צום לסירוגין, טרנד תזונה פופולרי שעלה על סדר היום בעת האחרונה, העלה שאלות בקרב מאזינים סקרנים שהתעניינו בנוגע ליעילות השיטה כדיאטה וכן בנוגע להשלכותיה הבריאותיות האפשריות. בנוסף, הורים מודאגים התייעצו עם ד"ר מאיה רוזמן בתכניתה ב-103FM בנוגע לצריכה מוגברת של דג טונה וחלב דל שומן בקרב ילדים.  

מה דעתך על דיאטת צום לסירוגין, שבה אוכלים שמונה שעות ביום וצמים 16 שעות?
“מחקרים רבים מוכיחים כי שיטות של צום לסירוגין מועילות לבריאות, עשויות להפחית מדדי דלקת בגוף, לשפר את רמת הסוכר והשומנים בדם, ואפילו להפחית את לחץ הדם. גם אם סך התצרוכת הקלורית לא משתנה, עצם זה שמפסיקים לאכול לכמה שעות, יכול לשפר את מצבנו הבריאותי. הבעיה מתחילה כשאנשים מבצעים צום לאורך זמן וללא בקרה, ואז נאלצים להתמודד עם התייבשות, ומונעים מהגוף להיפטר מחומרים רעילים דרך השתן. מבחינה בריאותית, אם כבר בוחרים לצום כדאי לשלב בצום מים, ולבצע אותו בצורה מבוקרת. מה שחשוב לירידה במשקל הוא כמה קלוריות נכנסו לגוף לעומת הקלוריות שנשרפו באותו היום, לא משנה כמה שעות האדם נמצא בצום. לצורך העניין, אם אוכלים 5,000 קלוריות ביום, ושורפים רק 2,000 קלוריות, עולים במשקל ככה או ככה, לא משנה כמה שעות צמים. אנשים שיאכלו מזון מתועש בשעות שהם כן אוכלים לא ירדו במשקל, ואף עלולים לגרום לעצמם לנזק בריאותי. מי שאוכל בצורה בריאה, ובלי מאכלים כמו המבורגר או בורקס, שומר על בריאותו במידה גבוהה יותר גם אם אוכל 12 שעות במשך היום וצם 12 שעות. חשוב להדגיש שתה וקפה מבטלים לחלוטין צום, זאת אומרת שאם אתם באמת רוצים לבצע צום כמו שצום אמור להיות מבחינה בריאותית – תהיו חייבים לשתות רק מים. גם אם אתם רוצים לשתות קפה ותה ללא סוכר וללא חלב אתם צריכים לזכור שיש בהם קפאין שמבטל את היתרונות הבריאותיים של הצום. בשורה תחתונה, ההמלצה היא שתבחרו בשיטה שמתאימה לכם, למצבכם הבריאותי ולסדר היום שלכם. אל תתפתו לשיטות טרנדיות ותיסחפו בגללן לתזונה לא נכונה”.

האם אפשר לרדת מהר במשקל ואחר כך לשמור על ההישגים?
"כנערה, אני זוכרת את עצמי מתעסקת הרבה בדיאטות על כל סוגיהן. תמיד רציתי לרדת במשקל כמה שיותר מהר. הצלחתי לרדת, אבל לא שמרתי על התוצאות הטובות, עליתי במשקל, ולקח לי הרבה זמן לרדת שוב. כשנכנסים לדיאטת הרעבה, הגוף הופך להיות הרבה יותר חסכני, ובכדי שלא נגווע ברעב הוא שורף הרבה פחות אנרגיה. במילים אחרות זה אומר שאם נמצאים בדיאטת הרעבה, לאורך זמן אפשר לעלות במשקל גם מתזונה רגילה שקודם לא הייתה גורמת לעלייה במשקל. הקצב המומלץ לירידה במשקל הוא עד 100 גרם שומן ליום, בערך חצי קילו בשבוע, אין צורך בירידה גדולה יותר. ירידה כזו גם מאפשרת לימוד עצמי ודרכי התמודדות, ואז לא עולים חזרה במשקל".

האם לדעתך עדיף לתת לילדים חלב דל שומן?
"פרט לעובדה שבחלב עם 3% שומן יש ויטמין D טבעי והוא גם טעים הרבה יותר, אין הבדל קלורי בין חלב דל שומן לחלב עם3% שומן. במחקר שפורסם השבוע בירחון האמריקאי לתזונה קלינית, בדקו מעל 20 אלף ילדים בארצות הברית בגילי 18־1 וחיפשו אם יש הבדל בין המדדים של ילדים שצורכים חלב דל שומן לכאלה ששותים חלב עם 3% שומן. התוצאות המפתיעות הראו שבקרב ילדים ששתו חלב רגיל יש אחוז שומן נמוך יותר ופחות השמנה באופן משמעותי".

מה זה ממתיקים כוהליים, והאם הם בריאים לנו? 
“ממתיקים כוהליים, כמו מלטיטול, סורביטול, מניטול, קסיליטול, הם בעצם סוכר בצורה כימית של אלכוהול. אפשר למצוא אותם בטבע, ועל כן הם לא נחשבים לממתיקים מלאכותיים. חשוב לי לציין שהם מתאימים למי שרוצה להפחית בכמות הסוכר בגוף, זאת משום שממתיקים אלה לא נספגים במעי עד הסוף, ואינם מקפיצים את רמות האינסולין בדם. בו זמנית עליי להדגיש שיש לצרוך אותם בצורה מוגבלת כי הם עלולים לגרום לשלשולים. הם לא ממש נספגים מהמעיים אל הגוף, וגם החלק שנספג בדרך כלל מכיל פחות קלוריות מסוכר, לכן הם מתאימים אם רוצים להפחית סוכר, וגם בסוכרת, כי הם לא מקפיצים את רמות האינסולין בדם”.

בני בן העשר אוכל בכל יום קופסת טונה אחת. האם לדעתך זה עלול להזיק לבריאותו? 
“אין שום בעיה לצרוך טונה על בסיס יום יומי. שילוב של טונה מקופסת שימורים נפוץ בעיקר בקרב מתאמנים, ובקופסת טונה יש כ־25 גרם חלבון איכותי. מעבר לזה, בדג הטונה ישנה כמות נכבדת של ברזל, ויטמין B12 וגם חומצת אומגה 3 שזמינה לגוף שלנו בצורה טובה יותר כשאנו אוכלים שימורי טונה במים מאשר בשימורי טונה בשמן”.