אני בן 39, מובטל ועדיין גר אצל ההורים. לפני כמה שנים אבחנו אותי כחולה במניה דפרסיה, אבל רופאים אחרים טענו שזו טעות באבחנה. לצערי לא הייתה לי מערכת יחסים משמעותית אף פעם, וחוץ מהביקורים שלי בחדר כושר אין לי יותר מדי סיבות לחייך. אני מפחד שאתקע כל חיי באותו המקום. מה דעתך?


"אני לא רופא, אבל מתוך ניסיון של למעלה מ־20 שנה, אני חושד שייתכן שיש לך OCD בשילוב הפרעות קשב וריכוז, והדבר גורם לך לאי־סדר בחיים. יש משהו שמפריע לך לתפקד, והדבר מתבטא בבעיות שהצגת בתחום המקצועי שלך, ובחוסר היכולת שלך למצוא זוגיות יציבה. אתה חייב להתחיל לחשוב איך אתה מנצח עם עצמך, ולא איך אתה מנצח את עצמך.



אם אתה אומר לי בעצם שיש תחום אחד שגם אם יעירו אותך באמצע הלילה אתה תבין בו ותדע מה לעשות, אז למה אתה לא עובד בו? מרוב שאתה פוחד מאיך תתפרנס אתה מפספס את העיקרון, ואני מבין שזה לא פשוט לך, אבל אם אתה כבר כמה שעות בחדר כושר למה שלא תעבוד בו? הרי אם תעבוד תקופה כשכיר בחדר כושר תוכל להתקדם ולהפוך להיות מאמן אישי.



יש מערכת יחסים אחת שאתה יודע לתחזק אותה בחיים, והיא מערכת היחסים שלך עם חדר הכושר שבו אתה מבקר לעתים קרובות, ואני אומר לך - תשתמש בזה. יש סביבה שמרגיעה אותך, אז למה שלא תשמש בזה לפרנסתך? תנסה לחשוב איפה נוח לך, ותתקדם משם. חדר כושר לא מצריך ניהול תקשורת מורכבת מדי עם אנשים. אני במקומך לא הייתי חושב פעמיים".



אני בת 25, מאורסת ועתידה להתחתן בקיץ הקרוב. יש לנו 300 אלף שקלים למשכנתה, אבל הדירה שאנחנו מעוניינים להתגורר בה עולה קרוב לשני מיליון שקלים. מה עלינו לעשות בכדי להגיע למצב שבו נוכל לרכוש את הדירה, ולהגשים את החלום שלנו?
"לקנות דירה מבלי שיש הון עצמי גדול זה מתכון לאסון, וזוגות בתחילת דרכם חייבים להסתכל על עצמם כעל בית השקעות קטן, ולהבין את עקרון הריבית דריבית, עיקרון שעוזר לאנשים שלא הגיעו מרקע מבוסס לשפר את מעמדם הכלכלי. אם השקעתם 100 אלף שקלים והכסף נשא רווח - תשואה של 5%, בסוף השנה תרוויחו 5,000 שקלים, כך שיהיו לכם 105 אלף שקלים. אחרי השנה הזאת יהיו עוד רווחים - והפעם מ־105 אלף השקלים שהשקעתם תרוויחו 5,250 שקלים - עוד 5% תשואה. הכסף שהרווחתם בשנה הראשונה מההשקעה נשא עוד רווח בעצמו - 250 שקלים. זה קסם.



בחיים שלנו השיטה שונה, הרי אתם מרוויחים כסף שמשמש למחיה שלכם. אבל איפה הצמיחה? גם אם תקנו דירה בשווי 400 אלף, למשל, תצטרכו לקחת משכנתה של 100 אלף שקלים ותוכלו ליהנות מ־80% מהרווחים. דירה כזאת תניב לכם 5% תשואה, כלומר תקבלו ממנה 1,800 שקלים בחודש. בכל חודש תצטרכו להחזיר 800 שקלים על המשכנתה שלקחתם, כך שיישארו לכם 1,000 שקלים שאותם תשקיעו גם כן. בשורה התחתונה, אם הייתם קונים דירה, הייתם צריכים לשלם בכל חודש 5,000 שקלים למשכנתה, אז מה זה משנה אם תשלמו את הכסף הזה על שכירות? בשני המקרים אתם משלמים - או לבנק או לבעל הבית. כך שזה באמת לא משנה".



בעלי ואני מתגוררים בדירה של המשפחה. יש לנו דירה להשקעה באזור המיועד לפינוי בינוי עם משכנתה של חצי מיליון שקלים, ומעבר לזה חסכנו בצד חצי מיליון שקלים נוספים. כיום אנחנו מתלבטים אם עלינו לרכוש דירה נוספת להשקעה.
"כשמדברים על פינוי בינוי זה לא אומר שזה בהכרח יקרה, אף אחד לא יכול באמת להבטיח לך את זה או להיות ערב לכך. אני מציע שלא תוותרי על האפשרות לזכות בריבית דריבית רק בגלל משהו שאולי יקרה ואולי גם לא. אני מבין את הצורך לרכוש דירה נוספת, אבל מציע פתרון אחר: למה לא למכור את הדירה שלכם עכשיו, לשלם את המשכנתה, ולרכוש דירה ללא משכנתה?



"יש היום דירות בחצי מיליון שקלים ברחבי הארץ, מהעיר התחתית בחיפה (שבה גם אני רוכש דירות להשקעה מעת לעת) ועד לכרמיאל. תוכלו למצוא דירות בסכום הזה גם באזור הדרום. מעבר לזה, נסו לחשוב על אפשרויות השקעה נוספות. היום אנחנו כבני אדם נפתחים לאופקים חדשים. לא פעם אנשים בוחרים לבצע השקעות נדל"ן בחו"ל. יש מקומות בעולם שבהם השקעות בתחום הנדל"ן יכולות להניב לך תשואות יפות מאוד - החל מארצות הברית ועד ליוון וגרמניה. בהצלחה".