בחודש האחרון, בשל משבר הקורונה, אני מופסד בכ־15%. כל החסכונות שלי, המושקעים בקופות גמל שונות, נמצאים בהפסדים. מה אתה ממליץ לי לעשות?
"כלום. נגיד שיש לך 100 שקלים, והיו ירידות ועכשיו יש לך 85 שקלים ואז אתה יוצא. מה צריך לקרות עכשיו כדי שאתה תייצר את ה־15 הנותרים? הרבה מאוד, והרבה מאוד זמן. אבל אתה צריך להבין שהשווי האמיתי של ה־100 האלה הוא לא 85, אלא הוא 100 ואפילו יותר עם רווחים. הסיבה שהוא מופיע עכשיו כ־85 זה כי יש עולם שעובר משבר קורונה. אבל אם יש משהו בכלכלה שההיסטוריה מלמדת אותנו זה שזמן קצר לאחר מלחמות והתמוטטויות פיננסיות שוקי ההון השונים משלימים את מה שהם הפסידו. זה קורה כי הירידה קרתה מאירוע חיצוני ולא כתוצאה מביצועי החברות שבהן אתה מושקע. הדבר הנכון לעשות כשיש אירועים חיצוניים שמפילים את שוקי ההון זה לא לעשות כלום. בחיים כמו בחיים, הכסף יחזור".

אני עצמאית, עובדת כקוסמטיקאית בעשר השנים האחרונות, וכרגע בגלל המצב נותרתי ללא עבודה. מה תוכל להציע לי לעשות כדי לעבור את התקופה הזו בשלום?
"דבר ראשון שהייתי עושה זה לפתוח את רשימת הלקוחות שלך וליצור איתן קשר, בעיקר עם הלקוחות הקבועות. מדובר בנשים שמקבלות את הטיפול באופן קבוע, רובן לפחות פעם בחודש, וברור לשנינו שברגע שהמשבר הזה ייגמר – בעוד חודש, חודש וחצי – הן תחזורנה לטיפול קבוע. לכן, אני מציע לצלצל לכל אחת ולהציע לה לפעול על פי תוכנית הטיפולים שלה, לפנות בכנות ולומר להן שמצבך עכשיו מאתגר בגלל המצב ולכן החלטת להציע להן לרכוש את הטיפול הבא במקדמה – כלומר, לא לשלם את כולו כרגע, אלא חלקית בלבד. בעבור זה, את מתחייבת בפניהן לשלוח להן איזושהי מתנה בשנת 2021. במקביל, אם אתן כבר מדברות, את יכולה להציע להן לרכוש מוצרים נוספים שאת מציעה למכירה כבר עכשיו. את המוצרים האלה את תשלחי אליהן. מניסיון אני אומר לך, הרוב הגדול ישמח להיות שם בשבילך כרגע. אם תעשי את זה, את לא רק תצליחי להרוויח כסף כבר עכשיו, אלא תבטיחי שהלקוחות הללו ישובו אלייך בהמשך. כלומר, גם דאגת למחזור הנוכחי וגם דאגת למאגר לקוחות קדימה".

חבר טוב שלי עבד כשכיר במשך תקופה ארוכה. לפני כמה חודשים הוא פוטר וקיבל קצבת אבטלה. מאז הוא עבר לעבודה חדשה, הספיק לעבוד שם כחודשיים ואז התחיל כל משבר הקורונה והוא הוצא לחופשה ללא תשלום. הוא נרשם בלשכת התעסוקה, העביר כספים לביטוח לאומי, אבל הוא עדיין לא יודע אם הוא זכאי לקבל כסף מהמדינה. מה עליו לעשות?
"על פי הנתונים היבשים ומהידע שיש לי בנושא, חברך לא זכאי לכסף מהמדינה וזאת משום שצריך ותק של לפחות שישה חודשים ב־18 החודשים האחרונים. כדאי יהיה לפנות אל ביטוח לאומי ולקבל תשובה ברורה בנושא. אני לא רוצה להיות נחרץ בנושא. עם זאת, חשוב לציין שאם חברך נמצא לא זכאי, יש היום המון מקומות עבודה שמציעים עבודה. המצב במשק לא כזה שאין בכלל עבודה – יש הרבה דרישה לעובדים, בין אם זה מלקטים בסופרים ועד שירותי לקוחות, מכירות טלפוניות וכדומה. יש עדיין הרבה אפשרויות בשוק. אני מבין את האתגר והקושי, אבל זו תקופה שבה חייבים לעשות כל מה שצריך. אין לנו את הזכות להיות בררנים בתקופה הזו. זו תקופה מאתגרת מאוד שבה כולנו צריכים לקחת את עצמנו בידיים, אבל בסוף אנחנו נעבור אותה ונהיה בצד השני".

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM