אני אם לשני ילדים בני 10 ו־15 ומעוניינת לעבור דירה לעיר אחרת במרכז. אביהם של הילדים ואני התגרשנו לפני כשנתיים, ואני חושבת על המעבר הזה תקופה ארוכה. כשסיפרתי להם על המעבר, הצעיר בכה וצרח, והבוגר יותר היה ממש בהלם. מהי הדרך הנכונה לספר לילדים על השינוי, ואיך לדעתך אוכל להסביר להם את היתרונות שלו? 
“אנחנו כאמהות מוציאות מהכוח אל הפועל הרבה מאוד החלטות בחיי היומיום של ילדינו. החלטות שלעתים אפילו מטלטלות את עולמם, כמו מעבר דירה, גירושים, פרק ב’ וכדומה. אמא רואה את טובת הילדים לנגד עיניה לאורך זמן, הראייה שלה מרחבית, בעוד ילדיה לא פעם נוטים להתבונן על ה’כאן ועכשיו’, ולהגיב בהתאם. יצרת להם טלטלה רצינית, אבל הם ייאלצו ללמוד איך להתמודד איתה.

"הילדים נמצאים בגיל ההתבגרות, הם רואים הכל בשחור או לבן, ולפעמים עלולים להגיד משפטים בסגנון ‘את הורסת לנו את החיים’. זה חלילה לא אמור להשפיע על ההחלטות שלך. את צריכה לתת לילדים את התחושה שאת יודעת שקשה להם, אבל את גם יודעת שהקושי הזה ייגמר, ויהיה להם יותר טוב ממה שטוב להם עכשיו.

"פני לכל אחד מהילדים בנפרד, ותנהלו שיחה אחת בנושא. תגידי להם שאת יודעת שזרקת פצצה כשדיברת על מעבר הדירה. תני לגיטימציה לרגשות שיציפו אותם, אבל באותה הנשימה תסבירי להם שבכל שינוי יש חשש, ולמרות הכל את סומכת על ההחלטה שלך, ועל הכוחות שלהם, ויודעת שהם יבינו את הערך שבמעבר הדירה למרות החששות שהם חווים”. 

בני בן השלוש נשאר בבית כשבוע בעקבות מחלה. מאז שהוא חזר לשגרה הוא משתולל בכל בוקר, נלחם איתנו, ומסרב ללכת לגן. כשאנחנו מחזירים אותו הביתה הוא רגוע ושלו, אבל עדיין מבקש להישאר על הידיים. מדובר בילד חכם מאוד, אבל עקשן. אני תוהה איך נצליח לעזור לו. מה דעתך?
“למרות שנקודת המוצא שלנו היא שאין שום דבר רע בגן, אם רוצים להיות בטוחים תמיד אפשר לבקש מגיס או קרוב משפחה שהגננת לא מכירה לבוא באמצע היום לביקור קצרצר במקום, ולחפש את הילד בעיניים, רק בשביל לראות מה מצבו. זה חשוב מאוד בכדי לראות אם מכבדים את הילד, שאין אף בריון שמציק לו.

"אפשרות נוספת היא לזכור שהילד חזר לגן לאחר תקופה ממושכת בבית, וייתכן שפשוט קשה לו להתרגל ולחזור לשגרה. הוא מאמין שאם ילחץ חזק יותר, אתם תשאירו אותו בבית. הילד החכם הזה מתעקש, ומבין שזה עובד לו. איך שהוא חוזר הביתה הוא נמצא על הידיים של ההורים שלו.

"אם אחרי שבדקתם וחקרתם גיליתם שאין מישהו או משהו שמפריע לו בגן אתם צריכים לפנות לילד ולהגיד לו שאתם שמים לב שבאחרונה הוא לא רוצה ללכת לגן, אבל חשוב לכם להדגיש בפניו שעד סוף השנה זה הגן שלו, והוא לא יעבור לגן אחר. תגידו לו שלאט לאט הוא יתרגל מחדש, ושאתם סומכים על הגננת והסייעת. הילד חייב להבין שהכוחניות שלו לא יכולה לנצח, והגיע הזמן לסדר מחודש בבית”. 

בני הבכור בן ה־15 הוא ילד טוב, חכם מאוד, וחברותי. לצערי, באחרונה גיליתי שהוא החל לשקר לי. זה התחיל בשקרים קטנים, והמשיך בהברזות מבית הספר. הוא משחק עם הטלפון שלו כל הלילה, ולא מתייחס לכללים של הבית. כיצד עליי להגיב לשינוי בהתנהגותו? 
"אם את מבינה שלילד שלך יש נטייה לשקר, חשוב שתדעי מה עומד מאחורי זה – יכול להיות שהוא לא רוצה לאכזב אותך, לכן מראש אל תשאלי אותו שאלות כמו 'הכנת שיעורים?' אם את יודעת שהוא לא הכין, או 'אכלת צהריים?' אם את יודעת שהכריך שלו עדיין נמצא בתיק.

"אני מבינה שמפריע לך שהוא נמצא הרבה עם הנייד שלו, אבל חשוב שתדעי שהסלולר הוא הקדמה, ולתפיסתי מי שלא הולך קדימה הולך אחורה. את לא יכולה למנוע ממנו להשתמש בסלולר, אבל את יכולה לצמצם ולהגביל את השימוש שלו. אם הוא משתמש בנייד עד השעות הקטנות של הלילה את יכולה להגיד לו שתישארי ערה כל יום עד חצות, ובדיוק בחצות את תיקחי לו את המכשיר ותשימי אותו מתחת לכרית שלך. אם הוא יתעצבן תגידי לו שאת לא רוצה להיכנס איתו למלחמה כי מי שקנה את המכשיר זו את ואביו, ולכן עליו להקפיד על חוקי הבית שיסייעו לו להתעורר ערני לבית הספר מבלי להבריז מהלימודים".