בצל ההקלות בהגבלות, ממשיך פרופ' רפי קרסו לענות בתכניתו ב-103FM לשאלות המאזינים בנוגע להתפשטות הנגיף ולצעדים שבהם יש לנקוט כעת.

אני מורה לנהיגה בן 59. בעברי חליתי בסמינומה בבלוטת הטימוס, מה שהביא לניתוח גדול שכלל הורדה חלקית של ריאה והקרנות. לאחר 23 שנים, כתוצאה מההקרנות עברתי  ניתוח מעקפים ומאז אני במעקב. בימים האחרונים יצאה החלטה של משרד הבריאות ומשרד התחבורה, לפיה אפשר לחזור ללמד עם מסכות, אך אין כל התייחסות למורים עם מחלות רקע. האם לדעתך נכון בשבילי לחזור ללמד בעת הזו בהתחשב במחלות הרקע שלי? האם המיגון מספק הגנה מירבית?
"לדעתי אתה לא יכול לחזור לעבודה מפני שהייתה לך מחלה מהמשפחה של המחלות הגידוליות ואתה גם חולה לב. אמנם אתה מאוזן ועברת ניתוח מעקפים ואתה במעקב, אבל אתה בגורמי סיכון. בנהיגה אתה יושב צמוד ליד ילד או ליד מי שאתה מלמד אותו במרחק 40 ס"מ גג ממנו, ומדי פעם אתה צריך לתפוס לו את היד אם הוא מעביר מהלך לא נכון. גם אם תהיה עם מסכה אתה לא יכול לשמור מרחק ביטחון. אתה נמצא בחדר סגור שיש בו סירקולציית אוויר עם רסיסים. אין לי ספק, שאם הייתי הרופא המטפל שלך לא הייתי מציע לך בנתונים האלה לחזור לעבודה". 

האם לשתי משפחות מותר להשתמש באותה בריכה?
"אם מדובר בפילטר רציני עם כלור ניתן להשתמש לשתי משפחות בימים נפרדים, צריך לבוא מהבית עם חלוק רחצה או בגד ים, להיכנס, לשחות, לצאת וללכת הביתה. לא לשבת על כיסא נוח ולא להיכנס למלתחה ולא להתקלח בחצר ליד הבריכה, כמה שפחות להשתמש בדברים שסביב לבריכה. להיכנס לבריכה מים עם כלור לא מעבירים קורונה אבל אם אתה יושב אחר כך על כיסא הנוח, אני לא יודע מאיזה חומר הוא ומגיע אדם אחר יום למחרת זו יכולה להיות בעיה. אם נכנסים למקלחת ונוגעים בדברים, אני לא ידוע איזה אבן ואיזה משטח יש. אם אתה מגיע עם בגד ים, נכנס לבריכה, שוחה כמה שאתה רוצה, נשאר במים, יוצא, מתנגב במגבת שלך וחוזר הביתה - אין שום בעיה".

האם אדם שהחלים מקורונה ובגופו נמצאה רמה גבוהה של נוגדנים לא יצטרך להתחסן?
"קרוב לוודאי שכן, יש נוגדנים וברגע שווירוס הקורונה יכנס לגופו הנוגדנים הטבעיים שיש לו יתקיפו את הווירוס כמו טיל מונחה וינטרלו אותו. העניין הוא שאנחנו עדיין לא יודעים אם וירוס הקורונה שיבוא בחורף הבא יהיה זהה או יעבור מוטציה. ישנם וירוסים יותר יציבים ופחות יציבים. וירוס השפעת הרגילה הוא לא יציב ומשתנה כל הזמן, בגלל שהוא משתנה בקצת, אנחנו כל שנה צריכים לקבל חיסון נגד שפעת, נגד הווירוס האחרון שהיה בעונה האחרונה. אנחנו חיים בחצי הכדור הצפוני ועכשיו אצלנו זה אביב ושם זה בין העונות אבל בחורף אצלנו שם קיץ וכשאצלנו קיץ שם חורף. שם חורף ויש שפעת, רואים מהי המוטציה האחרונה של שפעת בחצי הכדור הדרומי ומכינים חיסון לווירוס הזה שישנו בדרום, ואז אנחנו מקבלים אותו, וסביר להניח שהווירוס שישנו היום בצפון יהיה בדרום וההפך. ככה אנחנו יכולים פחות או יותר לדעת מה קורה".

"אם הווירוס לא יציב אדם צריך לקבל כל שנה חיסון מחדש. אנחנו חושבים שהקורונה הוא וירוס יותר יציב ולא ישתנה בשנה הבאה אז מי שהיה חולה ויש לו נוגדנים הוא מחוסן ולא יצטרך לקבל את החיסון. ישנם וירוסים שהם כול כך יציבים שהם לא משתנים במשך שנים, כמו אדמת וחצבת. אנשים שמקבלים זריקת חיסון פעם אחת לפעמים מחוסנים להרבה הרבה שנים. אז אנחנו לא יודעים עדיין אם מי שיש לו קורונה והחלים יוכל להיות משוחרר מחיסון עתידי, אבל את זה אנחנו נדע עוד מעט".

האם נכון שמסכות 95 מסוכנות?
לא הן לא מסוכנות. מדברים על מסכות עם פילטר, חלק גדול מהן הבעיה איתן שהן לא מיועדות לווירוסים, חלק גודל מיועדות לבעלי מקצוע שעובדים בנגרות או עם אבק או כאלה שמנסרים שיש או כאלה משנסרי כל מיני חומרים שיש חלקיקים קטנים והמסכה המונעת מהחלקיקים להיכנס דרך המסכה לריאות של מי שלובש אותה ומאותו שסתום יוצא אוויר, חד כיווני, כשאני נושף וזה יוצא החוצה אז כל הווירוסים יוצאים דרך השסתום החוצה".