מי הזיז את הגבינה שלי? רגע לפני חג שבועות העמוס במוצרי החלב, ד"ר מאיה רוזמן הסבירה בתוכניתה ב-103FM על ערכן התזונתי של הגבינות השונות, והתייחסה גם לאוכלוסיה שרגישה ללקטוז ונמנעת ממוצרי חלב.

לדבריה, "גבינות הן מקור חשוב לחלבון וסידן. כיום, ההמלצה היא לצרוך 1,200 מ"ג סידן ביום, וזאת על מנת להפחית את הסיכון להידלדלות העצם ולאוסטאפורוזיס. הסידן דרוש גם לתפקוד המוח והעצבים, למנגנון התכווצות השרירים ולקרישת הדם, ולשם כך יש לאכול לפחות 2-3 מוצרי חלב כל יום", הסבירה ד"ר מאיה רוזמן בפתיחת התוכנית והתייחסה להבדלים בין סוגי הגבינות השונים".

בהתייחסה לגבינה צהובה אמרה: "בגבינה הצהובה אין כל כך הרבה כולסטרול - כדי להגיע לכמות הכולסטרול שיש בביצה אחת, צריך לאכול 10 פרוסות גבינה צהובה. בגבינה צהובה כמעט אין לקטוז והיא מתאימה גם לאנשים שרגישים ללקטוז. בגבינה הצהובה גם אין הרבה מלח, בממוצע יש 600 מ"ג ב-100 גרם, כאשר בפועל פרוסה שוקלת בערך 25 גרם - כך שכמות הנתרן בה דומה למה שיש בפרוסת לחם אחת. בגבינה הצהובה יש חומר שנקרא טיראמין, שעלול לגרום לכאבי ראש בעבור חלק מהאנשים, במיוחד אם אוכלים גבינה צהובה ושותים קפה באותו זמן".

ד"ר רוזמן הוסיפה: "בגבינות הלבנות יש כמות גדולה של החומר ממנו נוצר סרוטונין במוח - שנחשב כמרגיע ומשפר מצב רוח. מבין הגבינות הלבנות המומלצת ביותר מבחינה בריאותית היא גבינת ריקוטה - שמכילה את החלבון הכי איכותי מכל הגבינות, כי היא עשויה מ'מי גבינה' שמהם עושים גם את אבקות החלבון לספורטאים, ויש בה גם הכי הרבה סידן - ב-3 כפות יש 500 מ"ג, חצי ממה שצריך להיום".

בנוסף התייחסה ד"ר רוזמן לגבינות המלוחות: "בגבינות המלוחות יש חומרים משמרים, וכמובן גם כמות עצומה של מלח. בגבינה הבולגרית ששמים בסלט לאדם אחד, עלולה להיות יותר מחצי כפית מלח. כדאי לשים לב שיש גבינות בולגריות שנקראות 'מעודנות', אבל בפועל מכילות יותר נתרן מבולגריות אחרות. רצוי לבדוק את המספרים על האריזה".

ומה בנוגע למי שנמנע מגבינות ומוצרי חלב? "בעבור בעלי חיים יונקים, יניקת החלב מתרחשת רק בגיל הינקות ואחר כך התזונה מבוססת על דברים אחרים. בעל החיים היחיד שממשיך לצרוך חלב ומוצריו בגיל מבוגר הוא האדם", הדגישה ד"ר מאיה רוזמן. "עם הגיל יש ירידה ביכולת של הגוף לעכל ולפרק את הלקטוז - סוכר החלב. ההערכה היא שאחוז גבוה באוכלוסייה רגיש ללקטוז, שגורם להם לכאבי בטן, גזים ונפיחות".

"כדאי לזכור שיש כמות יפה של סידן וחלבון גם במזונות אחרים, כמו סויה למשל", הסבירה ד"ר רוזמן. "אפשר להגיע לתזונה בריאה שמכילה את כל דרישות הגוף גם עם מוצר חלב אחד או שניים ביום, ואם יודעים לאזן כמו שצריך - אז אפשר גם בלי מוצרי חלב בכלל".