איך מתמודדים עם לחץ? קראתי פעם משהו שמישהי כתבה על פחמימות – עוד לא קרה לה עדיין שפחמימה ישבה לידה, חיבקה אותה, ליטפה אותה ואמרה לה 'יהיה בסדר אל תדאגי'. לא בהכרח פחמימות זה מה שמנחם אותנו, עם כל המתח והלחץ הנפשי והעובדה שנמצאים בבית כל היום, קרוב למטבח, זה גורם לעליה בצריכה של פחמימות. לפני שרצים לפסטה ולמתוקים כדאי לעצור רגע ולבדוק האם זה באמת עוזר להירגע.

כולנו מכירים את החומר שנקרא סרוטונין שנוצר במוח וגורם לנו למצב רוח טוב, לשמחה ולירידה בחשק למתוקים. בניגוד למיתוסים, הפחמימות והמתוקים לא בהכרח גורמים לעליה ברמות הסרוטונין במוח. הסרוטונין עשוי מחומצה אמינית שנמצאת במאכלים אחרים, גבינה לבנה, בוטנים, בננות, בטטות, תמרים, גרגרי חומוס, שיבולת שועל וחיטה מלאה. הסוכרים והשוקולדים גורמים לחומצה להפוך יותר מהר לסרוטונין כך שישפיע יותר מהר. אבל, ההשפעה המנחמת של הפחמימות והמתוקים היא רק אם אוכלים קודם את הדברים שצריך לאכול. צריך לשים לב שהפחמימות והמתוקים משפיעים רק לדקות, אחרי זה הם יכולים לגרום לעליה במשקל, חרטה, ייסורי מצפון וחוסר שליטה על מה שאוכלים. 

עוד מזונות שחשוב לצרוך בזמן מתח, כאלה שיש בהם סידן או מגנזיום שתורמים להרפיית שרירים כמו חלב ומוצריו, אגוזים, שקדים, קטניות, גבינה צהובה וריקוטה מאוד עשירות בסידן, ויש גם בירקות ירוקים כמו ברוקולי. כדאי להפחית קצת בקפה ובקולה שמגבירים את הדופק, לחץ הדם ותחושת המתח, במקום זה לנסות תה מצמחים שנחשבים מרגיעים, קמומיל, קינמון, נענע וגם קקאו חם. יש בקקאו חומרים משפרי מצב רוח, גם החלב וגם כמות הקפאין שמאוד נמוכה, בערך 10% מאשר בקפה.

בילדים חשוב מאוד להימנע מצבעי מאכל, הם גורמים להיפראקטיביות, בעיקר הצהובים. הם נמצאים בהרבה מאוד מהחטיפים והממתקים, צריך לקרוא על האריזה. יש תוספים שמבוססים על ויטמינים מקבוצה B, שמרגיעים יחד עם צמחים מרגיעים כמו פסיפלורה. מה שבטוח זה לא מזיק - אם זה לא יעזור. 

הכנתי דוגמה לתפריט עם מזונות לזמן מתח:

  • בבוקר- טוסט מלחם קל עם גבינה צהובה, פלפל אדום וכוס קקאו חם. אפשר על בסיס מים עם מעט חלב אם נמצאים בדיאטה.
  • ביניים –בננה ו-15 שקדים.
  • צהריים - עוף או דג עם גרגרי חומוס עם 3 פרוסות בטטה או 3 כפות פסטה מקמח מלא וברוקולי שעשיר בסידן.
  • אחה"צ - יוגורט עם כף שיבולת שועל וכפית סילאן, כוס תה, עוגת גבינה או 2 עוגיות קטנות.
  • ערב- ביצה או חביתה, 3 כפות ריקוטה, סלט ירקות
  • נשנוש לילה- 15 שקדים או עוגת גבינה.
  • העצה הכי טובה- הנחיה חדשה של משרד הבריאות נא לשמור על מרחק של לפחות 2 מטר מהמקרר.