האם לדעתך ספירת קלוריות היא באמת השיטה הכי טובה לירידה במשקל?
“אחת השיטות הכי מוכרות לירידה במשקל או לשמירה על משקל תקין היא ספירת קלוריות, אבל אין כל ספק שמדובר בשיטה מאוד מתישה, לא תמיד מדויקת, שעלולה לעתים גם לעודד הפרעות אכילה. לתפיסתי עדיף להקפיד על תזונה בריאה, במקום לחשב אם פרוסת לחם קל מכילה 37 או 44 קלוריות. נכון, כשאני בונה למטופלים שלי תפריטי תזונה אני סופרת קלוריות, אבל גם כמות ויטמינים, סידן, ברזל, וחלבון. אני מודעת לעובדה ש־1,000 קלוריות מחלבונים אינן כמו 1,000 קלוריות מפחמימות. החלבונים מסייעים לנו לשרוף יותר קלוריות במהלך העיכול שלהם, וגורמים לתחושת שובע. אנחנו מנשנשים הרבה פחות כשאנחנו משלבים יותר חלבונים בתפריט היומיומי שלנו. דבר נוסף שחשוב להתייחס אליו הוא עניין טעויות היצרנים: כשכתוב על מוצר מסוים מספר הקלוריות ב־100 גרם, מדובר בתוצאה של מעבדה שמצאה את הערך הנקוב. מעבדה אחרת הייתה מוצאת ערך אחר. לצורך העניין, כשכתוב על פרוסת לחם קל שהיא שוות ערך ל־37 קלוריות זה לא בהכרח נכון. שימו לב שלא כל הפרוסות בדיוק באותו גודל ומשקל, מה שאומר שלא ייתכן שבכל הפרוסות אותו מספר קלוריות. בנוסף, גם כשסופרים לכאורה, לא מחשבים חלק מהקלוריות הנצרכות. הרי כשאדם הולך לפי תפריט קלוריות, הוא לא תמיד זוכר לציין את העובדה שהחלב שהוא מכניס לקפה שווה עוד כ־30 קלוריות, ומה קורה אם הוא שותה יותר מכוס אחת ביום? מדובר בכמה עשרות קלוריות ביום. בשורה התחתונה, אני תמיד בעד איזון ונזכרת במשפט שאבי ז”ל נהג לומר לי: ‘אנשים לא אוכלים קלוריות, הם אוכלים אוכל’, והרי כשאנחנו מקדישים יותר מדי זמן לספירת קלוריות, אנחנו נהנים הרבה פחות ממה שאנחנו אוכלים”. 

ברצוני לדעת אם שקשוקה היא באמת דיאטטית, או שמדובר במיתוס. 
"הביצים בשקשוקה מכילות את החלבון הכי איכותי מכל המאכלים, יותר מבשר, דגים וחלב. מבחינתי זהו החלבון שהכי מתאים לבניית הגוף, השרירים, השיער, וכן, גם מערכת החיסון שלנו. חשוב לזכור שבביצה קשה אחת יש רק 80 קלוריות, ואילו בחביתה מטוגנת עם ביצה אחת יש כ־150 קלוריות, בגלל השמן שנספג. שקשוקה ביתית שמכילה שתי ביצים, שתי כפיות שמן ועגבניות או רסק כבר תכיל כ־350 קלוריות. באומלט משתי ביצים כפי שמוגש בבתי קפה יש כ־400 קלוריות, ואילו במנה של שקשוקה בבית קפה עם הלחם בצד יש כ־700 קלוריות, בערך כמו מנת פלאפל". 

אילו אגוזים הכי טובים להורדת הכולסטרול והטריגליצרידים בדם? 
“מחקר שפורסם לאחרונה בירחון האמריקאי לתזונה קלינית בדק אילו מבין האגוזים הכי מועיל למצב בריאותנו. בין האגוזים שנבדקו מצאנו את אגוזי המלך, פיסטוקים, אגוזי לוז, קשיו ושקדים, כתורמים להפחתת הכולסטרול הרע. במחקר השתתפו 1,677 אנשים שצרכו תפריטים עשירים באחד מהאגוזים הנ”ל. לפי התוצאות, במקום הראשון זכו הפיסטוקים ואגוזי המלך בשל השפעתם על ירידת הכולסטרול הרע והטריגליצרידים”.

מה יותר משמין – שני משולשי פיצה או כריך בבית קפה? 
“אם נבחן משולש פיצה בעל בצד דק, עם ירקות כתוספת, נגלה שממוצע הקלוריות שלו עומד על כ־200. לעומת זאת, פיצה בעלת בצק עבה, עם תוספת כפולה של גבינה, עלולה להגיע גם להכפלה בקלוריות בממוצע. לפי בדיקה באחד מאתרי רשת בתי הקפה בארץ, מתברר שכריך גבינה צהובה מלחם קל מכיל כ־600 קלוריות, וכריך מלחם קל וגבינת חלומי מכיל כ־750 קלוריות, ולכן אין כל ספק שלא מדובר באפשרות הדיאטטית ביותר. נכון, מבחינה בריאותית לחם לבן שווה בערכו לבצק של פיצה, אבל אל לנו לשכוח שכמות הגבינה שנמצא על הפיצה מכילה בתוכה כמות גבוהה של חלבון, סידן וכדומה”. 

לפני כמה שבועות התחלתי דיאטה ובחרתי להחליף את הלחם בפריכיות בכדי לחסוך קלוריות. האם לדעתך מדובר בצעד נכון? 
“הייתי ממליצה לך לחזור בך ולבחור לשלב בתפריט היומי שלך לחם. הרי בסופו של דבר הכל תלוי באיזה לחם אתה בוחר. בעוד לחם מכיל כ־180 קלוריות לֹ־100 גרם ולחמים קלים יכולים להכיל אפילו פחות, הפריכיות למיניהן מכילות כ־330 קלוריות ל־100 גרם, כלומר פי שניים. זה שביחידה אחת של פריכית יש מעט מאוד קלוריות זה לא בגלל החומר ממנו היא עשויה, כי אם בגלל שהיא שוקלת ממש מעט ויש בה אוויר, שהוא, כאמור לא ממש משביע ורק יוצר אשליה”.