אני חוגגת יום נישואים בקרוב, ומעוניינת לחגוג בארוחה רומנטית ולא משמינה. מה את ממליצה לנו לאכול?
“ארוחה רומנטית היא עניין סובייקטיבי, ועדיין, רוב האנשים יענו לך שארוחה רומנטית אי אפשר למצוא בשיפודייה או בחומוסייה כי אם במסעדה איטלקית. אם את מעוניינת לחגוג במסעדה איטלקית רומנטית תיאלצי לתכנן את התפריט שלך כבר משעות הבוקר ולצמצם את הקלוריות בכדי ליהנות ממנת פסטה ברוטב שמנת ופטריות, כוס יין וחצי קינוח איכותי. בבוקר, ההמלצה היא לאכול כריך מלחם קל או דייסת שיבולת שועל ושתייה חמה כרגיל. על ארוחת הביניים מוותרים כדי לחסוך קלוריות, ובצהריים מסתפקים בחזה עוף וסלט. במידה שאת רוצה לאכול ארוחת ביניים אני ממליצה לאכול כריך מלחם קל כי הוא יותר משביע מפרי או חטיף. אם בחרת לעבוד לפי התפריט צרכת כ־400 קלוריות, מה שאומר שתוכלי לאכול עוד לפחות 1,300 קלוריות במסעדה ולא לעלות במשקל. חשוב לי לציין שגבר יכול לאכול אפילו 2,000 קלוריות ויותר, בהתאם לפעילות הספורטיבית שהוא עושה. בכתבות שצילמתי לטלוויזיה ביקרתי לא פעם במסעדות איטלקיות, הבאתי את המשקל שלי ושקלתי את כל המצרכים. כשהגעתי למנת הפסטה הייתה לי הפתעה - אף שרבים בטוחים שפסטה ברוטב עגבניות רזה יותר, הרוטב הכיל הרבה שמן, וביחס לרוטב שמנת התגלה כמשמין מעט יותר. הרוטב הכי משמין במסעדה היה האליו אוליו, משום שהוא מבוסס על שמן. במידה ואת מעוניינת לחגוג את הערב הרומנטי עם כוס יין זכרי שכוס יין אחת גדולה שוות ערך ל־100 קלוריות. עכשיו כל מה שנשאר לך זה לבחור קינוח טעים להתענג עליו בסיום הארוחה הרומנטית: קרם ברולה מכיל 600 קלוריות, פבלובה מכילה אפילו פחות, ובמידה ובא לך לאכול כדור גלידת שמנת עלייך לזכור שהוא שווה ערך ל־220 קלוריות”. 

האם שוקולד חרובים למריחה בריא יותר?
“לאבקת חרובים אין יתרון בהשוואה לאבקת קקאו, ועל כן לא בהכרח ששוקולד חרובים יהיה בריא יותר ביחס לשוקולד רגיל. האינדיאנים, שבייתו את עץ הקקאו לפני יותר מ־1,500 שנה, סברו שהקקאו הגיע לכדור הארץ מהאלים, ואכילת פירותיו של עץ הקקאו מעניקה חוכמה וכוח פיזי, על כן כינו את משקה הקקאו ‘משקה האלים’ - משקה קדוש המחזיר לגוף את נעוריו. רכיבי הקקאו תורמים למניעת חמצון כולסטרול, משפרים את זרימת הדם, וטובים ללב, אבל האם זה אומר שהשוקולד באמת בריא? הכל תלוי בשאר המרכיבים שבתוכו. מצד שני, בדקתי ומצאתי ממרחי שוקולד, שעשויים משומשום או טחינה, עם קקאו, בלי סוכר בכלל, והם טעימים ברמה שאי אפשר לתאר. ממרח כזה לא מזיק בריאותית ועדיף מבחינה תזונתית על כל ממרח שוקולד רגיל שאפשר לתת לילדים”.

האם קטניות הן פחמימה או חלבון?
“קטניות מכילות חלבון איכותי שיכול לשמש את הגוף בבניית שרירים, אבל יש בהן גם כמות גבוהה של פחמימה. מכיוון שהאינדקס הגליקמי של הקטניות נמוך מאוד, כלומר הפחמימות שבהן נספגות מאוד לאט אל הדם ולא מקפיצות את רמות האינסולין, הן נחשבות למנת פחמימה מומלצת ועדיפה על אורז, פסטה, פתיתים או תפוחי אדמה. במילים אחרות, אפשר להתייחס לקטניות כאל מנת חלבון אם רוצים להחליף את הבשר או הדג, אבל גם אפשר לאכול את הקטניות לצד הבשר והדג במקום האורז או הפסטה ולהרוויח את היתרונות הבריאותיים הרבים: סיבים תזונתיים, ברזל, סידן, ויטמינים ועוד”.

האם אגוזי לוז יכולים לסייע להוריד את רמת השומנים בדם?
“אגוזי לוז עשירים בוויטמין E ונחשבים לנוגדי דלקת והם אכן מסייעים בהפחתת השומן בגוף. מעבר לזה, לכל סוגי האגוזים יש יתרונות בריאותיים, אבל חשוב שלא תגזימי באכילה ותשמרי על איזון. מבחינה בריאותית, באפשרותך לאכול עד שלושה חופני אגוזים ביום, והמגבלה היא בעיקר בשל הערך הקלורי הגבוה שלהם. במקביל, המשיכי לבצע פעילות גופנית, אכלי חלבונים וקטניות והקפידי על שילוב ירקות בתפריט”. 

האם יש מאכלים שלא מומלצים לילדים שסובלים מנזלת וליחה?
“המלצתי היא למנוע מילדים שסובלים מתופעות לוואי אלו לאכול חטיפים ומוצרים מתועשים ומטוגנים, משום שכל אלה מאטים את פעילות מערכת החיסון ועלולים לגרום לדלקת. אם רוצים שהילדים ירגישו טוב יותר, חשוב להקפיד על תזונה נכונה”. 

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM