מה דעתך על תזונה ים־תיכונית, והאם היא מומלצת יותר על פני תזונה ללא פחמימות?
"דיאטה ים־תיכונית היא הגדרה כוללת המתייחסת לדפוסי אכילה מקובלים באזור הים התיכון. דיאטה זו מבוססת על כמה עקרונות חשובים, ובהם: אכילה מרובה של ירקות ופירות, אכילת מזון מהצומח, כמו חיטה מלאה, קטניות למיניהן, שקדים ואגוזים, מעט תפוחי אדמה ואורז. כששומרים על תזונה מסוג זה מצמצמים צריכה של מזון מעובד, אוכלים באופן מתון דגים, עוף, בשר אדום וביצים, וצורכים שומן בלתי רווי – בעיקר שמן זית. אנשים שמקפידים על תזונה ים־תיכונית נוהגים לאכול כמויות קטנות של מוצרי חלב, ואף שותים כוס יין אדום אחת ביום. המרכיבים הפעילים בתזונה כזו פועלים יחד טוב יותר מאשר כל מרכיב בנפרד, ובכך טמון סוד ההצלחה שלה. כמעט בכל הדירוגים שעורכים בעולם, הדיאטה הים־תיכונית זוכה במקום הראשון ומובילה מבחינה בריאותית כבר עשרות שנים. תזונה ים־תיכונית נחשבת לתזונה שמפחיתה סיכון למחלות לב, מאריכה חיים ומעכבת תהליכי הזדקנות. בנוסף, היא ידועה כתזונה המפחיתה סיכון למחלות רבות, כמו סוכרת, סרטן וגם אלצהיימר ופרקינסון. מעבר לזה, קל מאוד להתמיד בדיאטה זו לאורך זמן, ולכן רבים ימליצו על דיאטה ים־תיכונית, לעומת דיאטה ללא פחמימות".

האם סלק נחשב לפחמימה?
"הרבה אנשים מפרשים את המילה 'פחמימה' כתוספת של ארוחת הצהריים, כמו: אורז, פסטה, פתיתים, תפוחי אדמה, כוסמת ועוד, אבל פחמימה היא בכלל סוכרים שקשורים אחד לשני, ובכך יוצרים פחמימה. אם כן, הסוכרים יכולים להגיע בכמות גדולה כמו למשל באורז שמכיל כ־80% סוכר, או בכמות מועטה כמו בעגבנייה שמכילה 3% סוכר – כן, מבחינה ביולוגית, גם זה נחשב לפחמימה. סלק מכיל כ־%6 סוכרים, זאת אומרת פחמימות, וכ־42 קלוריות ב־100 גרם – זה לא הרבה יותר ממה שיש בגזר, למשל. עקב כמות הקלוריות והפחמימות הנמוכה שיש בסלק, אני מתייחסת אליו כאל חלק ממשפחת הירקות. אומנם סלק גדול מבושל מכיל כ־50 קלוריות, אבל גם ברבע כרובית יש 50 קלוריות, וכך גם בירקות אחרים שאליהם אנחנו לא מתייחסים כאל פחמימות. מעבר לזה, אפשר לשלב סלק בארוחה גם כירק בפני עצמו, וגם בסלט".

הילדים שלי מאוד אוהבים לאכול פיצה. האם זה נחשב לג'אנק פוד?
"כידוע, בפיצה יש כמות נכבדת של גבינה, ובגבינה יש חלבון וסידן, שהם חשובים כשלעצמם. בנוסף, רסק העגבניות מכיל ליקופן שהוא נוגד חמצון שחשוב נגד מחלות רבות. מה גם שפיצה היא לא מאכל מטוגן בשמן עמוק, כמו צ'יפס או פלאפל, כך שהחלק שהוא כביכול לא בריא הוא הבצק, ולכן עדיף בצק דק על פני בצק עבה, ובו־זמנית חשוב לזכור שאם עושים בצק מקמח מלא זה משדרג עוד יותר את המאכל מבחינה בריאותית. רוב הקלוריות מגיעות בעיקר מהבצק, ולכן משולש פיצה עם בצק עבה ותוספות כמו אקסטרה גבינה יכול להגיע ל־400 קלוריות. אם הבצק דק, אבל מוסיפים עגבניות, פטריות או פלפל, מגיעים בסך הכל ל־150 קלוריות למשולש. חשוב לי לציין שאפשר בהחלט לאכול שני משולשי פיצה דקים עם סלט ירקות גדול לארוחות ערב גם בזמן הדיאטה".

אני אם לילד בן שישה חודשים, שמתחיל לעבור למזון מוצק. מהם שילובי המזון הנכונים עבורו?
"בשביל שהילד יוכל ליהנות מכל מה שהוא יכול מהמזון שלו, עליו לאכול דברים שמעודדים אחד את הספיגה של השני. למשל, ויטמין C מעודד ספיגת ברזל, אז אם את נותנת לו לאכול עוף, תני לו גם מעט עגבנייה או פלפל אדום טחון. ויטמין C ידוע גם כמעודד ספיגה של סידן, ועל כן הייתי נותנת לתינוק לטעום מעט מעדן יחד עם פירות טריים, כמו תפוח, בננה, וגם תותים שעשירים מאוד בוויטמין C. מעבר לזה חשוב לזכור ששילוב בין פחמימה לחלבון הוא מאוד מומלץ בגלל שהוא תורם לתחושת השובע".

האם אכילת ירקות ופירות סגולים יכולה למנוע מחלות, ולעכב תהליכי הזדקנות?
"הפיגמנט הסגול שאת מוצאת בירקות ובפירות סגולים הוא בעצם נוגד חמצון מאוד חזק. במקרים רבים הראו שהוא אכן מעכב תהליכי הזדקנות, ועוזר להילחם בחומרים מזיקים שנכנסים לגוף, ואף מסייע בחידוש התאים. ההמלצה היא לאכול ירקות ופירות בכל הצבעים, ועל כן, אני ממליצה לאכול הכל במינון. לאכול כמה כפות של סלט כרוב אדום ביום, או מנת אשכול ענבים סגולים, או אפילו קצת סלט סלק זה יכול להיות נפלא".

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM