בתי בת השלוש נמצאת בתהליך גמילה מחיתולים, אך עדיין מטילה מדי פעם שתן על הרצפה. מה לעשות?

"אני לא יודעת בדיוק למה זה קורה, ובתוך הדרכת הורים היינו בטוח עולים על זה, אבל אין לי ספק שיש פה איזושהי התרסה. מעבר לזה, אם תשימי לב, תראי שהיא תמיד עושה את זה כשאת רואה, ולא כשאת לא נמצאת לידה. יכול להיות שמשהו קרה: אחות קטנה, ריב ביניכם, שינוי כלשהו בבית שהיא מגיבה לו, משהו שקרה במשפחה".

"הרבה פעמים אנחנו לא יכולים באמת לדעת מה מתרחש בלבם של ילדים קטנים, ומה גורם להם להגיב בצורה כזו או אחרת. זה מנחם לדעת שקקי היא דווקא כן עושה כמו שצריך, ובגן היא הולכת לשירותים כמו כולם. תגידי לה שרק היא מחליטה איפה היא רוצה לעשות פיפי ותגרמי לה להרגיש שהשליטה בידיים שלה. תסבירי לה שבפעם הבאה שהיא תשתין על הרצפה, את תבואי עם סמרטוט ותבקשי ממנה להביא בגדים נקיים להחלפה. קחי בחשבון שלא הרבה זמן אחרי השיחה הזו היא תנסה אותך ותעשה פיפי על הרצפה. תעמדי מאחורי המילים שלך ותגידי לה להביא בגדים נקיים, בזמן שאת תנקי את זה".

"מעבר לזה, קחי אותה לכיור ותניחי בו כוס ריקה. עם בקבוק מים של חצי ליטר תראי לה שבכל פעם שהיא אוכלת או שותה משהו נוזלי השלפוחית שלה מתמלאת בנוזלים. תשפכי מים עד שהכוס מלאה, ותגידי לה שכשמדגדג לה היא צריכה לקרוא לך, ויחד תרוצו לשירותים. ככל שתתעלמי מזה היא תמשיך לעשות לך דווקא, לכן את צריכה לטפל בזה בצורה עניינית - בלי מבטים קשים, בלי הערות. בתוך תקופה קצרה היא אמורה לעבור לעשות פיפי באסלה".

אני אמא לארבעה: בת 5.5, בן 4, בת 3 ובן שנה ושלושה חודשים. מרגישה שיש תחרות גדולה בבית, במיוחד בין הילדים הגדולים. איך להתמודד?

"תחרות בבית זה דבר מאוד נורמלי, ואני הייתי מגדירה אותה כזרז לניסיונות הצלחה. תחרות משפיעה על הילדים, מקדמת אותם ודוחפת אותם קדימה. בו בזמן חשוב לזכור שכמו שוקולד או ספורט - כשיש יותר מדי תחרות זה לא טוב, וחשוב שנלמד את המינון הנכון עבור ילדינו. מתי תחרות היא לא טובה? כאשר אנחנו רואות שעל כל דבר הילדים מתחילים לריב. לצורך העניין, אם אני מפרגנת לילד אחד על ציור שצייר והשני יוצא בסערה מהחדר ואומר 'גם אני ציירתי ציור יפה', זו תחרות לא בריאה".

"בסיטואציות כאלה אמהות רבות נוטות להיכנס למגננה, ואפילו להתנצל, בלי לשים לב שהדרך למנף את המצב לטובת התפתחות הילד היא פשוטה: הרי אם ילד יראה שקניתי משהו לילד אחר, יבכה ויבקש גם, אני לא צריכה להתנצל ולהגן על עצמי, כי מה הוא ילמד מזה? יש להסתכל על כל התהליך באופן חינוכי ולזכור שמה שאנחנו רוצות הוא שהילדים ילמדו להתאפק, ושכל אחד יקבל את מה שהוא הכי זקוק לו".

"אם את כל הזמן עסוקה בלייצר איזונים בבית, ומנסה לפצות ולרצות את כל הילדים, את עושה נזק גדול מאוד. אם קנית גומייה לילדה הגדולה והילד הקטן שואל למה לא קנית גם לו משהו, את יכולה להגיד לו שלא היה בחנות הזו שום דבר לבנים, ולכן לא קנית. אם הוא ימשיך לדבר איתך על זה, תקומי ותלכי. בשורה התחתונה את רוצה שהילדים יידעו שאת אוהבת מאוד את כולם, ולפעמים מישהו מקבל משהו והשני לא, אבל זה לא מדד לשום דבר".