מה הכי בריא, או מה הכי פחות מזיק - שמן, חמאה או מרגרינה? ד"ר מאיה רוזמן עסקה בסוגיה בתוכניתה ב-103FM והסבירה מה הכי כדאי לצרוך וממה מומלץ להתרחק.

מכה עולמית: מהו דיכאון, כיצד מזהים ואיך מטפלים במחלה
יפה ולבנה: כך תיפטרו מהכתמים הצהובים על הכרית שלכם

שמן

"זאת ההגדרה של כל שומן שמופק מצמחים בלבד. ברוב המקרים זה שומן בלתי רווי בצורה הכי פשוטה שאפשר להגדיר מה זה שומן בלתי רווי אז זה מולקולות מכופפות שלא נקשרות לאחרות – ולכן זה נוזלי. יש גם שמנים צמחיים שחלק מהם רווים (מולקולות ישרות שכן נקשרות לאחרות) כמו שמן קוקוס או שמן דקלים. שמנים צמחיים אינם גורמים למחלות לב. שמנים צמחיים כולם מכילים כ-900 קלוריות במאה גרם, כ-50 קלוריות בכפית. לא משנה אם זה שמן זית או שמן שומשום או אפילו שמן גזר", אמרה רוזמן.

"שמן זה שמן. שמן מזוכך? לזרוק לפח. כל שמן שקונים, שכתוב עליו מזוכך או זך, סימן שהוא הופק בטמפרטורות גבוהות שהרסו את כל היתרונות הבריאותיים של השמן. לא רק הרסו, לצערנו, שמן כזה עלול להזיק לבריאות", הוסיפה.

אז מה כן לקנות?

"כל שמן שכתוב עליו 'לא מזוכך', או שכתוב עליו שהופק ב'כבישה קרה'. בשמנים האלו יש הרבה ויטמינים, חומצות שומן חשובות, וערך תזונתי גבוה".

חמאה

לדברי ד"ר רוזמן, "זה שומן מן החי, רווי. בגלל שהמולקולות ישרות ונקשרות, זה מוצק ולא נוזלי כמו שמן צמחי. האם זה רע לבריאות? לא, ממש לא. אומנם חשבו ככה במאה הקודמת, אולם כיום יודעים שמחלות לב זה לא משומן רווי ולא מכולסטרול, אלא מפחמימות ומאכלים מתועשים. היום ההמלצה היא לצרוך יותר קלוריות משומן (גם רווי) ופחות מפחמימות. הקלוריות הן כמעט כמו של שמן. 700 קלוריות למאה גרם, ו-50 קלוריות לכפית (רק כי היא יותר גדושה)".

מרגרינה

"שמן צמחי נוזלי שרצו להפוך אותו ל'חמאה ללא כולסטרול' שהיא גם פרווה. בצורה כימית במעבדה הפכו את המולקולות ל'ישרות' במקום 'כפופות' ואז הן נקשרות ונהיות כמו חמאה. זה השומן הכי גרוע שיכול להיות, נקרא גם טראנס, גורם מספר 1 למחלות. לא להכניס הביתה! יש היום מרגרינות 'ללא שומן טראנס' שמכילות בעיקר סיבים תזונתיים מסוימים כדי 'להקשות' את השמן למרקם חמאה. לדעתי זה עדיף אם כבר אבל עדיין נחשב למוצר מתועש ובלתי רצוי לנו", סיכמה.

האמור בכתבה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד