בפינת המחקר השבועית בתוכניתה ב-103FM חשפה ד"ר מאיה רוזמן מחקר שבודק האם דיאטה בה מורידים לחלוטין את מאכלי הגלוטן באמת יעילה, או סתם מקשה על הירידה במשקל. "'ללא גלוטן' זו הגדרה שנשמעת יותר מדעית לדיאטה - בלי קמח לבן, לחם, מאפים, עוגות ובכלל כל מה שתורם לנו את רוב הקלוריות המיותרות, וגם עושה חשק לעוד. בסך הכל מדובר בתפריט שיכול בהחלט להיות מאוזן ובריא, אבל לא בהכרח דל קלוריות", אמרה. 

"נשק יום הדין": כל מה שצריך לדעת לקראת הדיון הדרמטי בחוק הנבצרות
אמן החושים נמרוד הראל: "יש אינסוף דרכים לתמרן אנשים, ביבי מומחה בזה"

"אפשר להכין עוגות עם קמח ללא גלוטן, מאפים, בורקס, קרואסונים, פסטה ובכלל את כל הדברים עתירי השומן. זה שאין בהם גלוטן, ואפילו סוכר, זה עדיין לא אומר שהם דלים בקלוריות, דלים בשומן, או מתאימים לדיאטה", הוסיפה רוזמן והסבירה: "ירידה במשקל מתרחשת אך ורק אם מוותרים על מאכלים עתירי קלוריות ומגיעים לצריכת קלוריות נמוכה יותר מהשריפה היומית, ולא חשוב אם זה עם או בלי גלוטן".

האם מי שבכל זאת מוותר על גלוטן פוגע בבריאות שלו? "לא", הבהירה ד"ר רוזמן. "וזאת השאלה החשובה בעצם. נניח שאני לא רגישה לגלוטן וסתם על דעת עצמי החלטתי לוותר על גלוטן – האם יש בגלוטן משהו שהגוף צריך? ממש לא. אין בעיה להרכיב תפריט מאוזן ואפילו בריא יותר ללא קמח (לבן או מלא). לחם וחיטה הם לא מרכיב הכרחי בתזונה שלנו, ויש הרבה תחליפים אפילו יותר בריאים. אבל – לא בהכרח".

לסיום אמרה: "לפי מחקר שבוצע בנושא ופורסם לאחרונה בירחון האמריקאי לתזונה קלינית, אנשים שוויתרו על גלוטן בחרו במקומו במוצרים עתירי פחמימות ריקות אחרות – קמחים של אורז לבן, תירס לבן, עמילן תפוחי אדמה ושאר התחליפים, ולא רק שלא שיפרו את התזונה – הם הפכו אותה ליותר גרועה וכזאת שמעלה סיכון למחלות. אז אם אתם רוצים לוותר על גלוטן מסיבות שאינן רפואיות - לפחות תעשו את זה כמו שצריך".

האמור בכתבה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד