מאזינים התייעצו עם פרופ' רפי קרסו בתכניתו ב-103FM בנוגע לסוגייה יומיומית - כיצד להתמודד עם כאב ראש טורדני בבוקר, והאם ניתן ליטול כדור לשיכוך כאבים לצד כוס הקפה הראשונה? וגם - מה יכולה להיות הסיבה לכאבים חוזרים בשדיים, צורת הטיפול הנכונה ברמת ברזל נמוכה וכיצד להעלות את רמת האנרגיה ולהרגיש טוב יותר אחרי הליכים רפואיים פולשניים. 

אני בת 68 ובשנה האחרונה עברתי שני צנתורים וכריתת רחם. כיום רמת הברזל שלי בגוף מאוד נמוכה וההמוגלובין נמוך מאוד גם כן. אני מאוד עייפה, ותוהה מה עליי לעשות בכדי להרגיש טוב יותר. חשוב לי להדגיש שאני נוטלת כדור שמנטרל את חומציות הקיבה. מה דעתך?
"במצבים כאלה כדאי לתת עירוי ברזל לווריד, ובו בזמן עלינו לזכור שכשנוטלים כדורים שמנטרלים את חומציות הקיבה אנחנו עלולים לספוג פחות טוב ברזל וסידן. ההמלצה שלי היא שתפני לרופא ותציגי בפניו את הבעיה. לדעתי, סביר להניח שימליצו לך על עירוי ברזל ישירות לווריד. כיום יש שני סוגים של עירויים המיועדים לטיפול בנושא: הראשון נקרא וונופר, ונמצא בסל הבריאות, השני נקרא פרינג'קט, שהוא הרבה יותר טוב אבל גם הרבה יותר יקר. העירוי השני לא נמצא בסל, אך בעזרת ביטוח רפואי אפשר לקבל עליו החזרים. חשוב לי לציין שהכמות של עירוי זה קטנה יותר מהעירוי הראשון, אבל זה לא מעיד על טיבו". 

אני סובל מכאבי ראש ורוצה לדעת אם אפשר ליטול משככי כאבים ביחד עם כוס קפה?
"אני תמיד ממליץ למטופלים שלי ליטול כדורים עם מים, אבל במידה ומדובר בכאב ראש וסקולרי, זאת אומרת כאב ראש ממשפחת המיגרנה, בהחלט אפשר לשתות משככי כאבים יחד עם הקפה. הקפאין ידוע כמכווץ כלי דם, והדבר יכול לסייע למטופל בעת הכאב".

אני בת 47 ובשנים האחרונות סובלת מנחירות בלילה. הייתי במעבדת שינה וגם אצל רופא אף־אוזן־גרון ולא מצאו מה יש לי. באחרונה הלכתי למכון פרטי והציעו לי טיפול בלייזר. אני מתלבטת אם להיכנס לניתוח או לחפש פתרון אחר לבעיה. האם לדעתך יש קשר לעובדה שעליתי במשקל?
"ככל הנראה את סובלת מדום נשימתי בשינה. זו תסמונת שבאה עם נחירות קשות ואיכות השינה היא פחות טובה. תופעה זו גורמת לעלייה בלחץ הדם. הסובלים ממנה מתעוררים בלילה עם פה יבש וקמים לשירותים. בבוקר כשהם מתעוררים הסדין שלהם נראה כאילו הם נלחמו עליו כל הלילה, וברוב הפעמים הם מתעוררים בלילה אחד כמה עשרות פעמים, כשהם בכלל לא מודעים לזה. הדרך הכי טובה, אבל גם הכי קשה בכדי להתמודד עם התסמונת המדוברת היא לרדת במשקל.

לתפיסתי, אם תורידי כעשרה קילוגרמים ממשקלך כבר תראי שיפור משמעותי במצב, והנחירות תפחתנה בצורה משמעותית. יש גם את האפשרות להתאים לך מסיכת סיפאפ – מכשיר שמזרים אוויר שקיים בחדר דרך מתקן אוויר. זה משהו שמתרגלים אליו תוך שבוע. לדעתי המכשיר הזה עוזר למטופלים לישון שנת ישרים. כידוע, רוב האנשים נוחרים כאשר הם ישנים על הגב, ולכן בינתיים כדאי שתתפרי בגב הפיג'מה שלך מעין כיס עם רוכסן והכניסי לשם כדור טניס. בכל פעם שתשכבי על הגב יהיה לך לא נוח ובאופן טבעי תתהפכי לצד, מה שימגר מעט את הנחירות. אני לא הייתי רץ לניתוח. אני יודע שחלק מהרופאים לא יאהבו אותי, אבל האמת היא שלמרות שלפעמים הניתוחים עוזרים, לפעמים הם דווקא לא".

אני בת 41 ולפני כחצי שנה החלו לי כאבים בשני השדיים. פניתי לכירורג שד, ולאחר בדיקת ממוגרפיה התברר שיש לי גוש אחד בצד ימין, וגוש נוסף בצד שמאל. ערכו לי ביופסיה והכל נמצא תקין. לצערי אני עדיין סובלת מכאבים, ועושה רושם שהם מקרינים לי גם לגב. כשאני במחזור אין לי כאבים, אבל ברגע שאני מסיימת זה חוזר, ובגדול. מה הסיבה לכך?
"נדיר מאוד שיתגלה ממצא מסוכן גם בצד ימין וגם בצד שמאל בו זמנית. מדברייך עושה רושם שמדובר במשהו הורמונלי. לפעמים נשים עם חזה גדול יכולות לסבול מכאבי גב בנוסף, ולכן כדאי לבדוק את זה בנפרד, ולשלול בעיות יציבה. מעבר לזה אני מציע שתערכי בדיקות דם. יש מצבים שבהם יש עלייה בהורמון שנקרא פרולקטין שעלול לגרום להפרשות של חלב גם אם את לא בהריון. גודש בשדיים מרמז על עניין הורמונלי שדורש בדיקה נוספת. בשורה התחתונה, כדאי שתפני לגניקולוג או לאנדוקרינולוג שייעץ לך מה הדרך הכי נוחה לטפל בבעיה".