יש מאכלים של כדאי לשלב ביניהם באורחה מסיבות בריאותיות. למשל ההפרדה בין בשר לחלב היא נכונה רק מבחינה הלכתית, למי ששומר, אלא גם מבחינה בריאותית. אבל מה לגבי מאכלים אחרים? ד"ר מאיה רוזמן התייחסה לנושא בתגובה לשאלת מאזינה שתהתה לגבי הטענה שלא כדאי לשתות קפה אחרי שאוכלים בשר בקר. 

אוהבים בשר? כל מה שצריך לדעת על דיאטת הפליאו
קפה גורם לכאבי ראש ולמיגרנות? מאיה רוזמן עושה סדר

התזונאית הסבירה ש"לא כדאי לשתות קפה אחרי מאכלים שיש בהם ברזל, כי בקפה יש חומרים שקצת סופחים ברזל ומונעים את ספיגתו בגוף. זה לא קשור לחלב ולקפאין, אם רמות הברזל אצלך בדם תקינות, את לא צריכה לקחת את זה כך". 

לאחר מכן סיפרה המאזינה כי בעלה לוקח כדור ברזל של 40 מ"ג. על כך השיבה רוזמן כי "הכדורים ברובם מכילים כמות מטורפת של ברזל, הרבה יותר ממה שהגוף צריך, ולצערי גם הרבה יותר ממה שהוא מסוגל לספוג. תחשבי שהמזון הכי עשיר בברזל, לדוגמה כבד בקר, מכיל 7 מיליגרם ברזל. הגוף שלנו מבחינה ביולוגית לא נולד ליטול כדורי ברזל אלא לאכול. אז יש במעיים מהטבע מקום לספוג 7 מיליגרם ברזל. בצילומים לכתבה ראיתי בחורה שלוקחת 400 מיליגרם ברזל, שאלתי אותה 'מה תעשי עם 400? הגוף יכול לספוג 7. מה קורה לשאר? עושים עצירות וכאבי בטן, ולפעמים משפיע על סוג וצבע הצואה, ואני חושבת שזה מיותר לגמרי. שיגיד תודה שזה מה שיצא לו ולא משהו של 400. הגוף לא יספוג את כל ה-40 הללו, וגם אם הוא ישתה קפה או לא אין הבדל כבר". 

מאזינה: אז הוא לא צריך לאכול בקר?
רוזמן: "בבקר אין רק ברזל. יש שם חלבון, אבץ, B12 ועוד דברים. אם הוא לא רוצה בקר שיימצא אותם במקום אחר. אם הוא לוקח כדור שישתה קפה ויאכל בשר, אם אנחנו מתייחסים רק לברזל". 

לאחר מכן שאלה המאזינה האם כדאי לאכול ענבים שחורים. על כך השיבה התזונאית: "בטח. זה כמו מים, מבחינת הפוליפנולים שמונעים הסתיידות עורקים זה מעולה, רק אם אין לך סוכרת, כמובן, כי האינדקס הגליקמי של הענבים מאוד גבוה, ותקחי בחשבון שכוס ענבים זה אומר שלא צריך לספור אותם, אך זה נחשב כמנת פרי של 100 קלוריות ו-2 כפיות סוכר פירות".

מאזינה: סרדינים יש בשמן זית ואחר. מה עדיף?
מאיה: שמן זית כי הוא יותר איכותי, הסידן בסרדינים, הדג עם עצמות ולכן יש בסרדינים המון סוכר זמין. 

מאזינה: כדור ברזל באמצע או אחרי האוכל?
מאיה: הייתי לוקחת עם כדי שהברזל לא יעלה לו למעלה והוא ירגיש טעם לוואי. 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm