מוגדרות כמצב כרוני בו הגבר לא יכול להשיג או לשמור על זקפה נוקשה דיה לקיום יחסי מין מספקים, לתקופה שמעל 3-6 חודשים. מדובר בבעיה הנפוצה ביותר בתחום התפקוד המיני של הגבר ממנה סובלים כ-350  מיליון גברים ברחבי העולם. הפרעות זקפה אמנם יכולות לקרות בכל גיל בקרב גברים פעילים מינית, אך השכיחות הולכת ועולה עם הגיל: כ- 10-20% מהגברים מתחת לגיל  40 לוקים בה, לעומת 50% מהגברים בגילאי ה- 50 ואילך, וכ- 70-95% מהגברים בגילאי ה- 70 ואילך. בישראל בלבד בכל שנה מאובחנים כ- 70 אלף גברים חדשים עם הפרעות זקפה. 

איזה רופא מתמחה בטיפול בהפרעות זקפה?

כשהפרעות זקפה נובעות מבעיות רגשיות כגון חרדת ביצוע, לחץ או בעיות במערכת היחסים כדאי לפנות למטפלים מיניים מוסמכים. כשההפרעות בזקפה נובעות מבעיה גופנית כלשהי (כמו סוכרת או מחלות כלי דם), רופא המשפחה יוכל להציע טיפול קו-ראשון  בתרופות השייכות למשפחה הנקראת 'מעכבי האנזים'PDE5  (כגון ויאגרה וסיאליס) אותן לוקחים לפני המגע המיני. במידה ובדיקות הדם יצביעו על מחסור בהורמון טסטוסטרון, יתכן כי הרופא יפנה את המטופל לרופא אנדוקרינולוג המתמחה בטיפול בבעיות הורמונליות. במידה והמטופל לא הגיב מספיק טוב לטיפול התרופתי או במקרה שהוא אינו יכול לקבל טיפול תרופתי מסיבות שונות, הוא יופנה לאורולוג  המתמקצע בתחום התפקוד המיני לקבלת טיפול קו-שני, כגון משאבת ואקום או הזרקת תרופה לעידוד זקפה לפין. במקרים מסוימים  המטופל יזדקק לניתוח להשתלת תותב בפין או ניתוח מעקף בפין – המבוצעים על ידי אורולוגים מומחים. 

טיפול שורש – הטכנולוגיה החדשנית שמשקמת את מנגנון הזקפה

הטיפול החדשני ביותר בהפרעות זקפה מבוסס על טכנולוגיית גלי-רדיו (RF), ומיועד לשיקום מנגנון הזקפה והשגת זקפה באופן טבעי וספונטני לטווח הארוך. הוא מתבצע באמצעות ורטיקה® - מכשיר רפואי פטנטי לשימוש ביתי. אנרגיית גלי הרדיו גורמת לחימום פנימי מבוקר של רקמות הזקפה בפין במטרה לעודד ייצור של סיבי קולגן חדשים לחיזוק רקמות הזקפה ולמניעת בריחת דם מהפין בעת פעילות מינית. בנוסף, הטיפול תורם לשיפור זרימת הדם אל הפין על ידי עידוד יצירת כלי דם חדשים באיבר. הטיפול מטפל בשורש הבעיה, ומאפשר למטופל לחזור וליהנות מזקפה ספונטנית, ללא תלות בתרופות או באמצעים אחרים לשיפור הזקפה. הוא מתבצע בבית, בתדירות של כפעמיים בשבוע למשך 15-30 דקות, ובמחקר קליני ישראלי הודגם שיפור מעל 85% בתפקודי הזקפה לאחר השימוש במכשיר. 

הכותב הוא אורולוג בכיר וסקסולוג והנשיא לשעבר של האגודה האירופאית לרפואה מינית