אני אם לשתי בנות בתחילת גיל ההתבגרות, ותוהה איך להתייחס בבית לעניין מחאת המכנסונים לנוכח העובדה שבבית הספר שלהן יש תקנון שאומר שאסור לבנות להגיע לבית הספר עם מכנסיים קצרים. מה דעתך? 
“אנחנו מגדלים את הילדים שלנו אחרת מאיך שגידלו אותנו, וטוב שכך. גידלו אותנו בסמכות תוקפנית, מצירה, מכווצת, ולעתים אפילו אלימה. אחד המשפטים שהכי זעזע אותי, ובעבר היה שגור בפיו של כל הורה, הוא ‘מה שיוצא אני מרוצה’, ואם הילד לא מרוצה? אין לו לגיטימציה להיות לא מרוצה? נכון, יש תקנונים בבתי הספר, וברובם הם נקבעים על ידי אנשים מאוד מבוגרים, אבל אז בא הדור הצעיר וקורא תיגר על התקנונים הללו. זה שהוא מערער לא אומר שמה שהוא רוצה יקרה, אבל צריך לתת לו את האפשרות להביע את עצמו. הרי אנחנו לא מגדלים את הילדים שלנו להיות רובוטים, אנחנו רוצים לגדל פה ילדים דמוקרטיים עם ראש פתוח, ילדים ששואלים שאלות וחוקרים.

"אני באופן אישי רוצה נוער מתמרד, כי נוער מתמרד הוא נוער שגורם למבוגרים לאוורר את הראש ולבדוק. למה היום אנשים נבהלים מהתמרדויות של נוער? בואו נקשיב להם. זה שאני מקשיבה ומייצרת דיון לא אומר שאני אעשה כל מה שמבקשים ממני, זה בסך הכל אומר שאני אדם מודרני ופתוח. זה תפקידם של הילדים ובני הנוער לטלטל ולברר, הם אלה שצריכים לשאול שאלות. מעבר לזה, בני נוער אף פעם לא אוהבים שזורקים עליהם החלטות מלמעלה. תקשיבו להם, ותסבירו להם מה עומד מאחורי ההחלטות שלכם. תנו להם רציונל”. 

בני הוא תלמיד כיתה ב’, ואוהב מאוד לשחק במשחקי חץ וקשת. אתמול קיבלתי הודעה מהמורה שלו שהוא איים על אחת הבנות שהוא יירה עליה בחצים, כיוון שהיא מתנכלת לו ומציקה לו מתחילת השנה. המורה דרשה ממנו לכתוב מכתב התנצלות לאותה ילדה, ולדבריה הוא בכה וסירב. איך עליי להתייחס לזה, והאם לדעתך אני צריכה להעניש אותו?
“בתור התחלה הייתי מציעה למורה שגם אותה הילדה תכתוב מכתב התנצלות, זאת לנוכח העובדה שהיא מתנכלת לו מתחילת שנת הלימודים. מעבר לזה כדאי לבצע אקט חינוכי, יכול להיות שאפילו אקט חריף, אבל בו זמנית אל תשכחו שמדובר בילד בן שמונה. ההמלצה שלי היא שתאספי אותו מבית הספר, תשאלי אותו אם הוא רוצה לשתות, איך היה בלימודים, ואז תגידי לו ‘אתה בטח מתאר לעצמך שקיבלתי הודעה מהמורה על מה שקרה, אבל אני רוצה לשמוע את זה גם ממך, ואני רוצה לדעת מה עבר עליך היום’.

"כשהוא יספר תקשיבי לו, תהנהני בראשך, ואז תגידי שיש כל מיני דרכי התמודדות ביחסים בין אדם אחד לאדם אחר. תדגישי שאצלכם במשפחה לא מדברים כמו שהוא דיבר, ובטח שלא מאיימים. אם יש לך דוגמה אמיתית שקשורה לנושא תני לו, ותגידי לו שזה שהילדה פגעה בו והעליבה אותו לא אומר שהוא צריך להחזיר לה באותו המטבע, ושיש עוד אלף דרכים להגיב לאירוע הזה. אחר כך, תבהירי לו שאת רוצה לחשוב איך להתנהל איתו, תשאלי אותו אם הוא הבין מה קרה, ובמידת הצורך תגבילי אותו במשחקי החצים”. 

אני אם לשני פעוטות בני שנתיים וארבע והם כל הזמן מבקשים לצפות בטלוויזיה או לשחק בטאבלט. כשאנחנו לא נותנים להם הם רוצים לשחק עם הטלפון שלי או של בעלי. איך נוכל לגרום להם להפסיק עם ההתמכרות?
“פעמים רבות אני משווה מסכים לממתקים, שכן, אנחנו כהורים חייבים להחליט כמה ממתקים הילדים שלנו יצרכו בהתאם לגישת החינוך שלנו, ולמצב הקיים. אם לא נדע לשים את הגבול הילד ירצה עוד גלידה, ועוד עוגה, ולא יפסיק. הילדים תמיד ירצו יותר, ואנחנו אחראים על המינון המתאים עבורם. הרגלנו את ילדינו להיות חשופים למסכים במינון גבוה מאוד, ואין כל ספק שזה מושך אותם מאוד, בדיוק כמו שזה מושך אותנו. המשמעות היא שעליכם לעבוד יותר קשה בהורות שלכם, לצאת עם הילדים החוצה, לשחק איתם משחקי קלפים כאלה ואחרים, וממש לתת לילדים זמן איכות עם ההורים שלהם, בדיוק כמו שהיה פעם. אני בעד לתת את המסך מדי פעם לילדים, זה אחלה בייביסיטר, אבל חשוב לי להדגיש שהכל צריך להכניס למסגרת זמן המותאמת לגיל שלהם”.