התפשטות מגיפת הקורונה מעוררת בהלה ויוצרת שינויים תכופים באורחות החיים. כך, הביקור השבועי השגרתי והמהנה אצל הנכדים הופך לאירוע שיש לחשוב עליו, כמו גם בילוי של מספר רגעים על יד השכן המוכר מהבניין, שעשוי להפוך לאירוע מדאיג ומבהיל. פרופ' רפי קרסו התייחס בתכניתו ב-103FM לשאלות המאזינים החוששים מהמציאות החדשה שיצר הווירוס. 

אני בת 67 ובעלת מחלות רקע רבות. בעקבות התפשטות הנגיף קורונה לא ראיתי את נכדיי קרוב לעשרה ימים, וזה קורע אותי מבפנים. אם לא אמות מקורונה, אמות מגעגועים. האם לדעתך אוכל לנסוע לבקר אותם בצפון כשאני עם מסיכה וכפפות?
"אני מבין את התחושות שאת חשה נוכח המרחק מהנכדים, ומציע שהם יבואו לבקר אותך, ולא שאת תגיעי עד לצפון לבקר אותם. תקבעי איתם יום, תבקשי שיבואו ויעמדו בכניסה לבית. תדברי איתם, תפריחי להם נשיקות באוויר, ובכך תוכלי לשמור על בריאותך. אין כל ספק, הסבים והסבתות צריכים את הנכדים, והנכדים צריכים גם הם את הסבים והסבתות. זו תקופה מאוד קשה, אבל היא תעבור. אצלנו, רעייתי מבשלת למשפחה, ומשאירה את הסירים על המרפסת, שהילדים והנכדים ייקחו. גם אני לא נפגש עם הנכדים שלי".

האם אני צריך לשטוף את הירקות והפירות שאני קונה מהסופר באופן יסודי, בשל התפשטות הנגיף קורונה בישראל?
"בכדי לשמור על בריאותך בתקופה זו אני ממליץ שכשאתה מגיע הביתה עם הפירות והירקות שקנית בסופר, תכניס אותם מיד לכיור, תסבן אותם באופן יסודי, ותשטוף במים. אחר כך תנקה טוב את הידיים שלך, תפרוש מגבת על השיש, תניח את הירקות והפירות לייבוש, ותכניס למקרר".

באחרונה שמעתי שתוסף תזונה בשם קיו־10 יכול לסייע בהפחתת כולסטרול. מה דעתך?
"בתור התחלה חשוב לי להדגיש כי תוסף תזונה זה לא מפחית כולסטרול. מדובר באנטי אוקסידנט שנמצא בלבבות של פרות. אם הכולסטרול לא גבוה מדי אפשר להמליץ לאנשים להשתמש בנוסטרול, אבל אם הכולסטרול הרע גבוה ומעל 130 אנחנו רוצים להוריד אותו. אם חס וחלילה מישהו סובל ממחלת כלי דם או טרשת עורקים, נרצה להוריד אותו לפחות מ־100, במחלת לב או טרשת ברורה נרצה להוריד לפחות מ־70".

נוכח התפשטות הנגיף קורונה בישראל אני תוהה אילו מוצרים אני יכולה לרכוש בכדי לחזק את תפקודה של המערכת החיסונית שלי. מה הוכח מחקרית, ומומלץ לשימוש?
"הדבר היחידי שהוכח שמחזק את מערכת החיסון הוא פעילות גופנית. אפשר לעשות פעילות גופנית בבית, החל מתרגילי כושר מול הטלוויזיה או המחשב, ועד לירידה ועלייה במדרגות הבניין. מעבר לזה את יכולה לקחת שני בקבוקים של ליטר וחצי, מלאים במים, ולהניף אותם כמו משקולות. אם את רוצה לעשות עוד פעילות גופנית ביתית את יכולה לקחת חבל, ולדלג עליו כדלגית. עבור האנשים שלא רגילים לעשות כושר אני ממליץ להתחיל באופן הדרגתי. בהתחלה אפשר לעשות אימון קצר של כעשר דקות, פעמיים ביום, ולהגביר את הקצב באופן אטי, תוך כדי הקשבה לגוף".

אני בת 79 ומערכת החיסון שלי מאוד חלשה. השכנה שלי הייתה אצלי השבוע בבית עם מסיכה לכמה דקות, ורק אחר כך גיליתי שהיא נחשפה למישהי שהייתה ליד חולת קורונה. האם יש סיכוי שנדבקתי ממנה?
"יש סיכוי, אבל הוא מאוד קטן. אני מציע שתכניסי את עצמך לבידוד, ואם תפתחי חלילה תסמינים תבקשי לבדוק את זה. דעי לך שאנחנו אף פעם לא יכולים לדעת אם נדבקנו או לא, הרי יכול להיות שאני יצאתי החוצה, ראיתי מישהו שנדבק בקורונה מבלי שהוא יודע, נדבקתי ממנו, ואז גם הדבקתי את אשתי. מה גם שאם נגעת במשהו בבית שלה, ואחר כך נגעת בפנים את יכולה להיות חשופה לנגיף".


אני בת 88 ועשיתי חיסון נגד דלקת ריאות. האם זה אומר שאני מחוסנת מהנגיף קורונה?
"חשוב לי להדגיש שהחיסון לדלקת ריאות הוא נגד דלקת חיידקית, ולא נגד נגיפים, ובוודאי לא נגד הנגיף הזה. לקורונה אין עדיין חיסון בשוק".

קורונה - שאלות ותשובות